„Bohužel se nemohu vyjádřit k nějakým dohadům a zaručeným důvodům proč. Uvádím však, že i v našem kraji evidujeme zhruba dvacetiprocentní nárůst výjezdů oproti minulému období. Jde o dlouhodobý trend, který byl pravděpodobně zrušením regulačních poplatků podpořen. Zároveň je však nutné sdělit, že mnohde je zdravotnická záchranná služba jedinou dostupnou složkou zdravotního systému, která je funkční nepřetržitě 24 hodin denně,“ sdělila ředitelka Zdravotnické záchranné služby Kraje Vysočina Vladislava Filová.
„V porovnání s loňským rokem se nám letos nezvýšily počty ambulantních návštěv pacientů. Za první kvartál jsme ošetřili šedesát dva tisíc pacientů, což je stejné jako v loňském roce. Zvýšil senám ale počet hospitalizovaných pacientů, a to o 125 pacientů za čtvrt roku. Ke konci března bylo v naší nemocnici hospitalizováno celkem 5 015 pacientů. Těžko říci, zda za zvýšeným počtem hospitalizací jsou zrušené regulační poplatky. To budeme moci srovnávat až po delším časovém období. Co se týká počtů ošetřených pacientů na pohotovosti, jsou taktéž srovnatelné s loňským rokem. Tam však poplatek 90 korun zůstává,“ informovala mluvčí nemocnice v Havlíčkově Brodě Petra Černo.
Je to věc názoru
„To je věc názoru, jak to kdo vidí. Nemáme pocit, že by u nás počty pacientů výrazně stouply se zrušením poplatků. Pacientů máme pořád stejně,“ dozvěděli jsme se v ordinaci lékaře Vinko Miliče z Havlíčkova Brodu.
Vážných případů ale podle zkušenosti některých záchranářů nepřibývá. Zvyšuje se prý spíš počet pacientů s banalitami, které by se mohly obejít bez asistence záchranné služby, a to v rámci klasické primární péče – stačilo by zajít k praktickému lékaři nebo na pohotovost. Přesto hodně lidí volí služby záchranářů. Například podle ředitele pražské záchranky Zdeňka Schwarze je to pohodlnější. Takto to pacienti mají vyřešeno bez čekání, bez handrkování a se zajištěnou dopravou.
Přes den, kdy praktici ordinují, část pacientů nemá čas a jiní se návštěvě u svého doktora chtějí z nějakého důvodu vyhnout.
A protože bez doporučení praktického lékaře nemocnice pacienty nepřijmou a za využití pohotovostní služby se platí 90 korun regulačního poplatku, nabízí se řešení. . „Volají záchranku, která je doveze rovnou do nemocnice,“ uvedl Schwarz.
Čemu se diví?
„Když se omezoval rozsah pohotovostních služeb, a to včetně zrušení výjezdů k pacientům, tak bylo lidem řečeno, že si mají u větších problémů volat záchranku. A když to pacienti dělají, tak čemu se zdravotníci diví,“ podotkl ale Miroslav Benda z Havlíčkova Brodu. „Prokázal někdy někdo, že lékaře pacient navštívil zbytečně? Naopak, stále víc lidí se bojí, aby neztratili práci, k lékaři nechodí raději vůbec a nemoci přecházejí,“ přidala se Věra Svobodová z Havlíčkova Brodu.
Zda opravdu počty pacientů výrazně stouply po zrušení povinnosti platit třicetikorunový poplatek za vyšetření a stokorunový za pobyt v nemocnici, by mohly doložit hlavně zdravotní pojišťovny.
„My budeme moci komentovat nebo potvrdit s jistotou tento trend, až nám lékaři a zdravotní střediska vykážou všechny úkony, a to mohou i tři měsíce po poskytnutí péče. Takže jasno budeme mít v létě,“ vzkázal mluvčí Všeobecné zdravotní pojišťovny Oldřich Tichý.