Ta hájí zájmy českých zastoupení zahraničních firem, které vyrábějí nové originální léky.
Náš list ovšem v uplynulých dnech na konkrétních případech ze zdravotnictví ukázal, že etika na papíře je jedna věc, ale praxe může být často jiná. Farmaceutické firmy dávají lékařům nabídky, které leckteří z nich zřejmě nemohou odmítnout: lukrativní zájezdy, dražší dárky i rovnou peníze za to, že předepisují právě jejich léky.
„Jsme rádi, že se tohle téma rozvířilo a že se objevují i konkrétní případy. Nemůžeme totiž házet všechny firmy do jednoho pytle,“ prohlašuje Petráš.
Je pravda, že na domácím trhu dnes působí kolem 320 firem, které prodávají léčivé přípravky. MAFS sdružuje jen asi třicítku společností. Ovšem v hodnotě prodaných léků členové MAFS zaujímají téměř dvě třetiny českého trhu. Právě na nich proto nejvíc záleží, jak nastaví laťku pro vztahy firem a lékařů v byznysu, v němž se ročně protočí desítky miliardy korun.
HN: Dodržováním legislativy a etických kodexů se ohánějí všechny farmaceutické firmy. Proč věřit tomu, že právě členové MAFS jsou ti poctiví?
Náš kodex je nejpropracovanější, nejpřísnější. Přizpůsobujeme se i pravidlům naší evropské organizace.
HN: Můžete vyloučit, že žádný z firemních zástupců nesáhne někdy k úplatkům?
Třicítka našich firem má na tisíc takzvaných reprezentantů, z nichž každý denně kontaktuje v průměru až devět lékařů. Za každý kontakt by ruku do ohně nemohl dát nikdo. Pro nás je důležité, že dodržujeme určitý systém, který možnosti korupce brání.
HN: Ale zkuste ukázat konkrétně, co vaše firmy smějí nebo nesmějí.
Minulý týden vaše noviny popsaly případ, kdy kanadská firma - která není naším členem - měla sponzorovat zasedání Sdružení ambulantních urologů v Keni. Součástí programu mělo být i safari. Našli jsme v tomto případě šest bodů, které odporují našemu kodexu.
HN: Co vaše firmy nesmějí sponzorovat?
Rozhoduje už samotný výběr místa. Musí to být rozumná lokalita. Třeba i v USA, ale pak musí jít třeba o výzkumný ústav. Nesmí to být žádné známé turistické nebo rekreační lokality.
Více čtěte v Hospodářských novinách…
Radim Petráš
Vystudoval Farmaceutickou fakultu Univerzity Karlovy. Začínal jako lékárník. V roce 1989 přešel do farmaceutického průmyslu. Osm let pracoval ve firmě Zentiva, končil tu jako šéf exportu. V roce 1999 se stal ředitelem české pobočky společnosti Schwarz Pharma. Letos byl jmenován výkonným ředitelem MAFS. Žije v Praze se svou ženou, mají tři dospělé děti. Rád cestuje a přitom ochutnává originální kuchyně navštívených zemí.
Martin Mařík, Hospodářské noviny