Kolik nepravd lze říci jednou jedinou větou?
Kritický stav operačních sálů nemocnici neoznámila firma, ten stav byl zjevný každému, kdo do budovy vkročil. Byl vidět na popraskaných příčkách a stropech. Stropy operačních sálů nebyly již při výstavbě dostatečně odolné. Mohly se zřítit? Nechci spekulovat, ale nechtěl jsem ani čekat, jestli se to skutečně stane.
Katastrofou bylo, že bývalá vedení nemocnice tyto vady (v záruce!) „reklamovala“ a s dodavatelem o nich bezvýsledně „jednala“ téměř deset let. Po celou tuto dobu bývalá vedení vystavovala pacienty nebezpečí praskajících příček a stropů.
Jako úspěch vidím to, že již několik měsíců po nástupu nového vedení nemocnice byl jeho důsledností a vytrvalostí dodavatel přitlačen k tomu, aby na své náklady vady stropů a příček odstranil, a to v rekordně krátké době a na své náklady.
Pro Bc. Hálkovou je oprava nebezpečných sálů katastrofou, ale dlouhodobé vystavování pacientů nebezpečí za bývalých vedení nemocnice jí zjevně nevadilo a nevadí. Mám pro Vás špatnou zprávu, paní kolegyně, chystá se další katastrofa – finišuje příprava na dotažení reklamace další budovy – severního křídla chirurgického pavilonu.
Další katastrofou, kterou Bc. Hálková a neznámí „oni“ přestáli, byl alkohol v krvi u dvou lékařů.
Škoda, že se Bc. Hálková nevyjádřila, co přesně považuje za katastrofu. Jestli to, že doktorům na alkohol v krvi přišli, nebo to, že se problém netutlal, ale uveřejnil, popřípadně to, že tato katastrofa nestála Bc. Hálkové a jejím novým odborářským kolegům ani za jedno slovo veřejného odsudku a vyjádření podpory vedení nemocnice v jeho razantním a důsledném potírání alkoholu ve zdravotnickém zařízení.
Podle Bc. Hálkové se náměstkyně ředitele ujala funkce ombudsmanky nemocnice, aby prý stížnosti pacientů nešly výš.
Především ombudsman je ochráncem práv pacientů a nikoliv nemocnice. Posláním ochránce práv pacientů není stížnosti pacientů posílat výš, ani nahrazovat jiné orgány, na které se pacienti mohou obracet se svými stížnostmi (Česká lékařská komora, Krajský úřad Jihomoravského kraje, ochránce lidských práv, soudy, orgány činné v trestním řízení). Vážně si Bc. Hálková myslí, že ochránce práv pacientů je „odcloní“ od všech těchto orgánů a zamezí jejich přístupu k nim?
Ochránce práv pacientů bude řešit stížnosti pacientů na lékařský i nelékařský personál nemocnice, a také na vedení nemocnice. Bude mít právo obracet se i na Krajský úřad a při výkonu své funkce bude nezávislý.
Opravdu si Bc. Hálková myslí, že nové vedení nemocnice, které již prokázalo, že se nebojí jít s pravdou ven (řešení alkoholu v krvi lékařů, neoprávněné nakládání s recepty), zřizuje funkci ochránce práv pacientů proto, aby stížnosti pacientů nešly výš?
Svůj myšlenkový veletoč uzavírá Bc. Hálková tvrzením, že ombudsmanka objíždí příbuzné pacientů a nabádá je, aby podali stížnosti na konkrétní lékaře. Náhle už ombudsmance nejde v podání Bc. Hálkové o to, aby stížnosti pacientů nešly výš, ale o přesný opak. Bc. Hálková by si měla ujasnit, co vůbec chce lidem říci.
Bc. Hálková si stěžuje, že jejich nářky nechtěl nikdo vyslyšet, a proto se několik nespokojených dalo dohromady a založili nové odbory.
Konečně čistá pravda. Nehledě na to, že v Nemocnici Kyjov funguje několik odborových organizací, založila hrstka nespokojenců novou odborovou organizaci a všichni členové se stali odborovými funkcionáři. Kouzlo spočívá v tom, že propustit odborového funkcionáře lze jen se souhlasem jeho odborové organizace. Že by zde bylo jádro pudla?
A mohl bych pokračovat.
Na rozdíl od Bc. Hálkové já vidím jako katastrofu něco zcela jiného - když zasloužilá sestra, která patnáct let řádně pečovala o pacienty, začne za řečmi o pacientech a voličích skrývat snahu o obnovení dlouhodobého zametání problémů pod koberec, nechuť řešit problémy a hlavně, proboha, nic neměnit.
Situace skutečně houstne, ale houstne pouze počtem a kalibrem lží, polopravd a manipulací, ke kterým se uchylují ti, kteří se bojí jakýchkoliv změn a chtěli by uchovat staré nepořádky.
Na závěr vyslovuje Bc. Hálková naději, že se Nemocnice Kyjov zase nadechne a vykročí správným směrem. Jakým správným směrem by to chtěla Bc. Hálková vykročit? To čtenářům opomněla říci. Jedno je však jisté – Bc. Hálková boj proti alkoholu v nemocnici, tlak na dodavatele, aby odstraňovali vady nových pavilonů, které ohrožují zdraví pacientů, práci ochránce práv pacientů, za správný směr nepovažuje.
Josef Pejchl, ředitel nemocnice