Praha - Aktivisté nesouhlasí s poslední verzí návrhu chemické politiky EU (REACH), která nedává průmyslu povinnost nahrazovat nebezpečné látky, pokud existuje jejich šetrnější ekvivalent. Předpis by podle nich měl být co nejpřísnější.
Transparent vyvěsili horolezci u paty mostu na straně od centra města. Viset tam bude zhruba do 11:00. Podle člena Greenpeace Jana Piňose hasiči nebudou z mostu, který je nechvalně znám jako místo sebevrahů, aktivisty snímat.
Takzvaný REACH má od 1. ledna roku 2008 nahradit 45 současných chemických předpisů. V říjnu by o normě měl rozhodovat Evropský parlament, nyní k ní připravují postoje jednotlivé státy unie. Předpis se bude týkat zhruba 30.000 běžně používaných látek, které se vyrábějí v množství nad jednu tunu. Jejich vlastnosti budou muset v průběhu let výrobci prověřit. Ty nejnebezpečnější z nich by pak měli přestat úplně vyrábět. Látky považované za nebezpečné bude nutno testovat a budou podléhat povolování. Odpovědnost za tuto činnost ponese Evropská chemická agentura v Helsinkách.
Náklady na takové prověření budou podle chemického průmyslu enormní a ohrozí hlavně malé a střední podniky. Na změnu podle nich doplatí i spotřebitelé. Podle dřívějších odhadů dosáhnou přímé administrativní náklady českých chemických firem spojené se zavedením nové legislativy čtyř až šesti miliard korun. Zhruba 80 procent nákladů přitom ponesou právě malé a střední firmy. S tím ale ekologové nesouhlasí. Tvrdší pravidla podle nich budou nutit podniky k inovacím a tím i k větší konkurenceschopnosti, navíc přinesou zlepšení kvality života.
„Nejnovější studie EU, kterou jsme předávali příchozím, vyčísluje úspory REACH v oblastí zdraví a životního prostředí až na 95 miliard eur v nejbližších 25 letech. Jen systémy zdravotnictví EU by díky nové chemické politice mohli ušetřit v nejbližších deseti letech asi 2,5 miliardy eur, nemluvě o stovkách případů rakoviny a dalších smrtelných onemocnění,“ řekl ČTK člen Greenpeace Martin Kloubek.
Chemický průmysl podle něj náklady schválně nadhodnocuje. Před lety se museli výrobci vyrovnat s novými pravidly pro obaly, které znamenaly daleko vyšší investice, přesto přežili, tvrdí.
ČTK