Dětští lékaři požadují omezení reklamy

15. 12. 2006 8:10
přidejte názor
Autor: Redakce
Skupina amerických pediatrů apeluje na zákonodárce, aby děti ochránili před náporem reklamy. Podle nich by měly být děti méně vystaveny televizní reklamě na léky proti impotenci a více reklamě na antikoncepci...


Americká pediatrická akademie ve svém novém prohlášení naléhá na lékaře, zákonodárce a vládní regulátory, aby dětem omezili sledování televize a přístup k internetu.

Žádají posunutí určitých druhů televizních reklam na pozdější večerní hodinu a omezení propagace alkoholických nápojů.

„Pokud děti naučíme mediální gramotnosti, můžeme tím zlepšit jejich imunitu vůči reklamě,“ řekl autor prohlášení doktor Victor Strasburger, pediatr z americké University of New Mexico.

Více antikoncepce, méně impotence

Průměrné americké dítě je bombardováno reklamou na 40 tisíc produktů ročně, a to ve všech médiích od televize po billboardy.

Doktor Strasburger tvrdí, že inzerenti a média nesou zodpovědnost také za výchovu, nejen za využívání dětských zákazníků. Připomíná, že děti mladší 8 let jsou obzvláště důvěřivé.

„Rádi bychom viděli více reklam na antikoncepci,“ řekl Strasburger. „A méně reklam na léky proti impotenci, které vytváří obraz, že sex je sportovní aktivita. Neexistuje důkaz, že reklama na antikoncepci zvyšuje promiskuitu.“

Skupina pediatrů naléhá na americký kongres a vládní regulátory, aby omezili pouštění reklam na léky na poruchy erekce před 22. hodinou.

Studie ukázaly přímý vztah mezi reklamou a mladými, kteří zkouší kouřit nebo pít alkohol. Žádná studie neukázala přímý vztah mezi reklamou a obezitou.

Přesto je pravděpodobné, že děti, které více sledují televizi a jsou vystaveny reklamě na fast food, zákusky, limonády a bonbóny, se stávají obézními.

Inzerujte pouze produkt a ne ženy v bikinách

Mluvčí reklamního průmyslu prohlásil, že potravinářské firmy a reklamní tvůrci již odpověděli na epidemii obezity propagací zdravějších produktů. Následovala v nedávné době zrevidovaná směrnice pro reklamu směřovaná na děti.

„Všichni v potravinářském průmyslu vědí, že máme problém s dětskou obezitou,“ říká Jim Davidson z Advertising Coalition.

Reklama na tabák a tvrdý alkohol je v televizi už dlouho omezená. Davidson tvrdí, že výrobci piva slíbili, že nebudou inzerovat na televizních programech, kde děti tvoří více než polovinu diváků.

V prohlášení publikovaném v akademické časopise Pediatrics se také požaduje omezení reklamy na alkoholické nápoje a zákaz jakékoliv reklamy na tabák. Dále pediatři chtějí, aby reklama předváděla pouze produkt a ne ženy oblečené v bikinkách nebo animované postavy.

Austrálie zakázala veškerou reklamu na tabák. Švédsko a Norsko již zrušilo televizní reklamu orientovanou na děti do 12 let.

Aktuálně.cz

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?