České zdravotnictví dostalo od lidí při hodnocení kvality služeb, které poskytuje, horší dvojku. Vyplynulo to z průzkumu společnosti GfK Praha. Nejvíce byli občané spokojeni s chováním zdravotnického personálu, kterému přisoudili 77 ze sta možných bodů, nejméně s délkou čekací doby v čekárně, za něž dali 49 bodů.
Společnost GfK Praha zjišťovala spokojenost občanů ve dvou vlnách na podzim 2006 a na jaře 2007. V rámci každé vlny respondenti, kteří za poslední půlrok alespoň jednou navštívili lékaře nebo byli léčeni v nemocnici, hodnotili vybrané kategorie zdravotnických služeb.
Při srovnání obou vln si zdravotnictví v očích občanů letos mírně polepšilo, rozdíl v hodnocení je však minimální. Loni dostalo známku 2,34, letos 2,29.
Z celkového počtu 1000 respondentů v každé vlně přibližně 70 procent navštívilo lékaře nebo bylo hospitalizováno. Větší návštěvnost byla na jaře 2007, z toho nejvyšší na jižní Moravě, kde potřebovalo lékaře 82,5 procenta lidí, nejmenší v západních Čechách s 61,8 procenta. Více vyhledávaly lékaře ženy, což bylo způsobeno vyšetřením u gynekologa.
Téměř ve všech sledovaných kategoriích převládala mírně větší spokojenost na jaře, rozdíly však byly velmi nízké. Kromě nespokojenosti s délkou čekací doby v čekárně vyjadřovali lidé nespokojenost s délkou objednávání na ambulantní vyšetření nebo hospitalizaci, tady nepřekročili 60 bodů.
Naopak největší spokojenost panovala s chováním zdravotnického personálu, v obou vlnách byla na hranici 75 bodů. Druhou nejvyšší úroveň spokojenosti dosáhla informovanost o vyšetřeních a zákrocích, spolu s informacemi o nemoci se pohybovala těsně pod 75 body.
Největší nespokojenost s čekací dobou byla ve velkých městech, podobně tomu bylo i u délky objednávání na vyšetření nebo hospitalizaci. Chování zdravotnického personálu bylo hodnoceno přibližně stejně v městech i na venkově, nejvíce si je pochvalovali obyvatelé malých měst. Podobných výsledků bylo dosaženo při hodnocení informovanosti o zdravotním stavu a plánovaných vyšetřeních či zákrocích.
ČTK