Podle zjištění ČTK mají Britové o služby plastických chirurgů v Praze velký zájem; zaplatí za ně zhruba třetinu ceny a přitom mají jistotu, že se o ně starají špičkoví odborníci.
Třeba na pražském pracovišti soukromé kliniky Asklepion tvoří zahraniční klientela pět procent, Britů je ročně zhruba 500, řekla ČTK Kateřina Kuchařová z kliniky. Ta spolupracuje celých 11 let své existence se specializovanými agenturami, které se v Británii zabývají medicínskou turistikou.
Kuchařová potvrdila, že o možnosti nabídnout plastickou operaci jako výhru v loterii se zmínila jedna ze spolupracujících agentur, na ničem se ale nakonec nedomluvila.
Zástupce přednosty kliniky plastické chirurgie Fakultní nemocnice Bulovka primář Karel Urban ČTK řekl, že na plastické operace jezdí zahraniční pacienti hlavně do privátních zařízení. Do Česka podle něj jezdí Britové, protože v jejich zemi je plastická chirurgie velmi drahá a čeští lékaři mají v Anglii slušné jméno.
Za výhodu Prahy považuje i to, že má bohaté letecké spojení několikrát denně do Londýna i menších britských měst. Není výjimkou, že čeští chirurgové létají do Británie za prací, většinou ale cestují tamní pacienti do Česka.
„Nemá to nic společného s místem operace, protestovali bychom úplně stejně, kdyby šlo o Británii,“ vysvětlovala ČTK mluvčí Britské asociace estetických plastických chirurgů (BAAPS) Tingy Simoesová kritický postoj asociace. „Jde nám o to, že žádný lékařský zákrok by neměl být předmětem loterie,“ dodala.
„Jsem tímto novým programem zděšen, ale ne překvapen,“ řekl prezident BAAPS Douglas McGeorge. Exprezident asociace Adam Searle považuje za nepřijatelné, aby lékař schválil takové marketingové triky.
Toto stanovisko v telefonátu z Prahy odmítl zakladatel firmy Europa International John Babbage. „Lidé jsou každý den ponoukáni k operacím na stránkách tisku a magazínů elegantními fotkami žen, které zlepšily svůj vzhled plastickou operací, nebo články o tom, jak si ta či ona celebrita nechala vylepšit prsa,“ řekl ČTK.
Britské kliniky mají například věrnostní karty nebo dárkové kupony na plastické operace. Loterie je podle něj pouze nový způsob marketingu a k vítězi se bude přistupovat jako ke každému jinému pacientovi.
Babbageova firma podle něj cesty Britů za plastickými operacemi do Prahy pořádá už 11 let a za tu dobu neměli její pacienti jediný vážný problém. Ti, kteří se do loterie přihlásili, vyplní zdravotní dotazník, který posoudí lékaři v Praze. Vítěz projde před případnou operací plnou lékařskou kontrolou.
Loterie má podle Babbage „zvýšit profil“ jeho firmy. Britové totiž prý instinktivně nevěří lékařským zákrokům provedeným v cizině. Loterie však má také umožnit plastickou operaci lidem s menšími finančními možnostmi.
Britové ale podle Simoesové jezdí do zahraničí za levnějšími lékařskými zákroky zbrkle a nepoužívají zdravý rozum. „Když se něco nepovede, pak čekají, že to napraví britské státní zdravotnictví,“ podotkla.
Babbage, který má českou manželku, však tvrdí, že finanční i časové pobídky jsou prostě dnešní realitou v životě i plastické chirurgii.
Zájemci musejí zaplatit zhruba 60 korun za SMS zprávu nebo za telefonát, v němž se do loterie přihlásí. Vítěz dostane zmíněných 6000 liber na plastickou operaci podle výběru, která bude provedena v některé z pražských klinik.
ČTK