Chováte se špatně, stěžují si pacienti na brněnské lékaře

9. 3. 2012 8:16
přidejte názor
Autor: Redakce
Na chování lékařů nejčastěji míří stížnosti pacientů brněnských nemocnic. Většina z nich se ale později ukáže jako neoprávněná.


V únoru se v bohunické fakultní nemocnici v Brně podrobila jednodennímu vyšetření v narkóze. Večer jí předala propouštěcí zprávu zdravotní sestra. Pacientka si přečetla i objektivní nález lékařky, která ji však dosud neviděla.

Žena podala na chování doktorky stížnost. Letos jich fakultní nemocnice obdržela zatím deset, loni celkem dvaaosmdesát. Chování lékařů je nejčastějším podnětem stížností v brněnských nemocnicích.

„Ředitelství nemocnice mně nabídlo, že operaci provedou lékaři v nemocnici na Obilním trhu. Při vyšetření se mnou jednali slušně a vstřícně. Nabídku jsem přijala,“ uvedla pacientka fakultní nemocnice, která si nepřála zveřejnit své jméno.

Podle prezidenta Svazu pacientů Luboše Olejára se situace ještě zhorší. „Lékaři jsou pod velkým tlakem. Nemocnice neustále snižují stavy a personál nestíhá,“ upozornil Olejár. Ke špatnému chování lékařů podle něj přispívají také školy. „Málo zdůrazňují, že pacienti jsou lidé a musí se k nim tak přistupovat,“ tvrdí Olejár.

Nemocnice se navíc shodují, že oprávněnost stížností je velmi těžké zjistit. Lidé si totiž stěžují i na to, když je doktor nepozdraví. Většina stížností končí jako neopodstatněných. Ve Fakultní nemocnici Brno shledali loni jako plně oprávněnou pouze jednu, jako částečně oprávněných osm. U Milosrdných bratří žádnou.

Často také opadá zájem lidí dál stížnost řešit. „Máme protikorupční linku. Loni dvacet lidí nahlásilo, že se setkalo v naší nemocnici s korupčním jednáním. Na následnou emailovou výzvu ale nereagovali,“ přiblížila mluvčí Fakultní nemocnice Brno Anna Mrázová.

Jedenapadesát stížností převážně na chování lékařů podali v loňském roce také pacienti ve svatoanenské fakultní nemocnici v Brně.

Podstatně lépe jsou na tom u Milosrdných bratří, kde obdrželi za minulý rok dvanáct stížnosti, v Úrazové nemocnici deset. Ve většině případů na komunikaci s personálem. „V případě, že se prokáže vážné pochybení lékaře, musí odejít. Takový případ jsme řešili zhruba před třemi lety. S doktorem jsme se rozešli po dohodě,“ uvedl ředitel Úrazové nemocnice Karel Doležal.

Podle psychologa Jiřího Brančíka se lidé moc dívají na seriál v televizi a chování lékařů si idealizují. „Někteří lékaři jsou unavení a nedokáží ovládat emoce. Přitom profesionál by jich měl ovládat maximum,“ domnívá se Brančík. Důležitý je podle něj pozdrav, podání ruky a představení. „Ať se lékaři nebojí zvýšit při pozdravu hlas. Hlavní je neodpovídat na otázku pacienta, jaký bude vývoj jeho zdravotního stavu stylem, že nejsem věštec,“ uzavřel Brančík.

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?