Vážená paní poslankyně, Vážený pane poslanče,
dovolujeme si obrátit se na všechny poslance Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR za situace, kdy Vláda ČR nepřevzala odpovědnost za probíhajícík roky ke zrušení řady regionálních nemocnic, nestanovila jasná, jednoznačná a veřejná kritéria restrukturalizace nemocnic a neujistila občany, že nedojde k rozsáhlému rušení nemocnic.
Takové stanovisko vyjadřuje odpověd' předsedy vlády na dopis Rady Asociace českých a moravských nemocnic předsedovi vlády a všem členům vlády. Dopis vládě a její odpověd'si dovolujeme přiložit. Nemůžeme souhlasit s tím, že vláda otázku ohrožení a následného zrušení desítek regionálních nemocnic nechává ,,plně“ na zdravotních pojišťovnách, které nemají žádnou odpovědnost před občany a které nikdo nevolil. Zatím zdravotní pojišťovny potvrdily pokračování činnosti jen 52 nemocnic zcelkového počtu 189 nemocnic a pokračuje hrubý a nevybíraqý tlak na rušení jednotlivých oddělení a pracovišť ve zbývajících nemocnicích. To u malých a řady středních nemocnic nutně povede k hlubokému ekonomickému propadu a neodvratitelnému zániku zbytku nemocnice.
Tento postup již dnes způsobuje destabilizaci většiny nemocnic, vede k rozpadu roky budovaných lékařských týmů, k neočekávaným a nezdůvodnitelným přesunům pacientů a k narušení dělby práce mezi nemocnicemi. Potenciálně ohrožené nemocnice mají již jen z tohoto důvodu problémy s dodavateli a ztížený přístup k úvěrům a jiným bankovním produktům, bez nichž je provoz nemocnic nemyslitelný.
Ačkoli proces restrukturalizace nemocničních lůžek je v samém počátku, již se vyskytují prvé problémy s umístěním pacientů z rušených pracovišť. A to dokonce i ve fakultní nemocnici (FN Hradec Králové). Náklady na péči jsou přitom ve fakultních nemocnicích 1 ,5 - 2 x vyšší, nežvyžadovala péče v regionálních nemocnicích.
AČMN je názoru, že stát se nemůže vzdát odpovědnosti za zajištění základního ústavního práva občanů na zdravotn péči a zásadní rozhodnutí o síti a počtu
nemocnic předat korporacím, jejichž úkolem je pouze zajistit chod veřejného zdravotního pojištění a financovánÍ zdravotní péče.
Dále je názoru, že stát nesmí připustit zasahování do zákonné odpovědnosti krajů za poskytování zdravotní péče na jejich územi v rozporu s Ústavou ČR, která dovoluje zasahovat do činnosti územně samosprávných celků (tj. i nemocnic krajů a měst) jen k ochraně zákona a jen způsobem stanoveným zákonem
Pro AČMN je nepřijatelné, aby vláda výkon svých exekutivních funkcí zakládala na rnemorandech zdravotních pojišťoven a aby zdravotnictví i v jiných otázkách bylo řízeno memorandy. Tím spíše, že poslední memorandum zdravotních pojišťoven ze dne 20. 6.2012 otázku kritérií pro omezování nemocniční péče spíše zamlžilo.
Poté, co se odborné společnosti České lékařské společnosti v naprosté většině distancovaly od odborných kritérií, uváděných zdravotními pojišťovnami, zůstaly mezi nimi jen požadavky na personální a technické vybavení, které je stanoveno právními předpisy a jejich nedodržování je nemyslitelné, a počty provedených zdravotních výkonů. l toto poslední kritérium je naprosto neobjektivní, neboť počty těchto výkonů stanovovaly nemocnicím samy zdravotní pojišťovny a pouze tyto počty hradily.
Vážená paní poslankyně, vážený pane poslanče, podle názoru nemocnic sdružených v AČMN Vláda ČR rezignovala na svou ústavní povinnost rozhodovat o základních otázkách výkonu práv občanů při zajištění nemocniční péče a odmítla za takové rozhodování nést odpovědnost. Proto se obracíme na vás, poslance nejvyššího zákonodárného sboru ČR, abyste zvážili uplatnění ústavní odpovědnosti vlády poslanecké sněmovně a kontrolních pravomocí poslanecké sněmovně svěřených. Abyste posoudili nezbytnost, účelnost a odpovědnost za postup při rušení nemocnic a to, zda zvolený postup bez jakékoli odpovědnosti odpovídá požadavkům demokratického právního státu
S pozdravem
Za Radu AČMN
MUDr. Eduard Sohlich, MBA
předseda