TOP 09 chce upravit činnost zdravotních pojišťoven a umožnit lidem bonifikaci za prevenci a dodržování léčby. KDU-ČSL chce zabránit plýtvání ve zdravotnictví a zachovat pluralitu pojišťoven.
ČZF v projektu Hodnocení ekonomických a sociálních opatření ve zdravotnictví (HEZR) dává ekonomům, manažerům, lékařským kapacitám, zástupcům komor i pacientských sdružení možnost vyjádřit se k reformním opatřením. Programy pro předčasné volby posuzovalo 60 hodnotitelů.
„Hodnotitelé mají k programům TOP 09 a KDU-ČSL také mnohé výhrady, postrádají většinou jasně definované vize rozvoje zdravotního systému. Pokud nějaké vize programy obsahují, tak chybí dostatečný popis, jak tyto vize uvést do praxe, a hlavně, jak je financovat,“ řekl Vích.
Podle řady expertů je nejkvalitnější program TOP 09. Ministrovi za tuto stranu Leoši Hegerovi se ho ale nepodařilo naplnit. „V programu TOP 09 je řada nejasností, a kdyby zástupce TOP 09 neřídil resort poslední tři roky, dalo by se snad některým slibům i věřit,“ shodli se experti. Soudí, že pokud by příští vláda uskutečnila opatření z programu této strany, zřejmě by nastal „silný tlak na finance v systému zdravotní péče“.
Na programu KDU-ČSL je podle expertů nejcennější to, že se lidovci nepřetvařují a drží se „tradičního mixu levicového náhledu na zdravotnictví jemně okořeněného pravicovými řešeními“. I když je program podle expertů trochu populistický, je z něj patrné, že ho připravovali lidé znalí zdravotnictví. „Jeho hodnotu snižuje, že se spíše věnuje popisu problémů než jejich řešením,“ řekl Vích s tím, že mnozí experti ocenili v programu strany důraz na dlouhodobou péči o seniory.
Volební program SPOZ obsahuje podle expertů jen nekonkrétní sliby. Někteří ho označili za „doktorský program“, protože zahrnuje řadu myšlenek a přání lékařů, jak ušetřit a dostat peníze do systému. „Perličkou tohoto programu je, že je často v příkrém rozporu s přáním lidí, kteří budou zemanovce volit,“ řekl Vích.
Podle expertů je otázkou, proč SPOZ věnuje tolik prostoru tvorbě cen léků a podpoře levnějších generik, která mají být zdarma pro všechny, a opomíjí zásadní problém lékové politiky, jako je vývoz léků do ciziny za účelem zisku, takže chybějí pro české pacienty. Podle zemanovců stačí místo sedmi pojišťoven dvě až tři.
Nejhůře hodnocený byl volební program Úsvitu přímé demokracie. Objektivně zhodnotit ho experti podle Vícha ani nemohli, protože kapitola zdravotnictví obsahuje jenom šest vět. Úsvit mimo jiné odmítá, aby zdravotní pojištění bylo místem pro soukromý byznys, namístě je podle hnutí úvaha, aby byla jen jedna zdravotní pojišťovna.
Výsledky 18. kola HEZR - přínos volebního programu pro rozvoj zdravotnictví
●TOP 09 17,7
●KDU-ČSL 13,75
●ČSSD 6,7
● ANO 5,7
● Strana zelených -5
● ODS -5,8
● KSČM -28,5
● SPOZ -60
● Úsvit přímé demokracie -80
(maximum +300, minimum - 300)
“Pojišťovně se však podařilo poprvé v její historii počet pojištěnců udržet. Velký počet pojištěnců byl získán zejména akvizicemi spojenými s projektem elektronických zdravotních knížek a projevil se zde i nový klientsky orientovaný přístup Pojišťovny. Nárůst počtu pojištěnců ve srovnání se Zdravotně pojistným plánem 2010 byl rozhodující pro překročení tvorby Základního fondu zdravotního pojištění i v okamžiku, kdy i za této situace poklesla oproti roku 2009 částka předpisu pojistného z v.z.p. o 1,3% a v porovnání s rokem 2008 dokonce o 1,8%.”
Zdroj: Výroční zpráva VZP ČR 2010 (kapitola 5.1 Základní fond zdravotního pojištění, strana 28).