Ministerstvo zdravotnictví obdrželo její námitky a bude je muset do deseti dnů posoudit. ČTK to řekl mluvčí úřadu Ladislav Šticha. O půlnoci vypršel termín, do kterého mohli účastníci výběrového řízení odvolání podat.
Podle doporučení výběrové komise by firma DSA měla mít na starosti jen dvě stanoviště místo současných čtyř, doplnit by ji měly slovenská Air Transport Europe (ATE) a rakouská Helikopter Air Transport. Poprvé by tak tuto službu zajišťovaly v Česku i firmy ze zahraničí.
DSA chtěla provozovat i ostatní stanoviště, o něž se soutěžilo, proto zpochybnila vítězství slovenské a rakouské firmy. Zahraniční firmy se práva na odvolání podle ministerstva zdravotnictví vzdaly. Smlouvu na provozování letecké záchranné služby tak bude možné uzavřít zatím jen s DSA.
Výběrové řízení s předpokládanou hodnotou 1,2 miliardy korun bez DPH by mělo zajistit provozovatele šesti základen letecké záchranné služby v letech 2017 až 2020. Zbylé čtyři bude od příštího roku provozovat stát. Jediným kritériem výběru byla cena.
Nyní provozují osm z deseti základen letecké záchranné služby v Česku (Ostrava, Olomouc, Brno, Jihlava, Liberec, České Budějovice, Hradec Králové a Ústí nad Labem) firmy Alfa-Helicopter a DSA, kterým koncem roku vyprší smlouva. Základny v Praze a Plzni mají policie a armáda, nově by měly převzít i základny v Českých Budějovicích a Brně. Alfa-Helicopter už dříve oznámila, že ukončí činnost.
Zatímco dosud létala společnost DSA ze čtyř stanovišť, podle doporučení komise by měla nově obhospodařovat dvě, v Hradci Králové a základnu v Liberci. Slovenská Air Transport Europe, která provozuje leteckou záchrannou službu na celém Slovensku, zřejmě bude v Česku létat ze stanic v Olomouci a Ústí nad Labem. Záchranářské vrtulníky rakouské firmy Helikopter Air Transport by měly startovat z Jihlavy a Ostravy.
O odložení konečného rozhodnutí o provozovatelích letecké záchranné služby žádala ministerstvo zdravotnictví v minulých týdnech Asociace zdravotnických záchranných služeb ČR a Společnost urgentní medicíny a medicíny katastrof. Podle nich by měly být nejprve prošetřeny okolnosti poslední nehody záchranářského vrtulníku slovenské firmy ATE, kterou na začátku září nepřežil nikdo ze čtyř lidí na palubě včetně přepravovaného pacienta.