Novináři při její návštěvě zjistili, že verdikt nebyl pro většinu pacientů překvapením: „Jsou grandiózní, na vše si udělají dost času. Je to prostě nepředstavitelné,“ chválil jeden za pacientů na kardiologii.
Názor pacientů byl jedním z šestadvaceti kritérií, díky kterým mohly nemocnice získat nejvíc 54 bodů - Utrecht přitom měl 44.
Nejvíce byly hodnoceny služby, které se týkaly přímo péče o zdraví. Například tři body mohla získat získat nemocnice, která registruje, kolik pacientů má proleženiny. Další tři body může získat, pokud je má v čase průzkumu méně než pět procent. Žádný bod si už nepřipíše ústav, kde má proleženiny víc než patnáct procent pacientů.
Podle stejného vzoru průzkum hodnotil vznik infekcí po operaci, komplikace po propuštění, problémy při transfúzích.
Přísně se hodnotily i pooperační bolesti. Za normální se v Holandsku považuje, když během 72 hodin nepřesáhne hodnotu čtyři na desetibodové škále.
„Hodnotící kritéria pro nás sestavila státní zdravotní inspekce po konzultaci se sdružením nemocnic a Řádem lékařských specialistů,“ vysvětluje postup deníku redaktor Algemeen Dagbladu Kees Wessels.
Nemocnice pak dostaly několik měsíců na vypracování odpovědí. Noviny je po zveřejnění žebříčku předaly inspekci, která stav v nemocnicích zkontroluje.
„Nemocnice, které se dostaly v žebříčku vysoko, dělají evidentně maximum, aby pacientovi co nejvíce pomohly,“ říká Wessels. Dodává však, že horší umístění automaticky neznamená, že jde o špatnou nemocnici: „I v té nejlepší může pracovat nejhorší chirurg a naopak v té nejhorší můžete narazit na nejlepšího specialistu v oboru.
Na dolních místech žebříčku se umístily především nemocnice, které odpověděly jen na některé otázky. Nebyly potrestány, ale nedostaly žádné body.
Deset nemocnic neodpovědělo vůbec a byly zapsány na listinu hanby. Jedna z nich - nemocnice Maasland v Sittardu - odpovědi vystavila druhý den po zveřejnění výsledků na svých webových stránkách.
„Kliniky, které to neudělají ani nyní, mají nejspíš co vysvětlovat ostatním,“ kritizoval mlčící ústavy předseda Nizozemského sdružení nemocnic Joan Leemhuis-Stout.
Petr Holub, Hana Kořínková, Hospodářské noviny