ČLK navrhuje změny ve specializačním vzdělávání lékařů

16. 6. 2014 8:28
přidejte názor
Autor: Redakce
Česká lékařská komora (ČLK) představila své teze pro nápravu specializačního vzdělávání lékařů, jehož špatný stav je podle ní jedním z hlavních důvodů, proč mladí lékaři často opouštějí Českou republiku bezprostředně po ukončení studia na zdejších lékařských fakultách.


Podle prezidenta ČLK Milana Kubka vnímají mladí lékaři současný systém specializačního vzdělávání jako „komplikovaný až nepřátelský“. Ten je pak v kombinaci s nepříliš motivujícím finančním ohodnocením hlavním důvodem, proč se absolventi lékařských fakult poohlížejí po práci a možnostech profesního růstu mimo hranice naší země.

„Bez zásadních změn v systému specializačního vzdělávání lékařů hrozí likvidace některých lékařských oborů a není možno poskytovat zdravotní péči v souladu s platným zákoníkem práce a evropskou směrnicí,“ upozorňuje prezident Kubek, podle jehož názoru nedokonalost stávajícího systému není ani tak produktem „zlé politické vůle“, ale spíše důsledkem neexistence jednoznačného zadání a „chaotické aktivity odborných společností“.

ČLK proto formulovala základní teze pro nápravu specializačního vzdělávání lékařů v ČR, které již od poloviny května začala prosazovat jak na půdě poslanecké sněmovny, tak i v rámci ministerstva zdravotnictví. Jejich kompletní výčet uvádíme níže.

Základní teze ČLK

• Lékaři v ČR by neměli být diskriminováni vůči lékařům, kteří získají specializovanou způsobilost v zahraničí a tato jim musí být automaticky uznávána i v Česku. Délka specializační přípravy v ČR by měla být stanovena na úrovni minimálních požadavků dle směrnice 2005/36/ES.

• Směrnice 2005/36/ES požaduje, aby specializační příprava probíhala v „zařízeních zdravotní péče schválených k tomuto účelu příslušnými orgány“. Této podmínce tedy mohou vyhovovat veškerá registrovaná zdravotnická zařízení.

• Seznam specializačních oborů je třeba přizpůsobit seznamu oborů automaticky uznávaných dle směrnice 2005/36/ES. Další obory zařadit jen v případech hodných zvláštního zřetele.

• Specializační vzdělávání by mělo mít ve všech oborech stejnou základní strukturu, případně rozdělenou na obory operační a ostatní. Například: 60 % doby v lůžkovém zdravotnickém zařízení, 30 % v ambulantním zdravotnickém zařízení, případně na ambulancích lůžkového zdravotnického zařízení, 10 % ve zdravotnických zařízeních typu fakultních nemocnic. Konkrétní náplň specializační přípravy v jednotlivých oborech pak stanoví akreditační komise s účastí odborných společností a ČLK.

• Pokud je v rámci specializační přípravy požadováno provedení určitých výkonů, mohou být požadovány pouze reálné počty těchto výkonů a může jít pouze o výkony v praxi opravdu lékaři prováděné.

• Základní vzdělávací kmeny v délce 24 měsíců přizpůsobit seznamu tzv. I. atestací dle vyhlášky č. 77/1981 Sb. Definovat kompetence lékařů po absolvování základního kmene.

• Specializovaná způsobilost rovná se právo pracovat samostatně. Odpovídá bývalé tzv. I. atestaci. Pravidla získávání specializované způsobilosti určuje směrnice 2005/36/ES. Specializovaná způsobilost však nezakládá automaticky nárok na výkon funkce vedoucího lékaře – primáře.

• K výkonu funkce vedoucího lékaře – primáře je třeba delší praxe i vyšší odbornost (analogie II. atestace). Tuto oblast evropská směrnice neupravuje, a ČR má tedy velkou míru volnosti. Licence pro výkon funkce vedoucího lékaře – primáře vydává ČLK, současná pravidla je možno upřesnit a doplnit.

• Stát podporuje mladé lékaře prostřednictvím stipendií, která jsou vázána na určitého školence, ne na zdravotnické zařízení. Stát vypisuje tolik stipendií, kolik je absolventů LF v daném roce. Stát plánuje potřebu lékařů v jednotlivých oborech, tedy určuje, kolik stipendijních míst pro jednotlivé obory vypíše. Absolventi LF si z nabídky stipendijních míst vybírají v pořadí stanoveném jejich průměrným prospěchem za celou dobu studia. Každý mladý lékař má právo specializovat se v jakémkoli oboru v případě, že nebude uplatňovat nárok na stipendium.

• Stát má právo kontrolovat úroveň specializační přípravy a plnění povinností školícího zdravotnického zařízení.

• Právo provádět některé specializované výkony (vyžadující speciální dovednosti) je možno omezit požadavkem na zisk tzv. funkční licence, kterou vydává ČLK.

(Zdroj: ČLK)

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?