Cílem nové právní úpravy byla snaha zapojit do rozhodování o poskytování sociálních služeb uživatele služeb. Tento cíl je naplněn jednak skutečností, že uživatelé budou příjemci peněžní dávky - příspěvku na péči, kterým budou za poskytované sociální služby platit, jednak budou v oblasti služeb sociální péče s poskytovatelem sociální služby uzavírat smlouvu.
Přijetí do pobytového zařízení sociální péče od ledna příštího roku bude vycházet z dohody mezi uživatelem a poskytovatelem sociální služby. Současně ještě platná praxe je taková, že přijetí do pobytových zařízení sociální péče je možné u zařízení, která jsou zřizována MPSV, kraji a obcemi, na základě rozhodnutí ve správním řízení.
Rozhodnutí o přijetí do zařízení sociální péče a o úhradě za ni podle dosavadních právních předpisů zůstávají v platnosti i po dni nabytí účinnosti nového zákona, tj. 1. ledna 2007, nejdéle však po dobu 3 let. V této lhůtě by měl uživatel a poskytovatel uzavřít smlouvu o poskytování sociálních služeb. Příspěvek na péči, který bude moci nově pobírat uživatel sociálních služeb, bude odstupňován podle stupně závislosti na pomoci jiných osob. Výše příspěvku na péči pro osoby starší 18 let bude činit za kalendářní měsíc: a) 2000 Kč, jde-li o stupeň I lehká závislost b) 4000 Kč, jde-li o stupeň II středně těžká závislost c) 8000 Kč, jde-li o stupeň III těžká závislost d) 11 000 Kč, jde-li o stupeň IV úplná závislost
O příspěvek na péči bude muset uživatel sociálních služeb nebo nový žadatel žádat u obce s rozšířenou působností, která žádost přijme, zahájí správní řízení, provede sociální šetření a žádost předá příslušnému úřadu práce, který provede posouzení zdravotního stavu a stupně závislosti. Po dobu šetření úřadu práce je správní řízení zastaveno.
Nový zákon dále upravuje podmínky poskytování sociálních služeb, zavádí se registrace zařízení sociálních služeb, podobná úprava jako u nestátních zdravotnických zařízení. Upravuje některé pojmy a definuje typy, formy a obsah jednotlivých sociálních služeb. Sociální služby dělí na služby sociální péče, služby sociální prevence a na sociální poradenství. Formy poskytování sociálních služeb dělí na pobytové, ambulantní a terénní. Zákon ukládá za povinnost poskytovat zdravotní péči včetně ošetřovatelské péče v pobytových zařízeních sociální péče.
I přes mnohá pozitiva, která nové zákony přinesou, zůstává při jejich bližším prostudování mnoho nezodpovězených otázek, a to zejména v souvislosti s jejich zavedením do praxe. Přechodné období může přinést mnoho problémů všem zúčastněným stranám. Příkladem může být úhrada ošetřovatelské péče, která bude poskytována v pobytových zařízeních sociální péče ze zdravotního pojištění. Doposud není zřejmé, jakým způsobem bude tato péče vykazována. Kdy bude možné začít jednat se zdravotními pojišťovnami o uzavření smluv na ošetřovatelskou péči, jaké podmínky bude muset zařízení sociální péče splnit, aby s ním byla smlouva uzavřena.
Velký otazník je také nad tím, jak bude probíhat financování sociálních služeb v roce 2007 v pobytových zařízeních sociální péče. Část obyvatel nebude mít na počátku roku přiznán příspěvek na péči, část obyvatel bude mít přiznán příspěvek na péči ve výši, která nebude pokrývat náklady na poskytované služby, například u osob s lehkou závislostí či středně těžkou závislostí. Některým uživatelům nevznikne nárok na příspěvek na péči vůbec. Vzhledem k tomu, že současný způsob úhrady, tj. dotace na lůžko, již nebude pobytovým zařízením sociální péče vyplácen, není dostatečně jasné, jakým způsobem bude možné tyto finanční deficity krýt, aniž by došlo k ohrožení fungování těchto zařízení z důvodu nesolventnosti.
Ze zákona vyplývá, že zařízení sociální péče budou moci žádat o dotaci ze státního rozpočtu, dosud však nejsou známy bližší podmínky pro podání takové žádosti. Dále se nabízejí otázky typu, jaký postup má zvolit příjemce příspěvku na péči, když nenajde potřebnou sociální službu, například pobytovou, ani s přispěním obce, ve které má trvalý pobyt. Jak se bude postupovat s výplatou příspěvku na péči osobě, která bude mít příspěvek přiznán, ale péči nebude možné zajistit z objektivních důvodů apod.
Na některé otázky asi odpovědí prováděcí předpisy, které má Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR připravené k předání do připomínkového řízení. Prováděcí předpisy budou blíže upravovat:
* vymezení úkonů pro posuzování a jejich hodnocení pro účely stanovení stupně závislosti v souvislosti s dlouhodobým nepříznivým zdravotním stavem, * vzor oprávnění zaměstnance obce, který bude provádět kontrolu využívání příspěvku na péči, * rozsah povinných úkonů poskytovaných v rámci základních činností u jednotlivých druhů sociálních služeb, * maximální výši úhrady za ubytování a stravování, * obsah jednotlivých standardů kvality a bodové ohodnocení, * obsah a minimální rozsah kvalifikačního kurzu pro získání odborné způsobilosti pracovníka v sociálních službách, * podmínky pro stanovení výše dotace, účelu, členění a způsobu poskytování dotace ze státního rozpočtu krajům na zajištění poskytování sociálních služeb. Jak z výše uvedeného vyplývá, celá oblast sociálních služeb bude v příštích letech procházet proměnou, nikoli pouze legislativní.
O autorovi: Ing. Iva Merhautová, členka výkonné rady OSZSP ČR