Ty jsou popsány v Bílé knize s názvem „Role lékáren v oblasti podpory veřejného zdraví“, kterou Evropské lékárnické fórum zveřejnilo na semináři v Bruselu za účasti delegátů z 15 zemí. Mezi delegáty byl přítomen také zástupce České republiky Mgr. Jiří Hromada.
Bílá kniha je určena především lékařským a zdravotnickým organizacím a subjektům poskytujícím služby v oblasti zdravotnictví. Slouží jako vodítko při naplňování klíčových kroků vedoucích ke zlepšení veřejného zdraví.
„Evropské lékárnické fórum sdílí svou vizi, ve které budou v příštím desetiletí hrát lékárny daleko důležitější úlohu v oblasti péče o veřejné zdraví. Zdravotnické služby se budou muset výrazně transformovat, aby mohly dosáhnout pozitivního dopadu na zdraví populace jako celku. Snažíme se najít cestu, jak spolupracovat se zdravotnickými systémy, vládou a lékárnami, aby se tato vize stala realitou,“ říká Marco Nocentini Mungai, prezident Evropského lékárnického fóra.
Pět hlavních zdravotnických oblastí definovaných Evropským lékárnickým fórem:
Léková compliance: Lékárny pomáhají pacientům porozumět jejich lékům a nutnosti dodržovat správné dávkování. Compliance může zlepšit pravidelný kontakt lékárníků s pacienty, a zajistit tak lepší klinické výsledky.
Vakcinace: Možnost očkování proti chřipce v lékárnách zvyšuje míru proočkovanosti. Očkování je přenosná dovednost, kterou lze využít při dalších osvětových kampaních týkajících se zdraví.
Screening: Veřejné lékárny jsou nejdostupnějšími místy pro poskytování zdravotní péče. Realizace kampaní na různá vyšetření v lékárnách umožňuje včasné odhalení rizika a rychlé nasazení léčby, což zvyšuje efektivitu z hlediska nákladů.
Samoléčba: Posilování důvěry veřejnosti v oblasti péče o sebe sama a zvládání méně závažných onemocnění s podporou lékáren pomáhá snižovat tlak na další poskytovatele primární zdravotní péče.
Prevence onemocnění: Lékárny mohou veřejnosti poskytovat zdravotní služby a osvětové kampaně, které pomáhají měnit vzorce chování a snižovat negativní dopady na zdraví.
„Hlavní přínos Bílé knihy se nese v duchu posílení pozice lékárníka jako zdravotnického pracovníka, jehož úkolem není jen dispenzační činnost, ale je to také služba pro zdravotnictví, která přirozenou cestou umožňuje klientům lékáren snadno a s důvěrou řešit spoustu jejich zdravotních problémů právě s lékárníky. Vždyť lékárna je mnohdy prvním místem, kde se pacienti o svých zdravotních problémech rozpovídají,“ zdůrazňuje Mgr. Jiří Hromada.
Bílou knihu si můžete prohlédnout či stáhnout ZDE.