Předseda Sdružení ambulantních specialistů Zorjan Jojko v několika bodech zhodnotil představenou reformu zdravotnictví a vyjmenoval, jaké zákony mu vadí a proč.
To hlavní, co v reformě chybí:
Motivace pacienta všude tam, kde to jeho zdravotní stav dovolí, preferovat ambulantní péči před hospitalizací. Navýšení regulačních poplatků za den v nemocnici na 100,- Kč za den, místo 60,- Kč můžeme sice považovat za krok správným směrem, chybí-li ale i projev v úhradách zdravotnickým zařízením a jasná koncepce restrukturalizace lůžkové péče, je to málo.
Opravdová úspora v nákladech na lécích. Nápady, jako generická preskripce nebo možnost narušení celistvosti balení léků před jejich výdejem pacientovi v lékárně by jistě žádnou úsporu nepřinesly (pro zdravotnická zařízení by spíše znamenaly minimálně přechodné, ale podstatné navýšení výdajů), jen by léčbu zcela znepřehlednily a učinily by ji pro pacienty více rizikovou.
Účinná protikorupční opatření a to hlavně v oblasti přístrojových nákupů u velkých - a třeba i státních - zdravotnických zařízení.
Solidní diskuse o tom, jak tvořit úhradové standardy a to včetně zavedení možnosti pacientům se připojistit na tzv. nadstandard.
A co mi na představených bodech vadí…
To, že návrhy zákona o zdravotních službách a specifických zdravotních službách zavádí pro zdravotnická zařízení spousty zbytečných administrativních povinností, jejichž nesplnění by mělo být trestáno až likvidačními pokutami.
Že v návrhu zákona o zdravotních službách je stále ještě povinnost všech zdravotnických zařízení žádat o novou registraci. To beru jako nebezpečný zásah do dříve nabytých práv, který ale nemá žádný logický důvod a ani pracovníci MZ na jednáních neumějí vysvětlit, proč to vlastně chtějí. Pikantní na tom je to, že vedení MZ v roce 2009 se nám podařilo přesvědčit o nutnosti toto ustanovení vypustit, ale současné vedení rezortu jej tam tlačí zpět.
Že se v návrhu „malé“ novely zákona o zdravotním pojištění zavádí povinnost ukončit jednání mezi zdravotnickými zařízeními (dále také ZZ) a zdravotními pojišťovnami (dále také ZP) o úhradách na další rok na konec letních prázdnin předchozího roku, t.j. na dobu, kdy nemohou být jasné hospodářské výsledky z 1.pololetí roku probíhajícího. Myslím, že to samo o sobě může znamenat systémovou zábranu vzniku nějaké jakékoli dohody mezi ZZ a ZP.
Že MZ už půl roku nechává nějakou neznámou firmou provádět tzv. kultivaci seznamu výkonů a to bez účasti kohokoli, kdo podle mě věci opravdu rozumí, t.j. zástupců zdravotnických zařízení, zdravotních pojišťoven, ČLK a odborných společností. Nikdo z nich k jednání nebyl přizván a seznam výkonů má přitom být v duchu „kultivace“ platný už od 1.1.2012.
A co na reformě tak, jak je postupně představována MZ, vítám?
Když současné vedení rezortu nastoupilo na MZ, vítali jsme jeho tehdejší komunikativnost, pozitivně jsme následně hodnotili to, že neustoupilo tlaku ZP snížit nám naše úhrady v roce 2011. Ve vztahu k reformě jej ale, omlouvám se, chválit nemohu.
Mně i celému vedení SASu vadí, že provádí změny klíčových dokumentů (seznam výkonů, „velká“ novela zákona 48) za zády odborné veřejnosti a že prosazuje změny zákonů, ve kterých jsou i klíčová ustanovení pro soukromá zdravotnická zařízení a pacienty až nebezpečná.