Děti, pozor, hnusojídlo

29. 1. 2007 8:33
přidejte názor
Autor: Redakce
Na dětských televizních kanálech a v blízkosti programů, jejichž publikum tvoří více než z pětiny mládež do šestnácti let, se ve Spojeném království nově nesmí objevovat reklama na takzvaný junk food, nezdravé jídlo s nízkou výživnou hodnotou...


Čokoládové tyčinky, kečup ani párky už britské děti v reklamě neuvidí. Tedy pokud nebudou sledovat programy určené spíše dospělým.

Na dětských televizních kanálech a v blízkosti programů, jejichž publikum tvoří více než z pětiny mládež do šestnácti let, se ve Spojeném království nově nesmí objevovat reklama na takzvaný junk food, nezdravé jídlo s nízkou výživnou hodnotou.

Britské ministerstvo zdravotnictví se ve spolupráci s Telekomunikačním úřadem (Ofcom, který mimo jiné reguluje obsah televizního a rozhlasového vysílání) rozhodlo reagovat na dlouhodobě rostoucí obezitu dětí a mládeže razantně.

Vykázalo inzeráty propagující nezdravé jídlo nejen z blízkosti kreslených pohádek, protože podle zvoleného pravidla zasáhne omezení i pořady, jako jsou Simpsonovi, Přátelé, Ztraceni nebo reality show Udělejte ze mě supermodelku.

Spotřebitelská organizace NCC je přesto nespokojena s „nedostatečnou přísností“ zákona, neboť prý například nepokrývá nekonečnou mýdlovou operu, stálici odpoledního vysílání, seriál Coronation Street.

Zákon má na konci ledna začít platit a nejvíce se ho hrozí televizní stanice, které se na juniory specializují: MTV, Nickelodeon či CiTV. Úřad na základě svých výzkumů tvrdí, že zákaz povede u klasických stanic jen k mizivému úbytku reklamy v hodnotě 0,7 procenta příjmů, ale přiznává, že kabelové kanály mohou přijít o více než osm procent příjmů, dětské televize dokonce o 15 procent.

„Dá se čekat, že toto opatření povede k úbytku tvorby pro děti,“ varovala začátkem roku na stránkách deníku The Times Jane Lightingová z kanálu Five. Reklamní odborníci totiž odhadují, že stanice přijdou kvůli novému zákonu o inzerci v hodnotě čtyřiceti milionů liber ročně.

„Není zdraví našich dětí důležitější než příjmy z reklamy?“ říká naopak Vivienne Nathansonová z Britské lékařské asociace.

Zlé jazyky však poukazují na skutečnost, že i podle statistik Ofcomu má reklama na výběr potravin jen mizivý vliv. Ani výsledky ze Skandinávie, kde byla podobná omezení zavedena již dříve, nejsou příliš přesvědčivé.

Ministerstvo zdravotnictví však za zákonem plně stojí a v této chvíli dolaďuje jeho poslední detaily včetně způsobu, jak se bude nezdravé jídlo v budoucnu označovat na obalech (viz Uvidíme, kdy a jak to zabere).

Nejvášnivější debata se rozvinula při rozdělování konkrétních potravin do kategorií „junk“ a ostatní. Podle posledních informací budou na seznamu zakázaných vedle očekávaných hamburgrů, chipsů a koka-koly i camembert, některé cereálie, oříšky kešu, pizza či máslo.

Na černé listině se navíc překvapivě objevil „light“ margarín, olivový olej a nízkotučná majonéza. S odborníky na výživu zatím marně bojují výrobci tradičního anglického čedaru, který prý standardy zdravosti rovněž nesplňuje.

Češi junk food neřeší

V našich zemích se zatím o zákazu podobném tomu britskému nedebatuje. „Téma zatím není vnímáno jako problém,“ vysvětluje Daniel Köppl, šéfredaktor časopisu Marketing & Media.

Podle něj se diskuse rozběhne možná za dva tři roky. Česká legislativa mantinely pro reklamu na problematické produkty pojímá spíše obecně: zákon reklamě zakazuje „pokud jde o osoby mladší osmnácti let a) podporovat chování ohrožující jejich zdraví, psychický nebo morální vývoj, b) doporučovat ke koupi výrobky nebo služby s využitím jejich nezkušenosti nebo důvěřivosti“.

Případů, kdy se řešilo porušení regulí, není mnoho a hříšníci z obavy před veřejným míněním rychle zjednávají nápravu. To byl i případ teenagerského časopisu Bravo, na jehož stránkách se před několika lety objevily inzeráty propagují míchané nápoje s alkoholem.

Jako problematické, byť neodporující zákonu, jsou vnímány v některých případech reklamy na cukrovinky umístěné v prostorách vzdělávacích zařízeních či automaty na nápoje a pochutiny.

Na nátlak rodičů reagují v takových případech ředitelé různě: například pražská Lauderova škola odstranila ze svých prostor automat na sladké nealkoholické limonády.

Týden

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?