Ohroženo je zdraví jak pacientů, tak ošetřujícího personálu. A zároveň platí, že nákup nejlevnějšího zboží neznamená nutně úsporu nákladů celkových. Optimální je soutěžit tzv. dvoukolově. Proč?
V prvním kole se posoudí technické parametry a funkčnost. Jednotlivým uchazečům se přidělí procentuální zvýhodnění (posouzení o kolik je zboží lepší či horší). Teprve ve druhém kole se soutěží cena. Je tedy možné, aby vyhrála i cena vyšší, ale vždy bude korelovat s kvalitou.
Tímto způsob je možné zajistit kvalitativní parametry i ve výběrových řízeních prostřednictvím elektronických aukcí. „Je to líbivé, jak se chce všude šetřit, zejména v rozjitřené atmosféře předražených zakázek, ale stačí si uvědomit, jak nakupujete pro sebe a zjistíte, že jen a jen o ceně to nikdy není,“ upozorňuje prezident asociace CzechMed Miroslav Palát, .
Proč existuje tlak na jednokriteriální výběrová řízení o ceně a potažmo používání e-aukcí?
Jednak je dostatek subjektů, kterým nastalá situace zcela vyhovuje. U snížených cen léků pomocí e-aukcí jsou to společnosti zabývající se reexportem léčiv.
Jsou to poskytovatelé elektronických platforem pro e-aukce. Šetření ve zdravotnictví by se mohlo týkat i zcela jiných věcí, než léků a materiálu. Zdravotní prostředky tvoří 10 procent výdajů pojišťoven, což představuje cca 8 procent celkových nákladů ve zdravotnictví. Hledejme tedy příležitosti pro úsporu i ve zbývajících 92 procentech nákladů, jejich efekt bude mít na celkový zdravotnický rozpočet daleko větší pozitivní dopad.
CzechMed usiluje o kultivaci zadávání výběrových řízení především v následujících oblastech:
1. Stanovení rozsahu – dostatečně široký, aby funkčně související komponenty „uměly spolu v praxi fungovat“. Na druhé straně ne příliš široký, aby se nepoptávaly velké celky, jejichž komponenty spolu nesouvisí.
2. Kvalifikace dodavatele, zda je/není schopen dodat to, co je uvedeno výše.
3. Při formulaci zadání je optimální spolupráce se skupinou dodavatelů toho konkrétního výrobku, či skupiny výrobků. Tak lze dosáhnout toho, že i konkurující společnosti chtějí společně definovat hřiště tak, aby šlo srozumitelně soutěžit.
Spolupráce např. při volbě vhodné formy veřejné soutěže, před výběrovým řízením, kdy zadavatel požádá výrobce v rámci marketingového průzkumu (dle zákona 137) o specifikaci produktů.
4. Aby cena zakázky zohledňovala komplex dodávky, tedy nikoliv pouze jednotkovou cenu, ale i servis, zaškolení, a vůbec další dlouhodobě důležité parametry.
5. Preferujeme soutěžit tzv. dvoukolově. V prvním kole se posoudí technické parametry a funkčnost. Jednotlivým uchazečům se přidělí procentuální zvýhodnění (posouzení o kolik je zboží lepší či horší). Teprve ve druhém kole se soutěží cena. Je tedy možné, aby vyhrála i cena vyšší, ale vždy bude korelovat s kvalitou.
6. Počet dodavatelů - nesoutěžit o jednoho dodavatele, ale 2/5 resp. 3/8 pro uchování konkurence, což umožňuje konkurenci i v průběhu smluvního plnění, což přináší zadavateli nesporné výhody.
Asociace CzechMed usiluje o kultivaci obchodního prostředí mimo jiné i prostřednictvím Etického kodexu, který se členské společnosti zavazují dodržovat.