Diety v době tlačítkové
„V médiích je celé spektrum komerčních diet. Svědčí pouze těm, kteří je vymysleli, implikovali a komerčně je rozšiřují,“ zahájila přednášku o „dietářství“ internistka a psychoterapeutka MUDr. Kateřina Cajthamlová. Její příspěvek, z něhož jsme vybrali alespoň části, zazněl na letošním sexuologickém sympatibulu.
odborné akce
Cílovou skupinou komerčně šířených diet jsou především ženy různých věkových skupin, ale nejen jich se týká výrazné zesložitění psychické existence a zjednodušení existence fyzické, jež prožívá už několikátá generace. „Topíme a máme klimatizaci a teplou vodu, nemusíme se otužovat, naše kůže ani dýchací cesty nepotřebují diferencovat roční období. Máme lednice k uschování tučné stravy i v letních vedrech, automobil a mobil – nemusíme se hnout ani zvednout. Jsme doba tlačítková,“ lehce si zaironizovala doktorka Cajthamlová a dodala, že oblíbený fast food dokonce nemusíme ani pořádně trávit, protože maso v něm je rozemleté a tuk trávíme velmi snadno.
Leccos se prostě nehodí
„Výrobci diet“ zpravidla neznají či ignorují faktory, které s pohybem hmotnosti u žen úzce souvisejí. Například menstruační cyklus působí i změny zastoupení vody v těle ženy; v rámci cyklu a během něj dochází i ke změnám potřeby složení potravy, od ovulace směrem k menstrua ci se zvyšuje potřeba zejména sacharidů.