S bolestí krční páteře bojuje čím dál více lidí. Na vině přitom může být i chytrý telefon

Jakkoliv to možná na první pohled nemusí být zcela zjevné, ve skutečnosti patří krční páteř patří mezi nejvíce namáhané části lidského těla.

Jakkoliv to možná na první pohled nemusí být zcela zjevné, ve skutečnosti patří krční páteř mezi nejvíce namáhané části lidského těla. Pakliže dojde k jejímu zablokování, i ty nejběžnější a nejzákladnější pohyby se najednou stanou v podstatě nemožné. Příčin, které tento stav způsobují, je vícero. V některých případech se přitom jedná i o takové důvody, které by člověka v této souvislosti vůbec nenapadly – například nadměrné používání chytrého telefonu.    


Řada lidí je toho názoru, že krční páteř nese „pouze“ hlavu, a tudíž je přesvědčena o tom, že posilovat tuto část těla stejně jako například ruce, svaly na břiše či nohy, je jen pouhou ztrátou času. Mnoho z nich však po nějaké době samo zjistí, že takovýto přístup se zkrátka nevyplácí.

Ano, krční páteř skutečně nese „pouze“ hlavu, problémem však je, že s hlavou pohybujeme v podstatě nepřetržitě, což klade na zmíněnou oblast často až neúměrně velké fyzické nároky.

Příčiny bolesti krční páteře

Za většinu potíží spojených s bolavou krční páteří si lidé mohou de facto sami. V důsledku povahy svého sedavého zaměstnání, při němž většinu času stráví koukáním do počítače, mají totiž tendenci hlavu předklánět, čímž ji vystavují do zcela nepřirozené polohy. Zejména pak pokud nemají k notebooku připojenou myš a klávesnici a nemají laptop umístěn v dostatečné výšce.

Mezi další nejčastější příčiny bolesti krční páteře patří rovněž nesprávná poloha těla během spánku. Nejvíce jsou přitom v tomto ohledu ohroženi všichni ti, kteří spí na břiše. Takto spící lidé totiž mívají hlavu vytočenou na jednu či druhou stranu, přičemž jakmile usnou, dojde k poklesu svalového napětí, v důsledku čehož se hlava zalomí směrem dozadu. Taková poloha pak dokáže ráno po probuzení způsobit nejen výraznou bolest v oblasti krku, ale též i hlavy samotné.

Obdobné potíže může nicméně způsobit rovněž příliš velký, či naopak příliš malý polštář. Pakliže spí člověk na boku, je důležité, aby byla poloha krční páteře v jedné ose s jejím zbytkem. Jinými slovy, hlava by neměla být nakloněna ani nahoru, ani dolů, nýbrž zcela vodorovně.

Nejsou-li svaly v oblasti krku, potažmo horní části trupu namáhány stejně, může dojít k takzvanému hornímu zkříženému syndromu. I ten je považován že jednu z nejčastěji zmiňovaných příčin bolesti krční páteře. Oč se jedná?

Jednoduše řečeno jde o jakousi svalovou nerovnováhu mezi prsními a lopatkovými svaly a svaly přední a boční strany krku, kdy jedny bývají přetížené, zatímco druhé ochablé.

Bolest samozřejmě může vycházet též z nenadálých prudkých pohybů, k nimž došlo v důsledku nějakého drobnějšího úrazu či sportovní aktivity.

Projevy bolesti krční páteře

Že je s krční páteří něco v nepořádku, se může projevit několika možnými způsoby. Je-li příčinou zejména nadměrné přetěžování této oblasti, přicházejí příznaky postupně. Zpočátku se proto může u člověka objevovat pouze jen únava nebo pocit slabosti krčního svalstva. S postupem času nicméně tento pocit přechází v pozvolnou bolest, která může později dotyčného začít limitovat i v těch nejběžnějších pohybech, jakými je například pouhé otočení hlavy či chůze.

Bolest se přitom povětšinou nesoustřeďuje pouze na jedno konkrétní místo. Ve většině případů se rozšíří též do hlavy, lopatek nebo horních končetin. Výjimečně se mohou dostavit nevolnost či pocit závratě.

Zdaleka největší bolest doprovází situaci, kdy došlo k samotnému zablokování krční páteře. V tomto případě se hovoří o takzvaném akutním ústřelu, během něhož je dotyčný ztuhlý, hlavu drží strnule a pociťuje bolest pouze na jedné straně zadní části krku. Ta však může vystřelovat opět do oblasti hlavy či horních končetin.

Léčba bolesti krční páteře

Jak se zbavit bolesti krční páteře? Způsobů je celá řada, ovšem vždy platí, že léčba se liší případ od případu. Není-li bolest příliš intenzivní, mohou pomoci volně prodejné léky, například oblíbený přípravek Voltaren Emulgel.

Pomoci nicméně může též hřejivý obklad či náplast, neboť když se svaly prohřejí, dojde k jejich uvolnění, a tím i potenciálnímu ústupu bolesti.

Zcela od věci určitě není ani masáž inkriminovaného místo. Opět je však potřeba zvážit míru bolesti a závažnost celé situace. Pokud má dotyčný krční páteř zablokovanou, jeví se jako nejlepší možné řešení návštěva lékaře, potažmo fyzioterapeuta.

Fyzioterapeut nejenže zablokované místo uvolní a rozmasíruje, zároveň vám i prozradí, které cviky na bolest krční páteře jsou osvědčené a pomohou vám podobným problémům předcházet. Pouze pravidelné cvičení a změna pohybových návyků totiž mohou posloužit jako spolehlivá forma prevence. Cviky je potřeba nejlépe provádět každý den, ideálně i během pracovní doby. Právě tehdy (v případě sedavého zaměstnání) totiž bývá krční páteř namáhána zcela nejvíce.

Krční páteř a chytrý telefon

Nejnovější průzkumy nicméně toto tvrzení začínají pomalu, ale jistě vyvracet. Lidé krční páteř nadměrně a nesprávně zatěžují i poté, co po osmihodinové „šichtě“ vypnou počítač a odejdou domů. Čím dál více z nich totiž zbytek dne stráví s hlavami upřenými do svých chytrých telefonů. I tehdy, a možná ještě o poznání víc než v práci, je krční páteř nepřiměřeně ohnutá a namáhaná. A protože na těchto mobilech bývají nejvíce závislé především mladší generace, zaznamenávají lékaři potíže s krční páteří i u dětí a mladistvých.

Pakliže dospělý člověk kouká do mobilu pod úhlem 15 stupňů, váží podle autorů studie zveřejněné v odborném časopise The Spine Journal jeho hlava na místo pěti kilogramů více než dvojnásobek. Při 60stupňovém úhlu je to dokonce až 27 kg.

Přestat chytrý či jakýkoliv jiný telefon používat se snáze řekne, než udělá. A v dnešní době je to dost možná i nepředstavitelné. I tak lze ovšem těmto vedlejším následkům z velké míry předejít. Jak?

Bohatě postačí držet telefon na místo pod spíše před sebou, tedy ve srovnatelné výšce s obličejem. Nebo alespoň v takové, kdy bude o poznání výš než obvykle a v níž nebudete pro změnu zase nadměrně přetěžovat ramena. Při psaní zpráv pak fyzioterapeuti doporučují využívat obě ruce, a to z důvodu symetrického zatížení.


0900

S bolestí krční páteře bojuje čím dál více lidí. Na vině přitom může být i chytrý telefon
5 (100%) 1 vote

Napsat komentář

Your email address will not be published.

top