Internetová učebna otevře 12. června

5. 6. 2006 0:00
přidejte názor
Autor: Redakce
Možnost vyzkoušet si bezplatně internetovou učebnu budou mít sestry a další zdravotničtí pracovníci již 12. června letošního roku. Pro všechny zájemce bude připraven Standard prevence infekcí spojených s cévní katetrizací.


Jedná se o standard zpracovaný prestižním americkým úřadem Centrum pro kontrolu nemocí (CDC). Kromě popisu problematiky, která mimo jiné obsahuje i údaje o úmrtnosti a finanční nákladovosti infekcí souvisejících s kanylací, bude k dispozici také příloha obsahující zjednodušené shrnutí problematiky s jednoznačnými doporučeními pro praxi. Bonusem pro všechny zájemce budou jednoduché pomůcky na sledování výskytu komplikací, které bude možné stáhnout a používat v každodenní praxi. Po vyzkoušení náročnosti na provoz systému a jeho doladění bude zpřístupněna i placená část učebny, která bude obsahovat další kurzy celoživotního vzdělávání.

Jak bude probíhat vzdělávání v internetové učebně

Po registraci na serveru a zaplacení účastnického poplatku dojde k aktivaci uživatelského účtu a zároveň vytvoření virtuálního konta 12 poukázek, které uživatel postupně vymění za jím zvolené kurzy. Po zvolení kurzu má účastník kromě studijních materiálů k dispozici diskusní fóra ke každému kurzu, kde může vyjádřit svůj názor k dané problematice, klást otázky, případně odpovědět na otázky kolegů. U vybraných kurzů bude k dispozici i live chat, umožňující v předem ohlášených termínech diskusi s vyučujícím v reálném čase. Po prostudování studijních materiálů uživatel vypracuje test a po jeho úspěšném složení obdrží potvrzení o absolvování kurzu. Pro zajištění kvality výukových programů internetové učebny budou součástí závěrečného testu rovněž otázky hodnotící kvalitu kurzu. Internetová učebna obsahuje i modul, který slouží jako virtuální „třídní kniha“. Tento modul umožňuje sledovat a zaznamenávat aktivitu jednotlivých účastníků a výsledky studijní činnosti.

Výhody internetového vzdělávání

V první řadě významné snížení nákladů na vzdělávání. Z pohledu uživatele jsou náklady na vzdělávání předem známy. Kromě poplatku za používání internetové učebny a internetu odpadají další náklady na cestu, stravování, ubytování atd. Zejména zaměstnavatelům, kteří zaměstnávají nízký počet sester (ambulance, domácí péče), tento systém umožňuje jednoduše plánovat a řídit náklady na vzdělávání zaměstnanců. Možnost absolvovat kurzy 24 hodin denně 7 dní v týdnu odstraňuje problém s uvolňováním ze zaměstnání, zajišťováním hlídání dětí apod. Systém umožňuje studovat jeden kurz po částech. Doba, za kterou je absolvován, zaleží jen na uživateli.

Virtuální prostředí a komunikační kanály, jako jsou diskusní fórum či chat, vytvářejí více prostoru pro aktivitu a interakci pro uživatele, než je tomu u klasických kurzů. Otázky, připomínky či diskuse není nutné vést ve vymezeném časovém úseku. Pravděpodobně jsme všichni zažili situaci, že nás ta správná otázka nebo připomínka napadla až na cestě ze školení. V případě internetové učebny je možné kdykoli reagovat na danou problematiku.

A nevýhody?

Současné rozložení druhů internetového připojení svědčí v neprospěch multimediálního vzdělávacího obsahu. Pokud bychom studijní materiály oživili pomocí animací, videa či zvukových záznamů, mohlo by dojít ke ztížení přístupu ke studijním materiálům pro nemalou část uživatelů. Z tohoto důvodu jsme se vydali podobnou cestou jako Americká asociace sester (ANA), kde základní část kurzu tvoří studijní texty. Další obsah bude k dispozici ke stažení jako volitelný. Jako u všech forem distančního vzdělávání je pro uživatele klíčová motivace. Možnost rozvrhnout si vlastní studijní aktivity je příležitostí, ale i hrozbou. Je na každém uživateli, aby si rozvrhl aktivity tak, aby maximálně využil výhod, které e-learning nabízí.


O autorovi: Bc. Saša Vidovič (svidovic@seznam.cz)

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?