V jejich kanceláři nikdo nesedí, telefon na ně nenajdete, webové stránky nemají. Oficiálně podnikají v nemovitostech.
Firma Kardioport přesto udělala skvělý byznys s jednou z nejlepších českých nemocnic. Institutu klinické a experimentální medicíny (IKEM) dodá v příštích čtyřech letech zdravotnický materiál za 440 milionů.
Přitom vše nasvědčuje, že firma je jen prázdnou schránkou, přes kterou téměř půlmiliardová zakázka zkrátka jen proteče. Ke komu? To se nedá zjistit, protože schovává své majitele za anonymní akcie. Co je ale jisté: tahle ještě donedávna spící firma bez zaměstnanců a bez obratu původně neměla mít v soutěži žádnou šanci. Nesplňovala totiž základní podmínky tendru - zkušenosti s podobnými stamilionovými obchody.
Celý příběh tak nápadně připomíná jeden z důvodů, proč ještě před pár týdny lékaři hrozili hromadnými výpověďmi: podezřelé a předražené nákupy přes pochybné zprostředkovatele, kvůli nimž ve zdravotnictví chybí peníze.
Neměli zkušenosti ani obrat
Na zakázku narazili doktorandi Univerzity Karlovy, kteří pomocí počítačového programu zkoumali, jak se v Česku rozdělují veřejné peníze - kolik se rozdělí bez soutěže nebo podezřele. „Tahle zakázka je určitě netransparentní. A navíc v ní jde o neobvykle hodně peněz,“ říká Jiří Skuhrovec, spoluautor projektu nazvaného Index.
Nejdřív však po pořádku, jak se tendr IKEM zrodil. Nemocnice zakázku vypsala v polovině roku 2009, kdy vyhlásila soutěž na dodavatele cévních výstuží, umělých chlopní nebo chirurgického šití. Odhadovaná cena: dvě miliardy.
Zájem mělo nejdřív pět společností, nabídku ale nakonec podala pouze jediná - neznámá firma Kardioport z Kladna, založená jen pár měsíců před vyhlášením soutěže. Vítěze nemocnice vybrala až téměř po roce. Měsíc po sněmovních volbách, kdy se střídaly vlády a ministr financí varoval, ať v tomhle mezičase nikdo neuzavírá dlouhodobé závazky, Kardioport skutečně vyhrál - s nabídkou 437 milionů.
Kardioport ale prokazatelně nikdy ve zdravotnictví nepůsobil, jako předmět činnosti má pronájem nemovitostí, neměl téměř žádný obrat a nikde své služby nenabízí. A navíc: nemocnice si v podmínkách soutěže vymínila, že se zúčastnit smí jen firma, která má nejméně 400milionový obrat, na svém kontě tři podobné dodávky a různé zdravotnické certifikáty.
Kardioport nic takového mít nemohl, podmínku přesto splnil. Do tendru se sice hlásil pod svou hlavičkou, dohodl se ale s renomovanými společnostmi, že mu budou dělat subdodavatele. Například s koncerny B. Braun nebo Synlab. A jen díky jejich obratům a referencím tak přísné zadání soutěže splnil.
„Zadavatel vycházel z objektivního posouzení ekonomické a kvalitativní výhodnosti nabídky vybraného uchazeče, nikoliv ze subjektivního posuzování uchazeče,“ odpovídá právnickým jazykem mluvčí nemocnice David Vondruška. A dodává, že se nový dodavatel nemocnici vyplatí - je totiž o 23 procent levnější než ten dosavadní.
Máte pochyby? Je mi to jedno
Zastřené ale zůstává, jak přesně Kardioport pomáhá nemocnici zásobovat. V administrativní budově na kladenské adrese sice štítek s nápisem firmy visí, v kancelářích ale nikdo nesedí. „Oni se tady nezdržují,“ říká recepční.
Členem představenstva je jistý Luboš Pašek, podnikatel z Mělníka. „Jediné, co k té zakázce můžu říct: Byla nějaká soutěž, do které jsme se přihlásili a která měla nějaké regule - a prostě jsme uspěli. A nějaké debaty kolem ní nechápu, nerozumím jim. A hlavně je mi to úplně jedno,“ říká Pašek.
Celý článek si můžete přečíst na serveru Hospodářských novin iHNED.cz nebo ZDE.