Zneužívání léků

12. 6. 2012 0:00
přidejte názor
Autor: Redakce
Zneužívání léků se stává celosvětovým problémem, který se často toleruje nebo neřeší. Lidé obecně mají tendenci podceňovat nebezpečí použití léků. Zneužívání léků se stává běžnější než braní nelegálních drog. Tento fenomén je běžný jak u nás, tak v ostatních západních zemích i v USA.


Zneužívání léků na předpis, nakupování léků v lékárně, ale i na internetu se stává mnohdy běžnou součástí života, kterou společnost neřeší. Zvyšování počtu rychlých nákupů přes internet, aniž známe zemi původu, je riskantní. Kupované léky pocházejí převážně z Indie, která se stala jedním z hlavních zdrojů nelegálních prodejů léků v internetových lékárnách. Pro většinu lidí z dnešní „supermarketingové“ společnosti je přitom skutečně nejpohodlnějším řešením právě tableta. Je to levné a rychlé. Nakupující si nemusí být vědom předávkování, vyššího rizika vedlejších účinků, vyššího rizika úrazů a pádů, rizika vzniků závislostí, nižší produktivity práce, vyššího rizika interakce s jinými léky a alkoholem a tabákem. Pro nemocného klienta je velké riziko netypického a komplikovaného průběhu onemocnění. V sociální oblasti se zneužívání promítá do poměrů v rodině a zaměstnání. Zneužívání léků zatěžuje zdravotnické služby potřebou lékařské péče a v neposlední řadě se mohou objevit potíže u některých lidí po vysazení, tzv. odvykací potíže.

Léky vyvolávající závislost jsou např. sedativa, hypnotika, analgetika a stimulancia. Opačnou skupinu tvoří léky – podle Mezinárodní klasifikace nemocí – znamenající „zneužívání látek nevyvolávajících závislost“, kam patří zejména některé psychoaktivní látky, jako antidepresiva, a dále projímadla, nesteroidní antirevmatika, antacida, bylinné a lidové léky, hormony (např. anabolika) a vitaminy.

Spotřeba léků v roce 2009 oproti 2008 v počtu balení klesla o 1,8 %, avšak v počtu denních dávek stoupla o 1,8 %. Zvykli jsme si kupovat velká balení. Překvapením je, že mezi nejužívanější léky v ČR již nepatří jen pilulky na žaludek, tlak a chřipku. Lidé spolykají také rekordní množství léků „na nervy“ – 57 milionů krabiček. Srovnali jsme se tak se západní Evropou. Spotřeba antipsychotik nikdy nebyla tak velká jako v současné době a tyto prostředky patří do 5 skupin nejužívanějších medikamentů v ČR, tvoří až 13 % všech užívaných léků.

Hlavním komunikačním nástrojem je nejefektivnější kombinace internetu, televize a periodik, významně ovlivňují letáky, inzerce, informační materiály a propagační předměty. Každý den se setkáváme s reklamou na „nějaký“ zaručený a velmi účinný lék. Nemáme na nic čas, nemáme ani trpělivost. V civilizaci ale zřejmě něco nefunguje, civilizace se vzdaluje člověku.

Hledání kompromisu, zpomalení životního tempa, vzdělávání se a hlavně úcta k sobě samotnému a ke svému zdraví – to by měly být největší priority současnosti.

Výzkumné šetření žáků SZŠ

Ve výzkumném šetření zaměřeném na zneužívání a nadužívání některých léků (lékové skupiny) v populaci středoškolské mládeže bylo jedním z cílů i zjištění míry ovlivňování správného užívání léků výukou odborných předmětů, zejména v předmětu ošetřovatelství.

Výzkumný vzorek tvořilo 90 respondentů různého věku (tab.) a pohlaví.

Tabulka

V prvním ročníku je zastoupen nejvíce věk 15–16letých. Jeden student je v kategorii 22–25letých a 6 studentů v kategorii 19–21letých. Statistické vyhodnocení bylo provedeno metodou anonymního dotazníkového šetření s celkovým počtem 20 otázek, 4 otázky byly uzavřené a 16 polootevřených a otevřených. Dotazník byl vyhodnocen statisticky, metodou absolutní a relativní četností. Metoda absolutní četnosti včetně komparativního vyjádření jednotlivých respondentů podle věku.

V prvním ročníku ve věkové kategorii 15–18letých je 67 % respondentů, kteří užívali léky předepsané jen od lékaře. Ve čtvrtém ročníku už tento podíl činí 25 % s tím, že zároveň užívají léky, které si sami zakoupí v lékárně (graf 1).

Volně prodejné léky si v prvním ročníku kupuje pouze 23 % studentů. V průběhu let se podíl léků od lékařů snižuje – 1. ročník 67 %, 2. ročník 35 %, 3. ročník 29 % až ke 4. ročníku s 25 %. A naopak stoupá počet volně prodejných léků – v 1. ročníku 23 %, 2. ročník 53 %, 3. ročník 61 % až ke 4. ročníku s 63 % (graf 2).

Graf 1 a 2

V prvním ročníku na počátku studia jsou studenti výukou odborných předmětů téměř nejvíc ovlivněni. V druhém ročníku jsou studenti téměř z poloviny (54 %) ovlivněni, ale tento trend bude stále klesat – výuka se zabývá podáváním léků a léčebných preparátů. Ve třetím ročníku začíná výuka podle tělesných systémů a studenti chodí na praktické vyučování v nemocnicích. Ve čtvrtém ročníku se podíl neovlivněných (23 %) a ovlivněných velmi vzdálil, studenti získali zkušenosti vlastní i zprostředkovaně od svých kamarádů, médií a potvrzuje se, že škola tuto problematiku u studentů ovlivňuje velmi omezeně. Věk studentů, znalosti, zkušenosti, snadný přístup, ekonomická nenáročnost, mediální propagace, mnohdy negativní příklady rodičů a celebrit včetně „rychlosti řešení problému“, to vše působí na studenty velmi negativně.

Závěrem nutno podotknout, že aktuální trendy farmaceutického marketingu v posledních letech přitvrdily v hledání „odbytiště“ a významně pracují na přesvědčování o účinnosti a kvalitě léků. Komunikační nástroje, jako je internet, TV a časopisy, neuvěřitelně zrychlují možnost ovlivňování potenciálních uživatelů. Odborní pedagogové ve škole tyto trendy sledují a novinky zavádějí do výuky, čímž se vlastně nepřímo podílejí na rozšiřování informovanosti studentů v této oblasti. Je nesmírně důležité studenty informovat a podporovat v dodržování zásad zdravého životního stylu a eliminovat u nich možnosti samoléčby.


O autorovi: Mgr. Pavla Hřebíková školní metodička prevence rizikového chování mládeže, SZŠ Ruská, Praha (hrebikova@szs-ruska.cz)

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?