Během návštěvy jsme se seznámili se systémem nizozemského zdravotnictví, s organizací a řízením ošetřovatelské péče ve významné nemocnici na jihu Nizozemska. Univerzitní nemocnice v Maastrichtu je zdravotnické zařízení původně založené v roce 1820, ale nový areál byl otevřen v roce 1991.
Mezi základní úkoly nemocnice patří poskytování zdravotní péče, výchova a vzdělávání lékařského a nelékařského zdravotnického personálu a podpora vědy a výzkumu. Hlavním strategickým cílem nemocnice je neustálá inovace zdravotní péče a vzdělávání zdravotníků.
Univerzitní zdravotnické zařízení pokrývá potřeby spádového území, které má asi 200 000 obyvatel. Specializovanou péči poskytuje pro zhruba 1,5 milionu obyvatel. Nemocnice spolupracuje s ostatními zdravotnickými zařízeními nejen v Nizozemsku, ale i v přilehlých regionech Belgie a Německa. Například letecká záchranná služba pro celý region má základnu na území Spolkové republiky Německo.
V čele nemocnice stojí lékař, ekonom a právník. Zdravotnické provozy jsou rozčleněny do jednotek, které se dále dělí do odpovědných týmů. Nemocnice preferuje procesní řízení se zaměřením na klienta - pacienta v celém holistickém pojetí.
Nemocnice je architektonicky členěna do tří částí. V jedné je umístěna lůžková část, do druhé je situována ambulantní část, laboratorní provozy a operační sály. Čekárna v ambulancích pro klienty je společná pro děti a dospělé. V další části je pak univerzita.
V nemocnici panuje příjemná atmosféra, prostory působí jednoduchým, účelným a vzdušným dojmem. Nemocnice je otevřena všem, je naprosto bezbariérová. V atriích jsou vystavovaná umělecká díla nizozemských a belgických umělců. Nemocnice je povinna ročně investovat státem určenou finanční částku na pořízení výtvarných děl. Většina uměleckých děl pochází od nizozemských umělců.
Zdravotnické zařízení disponuje 715 lůžky a 32 stacionárními lůžky. V současné době se obložnost pohybuje kolem 80 %. Průměrná ošetřovací doba je zhruba 7,6 dne. K hospitalizaci je za rok přijato na 190 000 pacientů.
V ambulantní části je ročně ošetřeno asi 350 000 klientů.
Univerzitní nemocnice provádí operační výkony v 18 centrálních operačních sálech a 4 sály jsou určeny k jednodenní chirurgii. Operační sály jsou propojeny s centrální sterilizací, která pro nemocnici zajišťuje kompletní sterilizační program. Centrální sterilizace je, mimo jiné, vybavena tunelovými mycími a dezinfekčními automaty. Ze sterilizačních metod se používá sterilizace párou pod tlakem, plynnou plazmou peroxidu vodíku a sterilizace ethylenoxidem.
V nemocnici je funkční centrální úpravna lůžek a nočních stolků. Všechna lůžka jsou vybavena pasivními antidekubitními matracemi. Standardní lůžková oddělení mají 40 lůžek rozdělených do dvou stanic po 20 lůžkách. V případě potřeby je možné lůžkovou kapacitu navýšit na úkor prostor určených pro administrativu. Oddělení jsou účelně zařízena a vybavena. Lékařské inspekční pokoje jsou zpravidla umístěny na standardních stanicích. Pro hospitalizované pacienty je naprostá většina léků připravována centrálně v lékárně. Léky se vydávají po identifikaci pacienta pomocí pásku s čárovým kódem a čtečky.
Část léků se v Ústavní lékárně (v klinické farmacii) vyrábí přímo - v řadě případů je způsob přípravy levnější než běžně dostupné přípravky (například antipyretika).
V nemocnici jsme navštívili několik pracovišť -denní stacionář pro pacienty onkologické, hematoonkologické, oddělení chronické dialýzy, rehabilitační, ergoterapeutické, plicní a oddělení akutního přijmu. Součástí akutního příjmu je lékařská pohotovostní služba. Akutní příjem je rozčleněn na traumatologickou část, kardiologickou část a na společnou část ostatních interních a chirurgických oborů. Na akutním příjmu je několik expektačních lůžek, na která může být pacient umístěn maximálně po dobu 24 hodin. Provoz pracoviště je personálně posílen v případě, že klasifikace zdravotního stavu všech pacientů, kteří jsou ošetřováni, přesáhne 24 bodů (kritéria hodnocení jsou jasně stanovena).
Univerzitní nemocnice nabízí možnost ubytování pro ambulantní pacienty a pro doprovázející osoby dětských pacientů, je akreditována podle národních akreditačních standardů. Byla první nemocnicí v Nizozemsku, která akreditační certifikát na tři roky získala. V nemocnici jsou dále certifikovány některé provozy, např. kuchyň (HACCP), laboratoře podle normy ISO a klinická farmacie. Privátní zdravotnictví je ve spádovém území AZM zanedbatelné, z oborů jsou nejčastější plastická chirurgie a endoskopie.
Rozdělení personálu
V Nizozemsku je ošetřovatelský personál rozdělen do pěti kategorií. Čtvrtou a pátou kategorii tvoří sestry s vysokoškolským vzděláním v bakalářském studijním programu (Úroveň 4 - čtyřleté studium) nebo v navazujícím magisterském studijním programu (Úroveň 5 - jednoleté studium), které jsou způsobilé k výkonu povolání bez odborného dohledu obdobně jako registrované sestry v České republice. Sestry v páté kategorii s magisterským vzděláním mají širší kompetence než sestry v ČR, například mohou měnit ordinace stanovené lékařem. Přibližně 10-15 % absolventů škol ve čtvrté kategorii odchází mimo zdravotnictví. V páté kategorii odchází většina mimo zdravotnictví a nachází uplatnění na manažerských pozicích.
Vzdělávání ošetřovatelského personálu
Kvalifikační vzdělávání ošetřovatelského personálu je v Nizozemsku realizováno nejdříve od 16,5 roku věku, preferováni jsou studenti po 18. roce věku. Studenti mohou aktivně ovlivňovat praktickou realizaci vzdělávacího programu, který obsahuje řadu volitelných předmětů a praxí, a také zvolit samotný poměr teoretického a praktického vyučování (30:70 % nebo 70:30 %).
Praktické vyučování probíhá v AZM pod vedením odborných vyučujících a sester zařazených na klinických pracovištích. Mentorská činnost prováděná sestrami není zvlášť honorována. Velká zdravotnická zařízení v Nizozemsku jsou zpravidla akreditována pro kvalifikační a specializační vzdělávání vlastního personálu.
Zaměstnanci, kteří se v nemocnici vzdělávají, jsou hodnoceni - pokud neplní své povinnosti -jsou propuštěni. AZM nabízí (respektive prodává) odborné kurzy externím subjektům.
Specializační vzdělávání trvá 9-18 měsíců (9 měsíců v kardiologii, 18 měsíců v intenzivní péči a v neodkladné péči). Vzdělávání probíhá modulovým systémem, který je podobný modulovému systému specializačního vzdělávání připravovanému v ČR. Základní modul obsahuje následující předměty - organizace a management ošetřovatelské péče, etika, právní aspekty a ošetřovatelská metodologie. Druhý modul je specializační. Dále se připravují třetí specializační moduly zaměřené na získání způsobilosti k výkonu specifických činností.
Ke změně organizace specializačního vzdělávání došlo v roce 2002. V celé provincii Limburg je stejný obsah teoretické i praktické výuky v rámci akreditovaných vzdělávacích programů.
Během edukační stáže jsme byli podrobně seznámeni se systémem celoživotního specializačního vzdělávání sester. V AZM probíhá v osmi oborech - intenzivní péče v neonatologii, v pediatrii, intermediální péči, v pediatrii, emergency, gynekologii a porodnictví a také v onkologii. V AZM se v současné době používají dvě internetové aplikace, které slouží pro celoživotní vzdělávání ošetřovatelského personálu.
Nemocnice preferuje vzdělávání pomocí e-learningu z důvodu větší fl exibility a organizace vzdělávání, lepší možnosti kontaktu s učitelem, nižších nákladů a pro lepší a jednoznačnější kritéria hodnocení. V e-learningovém projektu AZM spolupracuje s University of Maastricht, Open University of the Netherlands a University of Utrecht. V rámci e-learningového vzdělávání uplatňuje AZM různé didaktické pomůcky a prostředky. Vzdělávání probíhá formou řešení určených problémů (projektová výuka) pod vedením jednoho učitele (tutora s dvouletou odbornou průpravou). Skupina studujících má asi 12 členů. Všichni společně hledají optimální řešení stanoveného problému. Na konci pak prezentují výsledky svého řešení veřejně. Vzdělávání sester pro přípravu na funkční místa probíhá jeden a půl až dva roky na univerzitě.
Podobně jako v České republice je povinná registrace pro samostatný výkon profese. V Nizozemsku jsou z nelékařských zdravotnických pracovníků povinně registrováni v profesní organizaci všechny sestry a porodní asistentky, fyzioterapeuti a kliničtí farmakologové. Získali jsme také poznatky o systému řízení ošetřovatelské péče v nemocnici, se strukturou Oddělení ošetřovatelské péče (4,8 úvazku zaměstnanců) a s jeho úkoly. Systém řízení ošetřovatelské péče se významně neliší od systému řízení ošetřovatelské péče v ČR. V AZM sledují prevalenci a incidenci dekubitů, bolest a screening malnutrice jako indikátory kvality péče. V nemocnici se používá teoretický koncepční model ošetřovatelské péče M. Gordonové. Podle skutečné ošetřovatelské zátěže se fl exibilně v rámci nemocnice přiděluje ošetřovatelský personál na pracoviště s vyšší ošetřovatelskou zátěží. U lůžka nemocného pracuje oproti obdobným zdravotnickým zařízením v ČR o 90-100 procent kvalifikovaných sester více. V pracovních směnách připadá jedna sestra maximálně na tři až čtyři pacienty na standardním oddělení, na jednotce intermediální péče na jednoho pacienta připadá jedna sestra.
V průběhu odborné stáže jsme nejvíce obdivovali systém práce nizozemských zdravotníků zaměřený na pacienta a reálně fungující procesní řízení. Pacient je skutečně klient. Dále nás zaujala vysoká a všudypřítomná jednotná firemní kultura a s ní související sounáležitost zaměstnanců se „svojí“ nemocnicí. Edukační stáž nám umožnila podívat se na naši práci z jiné perspektivy, dovolila nám srovnání našich silných a slabších stránek v organizaci a řízení ošetřovatelské péče a podmínek pro její poskytování. Naše návštěva v AZM bude jistě inspirací pro naši další práci.
O autorovi: Mgr. Jana Nováková FN Motol, Praha Mgr. Daniel Jirkovský FN Královské Vinohrady, Praha MUDr. Dana Hrnčiariková FN Hradec Králové Klinika gerontologická a metabolická Bc. Hana Ulrychová FN Hradec Králové Bc. Mária Dobešová FN s poliklinikou Ostrava-Poruba Regina Slowik UK LF Hradec Králové,Ústav sociálního lékařství, Oddělení ošetřovatelství