O reformě slovenského zdravotnictví padla z levé části politického spektra na obou březích Moravy velmi tvrdá slova.
Ačkoli v tuto chvíli není zřejmé, jak bude přesně vypadat reforma zdravotních pojišťoven u nás, je zajímavé podívat se na to, jak zdravotní pojišťovny fungují u sousedů.
Vzhledem k tomu, že ani slovenské privátní pojišťovny si nekonkurují cenou, ba ani nenabízejí vratku pojistného při nečerpání péče, je pro pacienta nejpodstatnější, co dané pojišťovny nabízejí, pokud jde o produkty nad rámec povinně ze zákona hrazených služeb. Zde HPI udělalo dobrou práci srovnáním všech možných výhod, jimiž si pojišťovny snaží konkurovat. Některé z nich jsou totiž z hlediska pojištěnce, ale i zdravotnických zařízení, velmi podstatné.
Především - čtyři slovenské soukromé zdravotní pojišťovny zrušily finanční limity pro poskytovatele zdravotní péče, kteří jsou tak omezeni jen svými kapacitními možnostmi. Odpadá tak častý důvod čekacích lhůt a poskytovatelé jsou motivováni k poskytnutí služby. Ve srovnání s mnoha zeměmi - včetně Česka s jeho tu citlivěji, tu necitlivěji uplatňovanými regulacemi a paušály - jde o značnou vymoženost. Otázkou je, zda to je dlouhodobě udržitelné. V Česku je třeba kardiologie nebo kardiochirurgie v mezinárodním srovnání kapacitně až předimenzovaná, zatímco na Slovensku je to spíše naopak. Nedostatek kapacit tedy reguluje nabídku sám o sobě. Zvýší-li se kapacita, mohou se finanční limity vrátit, pokud pojišťovny nepřijdou se sofistikovanějšími modely řízení nákladů.
Evidentně dobré z hlediska uživatelského komfortu pro pacienta jsou služby nabízené třemi slovenskými soukromými pojišťovnami, spočívajícími v návštěvě ošetřujícího lékaře u dětského nebo dospělého pacienta doma. Například tehdy, když se nemůže dostavit na preventivní prohlídku, nebo dítě potřebuje očkování. Další hodnotný produkt je bezplatné očkování proti chřipce pro všechny věkové kategorie, uplatňované třemi pojišťovnami, z toho jednou státní. U nás je poskytován příspěvek z fondu prevence, plně hrazené je očkování jen pro vybrané kategorie.
Ledaskdo by také u nás ocenil návštěvu porodní asistentky doma v době těhotenství nebo šestinedělí. Nebo „baby ambulance“, tedy výjezdy k nemocnému dítěti (nejde přitom o stavy vyžadující výjezd záchranky). Opět jde tedy o uživatelský komfort, přitom střední zdravotnický personál je levnější než lékaři. Ti mohou mít odborné námitky (kvalita a kontinuita péče v případě, že služba je zajišťována jiným než registrujícím lékařem), ale produkt je to atraktivní. Nabízí je vždy jen jedna soukromá zdravotní pojišťovna, přičemž nejde o stejný subjekt.
Z hlediska posilování prevence je dobrým (a levným) nápadem i obesílání pojištěnců s pozvánkou k preventivní prohlídce formou dopisu, telefonátu, e-mailu nebo SMS zprávy. Chybí však propojení na rezervační systém. V nabídce má tuto službu opět jedna pojišťovna.
Více čtěte v Hospodářských novinách
Miroslav Zámečník, Hospodářské noviny