Až snížíme dluhy, budeme mít na zdravotnictví

16. 9. 2010 8:20
přidejte názor
Autor: Redakce
"Odmítám hrozbu stávkou, ale přesto souhlasím s tím, že odměňování zdravotníků je potřeba řešit velmi rychle," říká v rozhovoru Marek Šnajdr.


MÍSTOPŘEDSEDA ZDRAVOTNÍHO VÝBORU SNĚMOVNY MAREK ŠNAJDR (ODS):

Po odchodu z ministerstva zdravotnictví jste byl zvolen poslancem a ve zdravotním výboru Sněmovny zastáváte post místopředsedy. Jak se díváte na dosavadní kroky nového ministra zdravotnictví Leoše Hegera (TOP 09)?

- Koaliční vládní program v oblasti zdravotnictví přináší skutečná a potřebná řešení pro dlouhodobou stabilitu, kvalitu a efektivitu zdravotnictví a já jsem připraven je pomoci prosadit. Koalice má mimořádnou sílu, která zde dlouho nebyla a možná zase dlouho nebude. Toto nesmíme promarnit. Věřím, že to takto cítí i pan ministr. Zatím se ale nemohu vyjádřit ke konkrétním krokům, protože kromě personálních změn žádné zásadní na stole ještě nejsou.

Razantně jste se ohradil proti odvolání náměstkyně ministra zdravotnictví Markéty Hellerové (ODS). Proč?

- Respektuji právo ministra zdravotnictví k takovému kroku. Nicméně odůvodnění nedostatečným reformním úsilím doktorky Hellerové považuji za úsměvné a nedůstojné. Skutečným důvodem je rozpor v tom, co je napsáno v koaliční smlouvě a programovém prohlášení vlády, což prosazovala odvolaná náměstkyně, a tím, co si přeje prezident České lékařské komory Milan Kubek, a bohužel si to osvojil i Heger. Bylo jen otázkou času, kdy se tyto neslučitelné postoje vyhrotí.

Budete prosazovat, aby jedním z Hegerových náměstků byl opět někdo z ODS?

- Ano, a nejen proto, že jsme koaliční vláda. ODS dosud nesla břímě veškerého úsilí o reformu zdravotnictví a významně se podílela na vládním zdravotnickém programu. Proto je tento krok logický.

Podílel jste se na tvorbě reformy z pera Tomáše Julínka. Dala by se vzít za základ budoucích reformních kroků?

-Nepochybně. Existují pro to minimálně dva silné důvody. Jednak je těchto šest zákonů výsledkem téměř dvouleté práce desítek lidí za účasti odborníků na zdravotnictví, pojištění, ekonomiku a legislativu. Nejsou dogma, dají se upravit či pozměnit, ale představují dobrý základ. A tím druhým důvodem je koaliční smlouva, v níž se jasně praví, že zásadní reformy chceme přijmout tak, aby platily od 1. ledna 2012. To je limitní termín.

Lékaři hrozí stávkou a odchodem z nemocnic kvůli nízkým platům. Do toho přicházejí vládní škrty v tarifech. Jak z této situace ven?

- Odmítám hrozbu stávkou, ale přesto souhlasím s tím, že odměňování zdravotníků je potřeba řešit velmi rychle. Rozdělme to na dvě části. Řešení související se zamýšlenou změnou platových tabulek. Tento jinak ve státní správě správný krok je pro zdravotníky skutečnou hrozbou. Řešením je vyjmout odměňování zdravotníků z vazby na tzv. tabulky, a zamezit tak této hrozbě. Skutečné řešení platů může nastat jen tehdy, pokud se nám podaří prosadit reformy a vytvořit pro toto narovnání finanční krytí.

Měl by stát platit za své pojištěnce více, když teď dává zoufale málo a i to je příčinou, že v příštím roce nebude na zdravotnictví dostatek peněz?

- To je v současném tristním stavu státního rozpočtu labutí píseň. Svědomí by měli zpytovat ti politici, kteří nás tak vesele zadlužovali v době, kdy ekonomika rostla o šest procent. Státní rozpočet přispívá do zdravotního systému zhruba 54 miliardami ročně. Avšak za úroky, tedy cenu za toto nezodpovědné zadlužování, vydáváme více než sedmdesát miliard. Až snížíme dluhy, zbavíme se i úroků a budeme mít na nezpochybnitelné priority, jako je právě zdravotnictví. Zdroje musíme hledat v reformách, restrukturalizaci sítě poskytovatelů, úsporách, i v sociálně citlivé spoluúčasti. Vše ostatní je mimo realitu ekonomiky a nebavme se o tom.

Kde má zdravotnictví největší zdroje úspor?

- Ve způsobu, jakým se provádějí úhrady z prostředků veřejného zdravotního pojištění. Potřebné kroky známe, jejich prosazování však naráží na nesmírně silnou profesní a dodavatelskou lobby. Máme moc nemocnic, přebytek akutních lůžek, zbytečné preskripce léků. Potřebujeme zavést aukce na generické léky či referenční hrazení zdravotnických prostředků.

Heger již hovořil o variantě zvýšení pojistného. To není podle vás cesta?

- Myslím, že to bylo panem ministrem zmíněno jen jako teoretická možnost, ne jako jím zamýšlený krok. Tato vládní koalice neplánuje navyšovat pojistné. Znamenalo by to zvýšení přímé daňové zátěže občanů a současně zvýšení ceny práce, které by se nepochybně projevilo růstem nezaměstnanosti.

Jste pro zvýšení poplatků?

- Zavedené poplatky fungují a není potřeba je měnit. V rámci koaliční dohody jsme ale přistoupili na návrhy kolegů z TOP 09 na jejich zvýšení a kolegů z Věcí veřejných na úpravu poplatku u receptu v kombinaci s vyřazením tzv. levných léků z úhrad. Tuto dohodu ctím.

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?