ať již na bázi národní zdravotní služby (NHS) nebo privátně.
Britské ministerstvo zdravotnictví spoléhá na úspěch náborové kampaně zacílené na zubní lékaře z Polska a Německa a také na novou dohodu o zubní péči, která již neváže platby na péči o individuálního pacienta, a očekává zlepšení služeb zubních lékařů v rámci NHS.
Optimismus vlády je ale v ostrém kontrastu s výsledky průzkumu provedeného spotřebitelskou organizací Which?
Organizace kontaktovala 321 zubních ordinací v Anglii se žádostí o objednání návštěvy v rámci NHS do 24 hodin.
ZDROJ: |
---|
[[http://society.guardian.co.uk/primarycare/story/0,8150,1487543,00.html |
49% ordinací však nebylo schopno umožnit naléhavou návštěvu neregistrovaným pacientům, jak v rámci NHS, tak ani privátně.
Pouhých 8% ordinací mohlo poskytnout naléhavé vyšetření do 24hodin, zatímco dalších 10% bylo schopno poskytnout ošetření později. 28% ordinací z průzkumu bylo schopno poskytnout ošetření pouze privátně.
Spotřebitelská organizace poukázala na případ pacientky v sedmém měsíci těhotenství, která týden trpěla těžkou bolestí zubů.
Pacientka si nebyla schopna objednat návštěvu u zubního lékaře a při telefonátu do call centra HNS Direct jí bylo sděleno, že nejbližší dentista spolupracující s NHS, který by ji mohl zaregistrovat, je vzdálený téměř 95km.
Žena se nakonec objevila ve vysílání stanice A&E se zubní infekcí, která by bez rychlé léčby mohla poškodit její zdraví a také zdraví nenarozeného dítěte.
Organizace Which? vyzvala po provedení průzkumu vládu k zahájení kroků ke zlepšení přístupu k zubní péči v rámci NHS. Jedním z těchto kroků by mělo být prosazení takové dohody o zubní péči, která by dentisty neodrazovala od uzavírání dlouhodobých smluv s NHS.
Frances Blundman, hlavní poradkyně pro otázky zdravotní politiky Which?, uvedla: „Konečně jsme se dočkali uznání faktu, že je potřeba neodkladně zajistit, aby stomatologie zůstala integrální součástí NHS.“
Which? se nicméně domnívá, že závažnost problému je i nadále podceňována a tedy že kroky k nápravě nebudou dostatečně radikální.
„Dokud nebudou tyto záležitosti náležitě řešeny, hrozí reálné nebezpečí, že lidé po celé zemi mohou být ponecháni v bolestech nebo bude vážně ohroženo jejich celkové zdraví.“
The British Dental Association (BDA), organizace reprezentující dentisty, potvrdila opětovné zahájení rozhovorů nad novou dohodou o zubní péči.
BDA vyjádřila před svou každoroční konferencí touhu zbavit se „úmorného“ systému, kde jsou zubní lékaři placeni za jednotlivé plomby nebo jiné zákroky.
Předseda výkonné rady BDA, John Renshaw, prohlásil, že výsledy průzkumu provedeného Which? potvrdily, že stomatologie v rámci NHS se „ocitla v krizi“.
„Je to už více než pět let, kdy premiér Blair slíbil, že kdokoli bude chtít stomatologickou péči v rámci NHS bude mu zajištěna, ale situace se v tomto ohledu spíše zhoršila.“
Při chronicky nedostatečném financování systému v minulých 15 letech a také chybějících třech tisících zubních lékařů nejsou, jak uvedl John Renshaw, problémy pacientů při přístupu k péči NHS překvapující.
V reakci na výsledky průzkumu uvedla ministryně zdravotnictví Rosie Wnterton, že všechny lokální nadace dohlížející na poskytování primární zdravotní péče (primary care trusts) mají „akční plány“, které umožní navštěvovat stomatologa v rámci NHS většímu počtu lidí. V některých případech se opět počítá s náborem stomatologů ze zahraničí.
Mezinárodní náborová kampaň, která již přivedla do služeb NHS na 300 zubních lékařů, je nicméně pouze jednou z cest jak řešit problémy v systému stomatologických služeb.
„Je to způsob, jak dočasně zmírnit tento problém, jenž ale musí být doplněn rozsáhlým programem reforem, zahrnujících bezprecedentní objem investic, nové způsoby práce s tisícovkami stomatologů reflektující více také jejich názory, nárůst počtu stomatologů o jeden tisíc do října a vytvoření 170 absolventských míst“,uvedla Rosie Winterton.
Robert Goš, Michal Janků, www.Zdravi.Euro.cz
autoři jsou spolupracovníci redakce