Vyhláška obsahuje vše, v čem zákon o sociálních službách odkazuje na prováděcí předpis, jedná se o následující části:
Část první - Způsob hodnocení úkonů o vlastní osobu a úkonů soběstačnosti pro účely stanovení stupně závislosti (od stupně závislosti se odvozuje výše příspěvku na péči). Při hodnocení se nejedná o posuzování zdravotního stavu a stanovování diagnóz, ale skutečně o posouzení úkonů v péči o vlastní osobu, jakými jsou například příprava stravy, mytí těla, stání, chůze po schodech, oblékání, orientace v přirozeném prostředí apod. Všechny posuzované úkony jsou uvedeny v příloze č. 1 k vyhlášce.
Část druhá - Rozsah úkonů poskytovaných v rámci základních činností u jednotlivých druhů sociálních služeb a maximální výše úhrad za poskytování některých sociálních služeb. U všech sociálních služeb vyhláška uvádí povinný rozsah činností, které budou muset poskytovatelé sociálních služeb zajišťovat, pokud požádají o registraci takové služby. Zároveň jsou u služeb, které je možné poskytovat za úhradu, stanoveny maximální ceny. Sociální poradenství se poskytuje zdarma. Služby sociální péče se poskytují za úhradu podle typu služeb. Služby sociální prevence se poskytují většinou zdarma. Vyhláška u všech sociálních služeb, jejichž součástí je zajištění stravy a pobytu, stanovuje maximální výši úhrady za tyto činnosti.
U služeb sociální péče, u kterých lze službu zajišťovat pouze po určitou dobu dne a lze ji vyjádřit v hodinách, je stanovena maximální úhrada na 85 Kč za hodinu. Jedná se například o osobní asistenci, pečovatelskou službu, průvodcovskou a předčitatelskou službu apod. U sociálních služeb pobytových je za poskytnutí ubytování stanovena maximální výše 160 Kč denně a za poskytování celodenní stravy 140 Kč denně.
U těchto služeb hradí uživatel, jak vyplývá ze zákona o sociálních službách, ostatní poskytované sociální služby pomocí příspěvku na péči ve výši, kterou má přiznánu. Za poskytnutí ubytování a stravy budou platit uživatelé-pacienti i v případě, že se jejich pobyt v lůžkovém zdravotnickém zařízení stane pobytem sociálním na zdravotně sociálním lůžku. V tomto případě se ubytování a stravovaní stává sociální službou poskytovanou za úhradu.
Část třetí - Zdravotní stavy vylučující poskytování pobytových sociálních služeb. Vyloučení z poskytování pobytových sociálních služeb je vymezeno poměrně stručně a zahrnuje tři oblasti, kdy služby nelze poskytovat ze zdravotních důvodů. Jedná se zejména o akutní stavy, infekční nemoci a chování osob s duševní poruchou, které by narušovalo kolektivní soužití.
Část čtvrtá - Kvalifikační kurz pro pracovníky v sociálních službách. Zákon o sociálních službách ukládá pracovníkům, kteří pracují v sociálních službách, absolvovat akreditovaný kvalifikační kurz. Kurzy, které se budou v budoucnu konat, budou mít 2 části. Část obecnou a část zvláštní. Minimální rozsah kurzu musí splňovat podmínku 150 výukových hodin.
Část pátá - Hodnocení plnění standardů kvality sociálních služeb. V této části vyhláška stanoví bodové ohodnocení a procenta ke splnění či nesplnění standardů, v příloze č. 2 k vyhlášce lze najít obsah standardů kvality sociálních služeb a kritéria pro jejich splnění.
Část šestá - Zvláštní oprávnění zaměstnance obce. Vyhláška seznamuje se vzorem průkazu, kterým se budou prokazovat zaměstnanci obce, kteří budou provádět sociální šetření a kontrolovat využívání příspěvku na péči.
Část sedmá - Přechodné ustanovení. Přechodné ustanovení stanoví, že kvalifikační kurzy uskutečněné před 1. lednem 2007 vzdělávací institucí akreditovanou podle předpisů o zaměstnanosti a pokud obsah a rozsah kurzů byl srovnatelný s kurzem podle této vyhlášky se považují za platné, stejně jako sanitářské kurzy podle zákona o nelékařských zdravotnických povoláních.
V praxi to znamená, že pokud někdo již absolvoval kvalifikační nebo sanitářský kurz, a ten splní výše uvedené podmínky, nebude muset absolvovat kurz nový. Zákon o sociálních službách a výše uvedená vyhláška tvoří základ nové legislativy, která upravuje poskytování sociálních služeb.
Dalším prováděcím předpisem, který bude přijat s největší pravděpodobností až v příštím roce, je nařízení vlády, které upraví poskytování dotací na sociální služby. Co přinese nová právní úprava konkrétně v praxi, uvidíme v příštím roce. Lze přepokládat, že po prvních zkušenostech se přistoupí k určitým úpravám a novele zákona.
O autorovi: Ing. Iva Merhautová, členka sekce managementu OSZSP ČR (reditel@szu-praha.cz)