Z analýzy těchto dotazů vyplynulo, že mezi zdravotnickými pracovníky - nelékaři jsou v této problematice stále nejasnosti. Jak je to tedy s kredity? Základními právními předpisy, které se touto problematikou zabývají, jsou zákon č. 96/2004 Sb., zákon o nelékařských zdravotnických povoláních a vyhláška č. 423/2004 Sb., o kreditním systému. Paragraf 53 výše zmíněného zákona upravuje definici celoživotního vzdělávání. Je nutné ho chápat jako průběžné obnovování, zvyšování, prohlubování, doplňování vědomostí, dovedností a způsobilosti zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků v příslušném oboru. Je zde také zcela konkrétně stanovena povinnost celoživotního vzdělávání pro všechny zdravotnické pracovníky a jiné odborné pracovníky. Ve zdravotnické praxi máme zdravotnické pracovníky, kteří podléhají kontrolnímu mechanismu registrace a zdravotnické pracovníky pracující pod odborným dohledem nebo přímým vedením, u nichž stát tuto povinnost nekontroluje a její realizaci plně nechává na zaměstnavatelích.
Plnění povinnosti celoživotního vzdělávání se prokazuje na základě kreditního systému. Prováděcí právní předpis (vyhláška č. 423/2004 Sb.) stanovuje počet kreditů u jednotlivých forem celoživotního vzdělávání. Tyto formy jsou uvedeny v § 54 odst. 1 výše zmiňovaného zákona (zákon č. 96/2004 Sb.). Mnoho otázek se týká také získání počtu kreditů za úspěšné absolvování specializačního vzdělávání nebo certifikovaného kurzu. Zde si dovolím upozornit, že pro tyto formy není stanoven počet kreditů citovanou vyhláškou, ale jsou součástí vzdělávacího programu. Specializační vzdělávání a certifikované kurzy procházejí tzv. akreditačním procesem u akreditační komise MZ ČR a oprávnění k uskutečňování programu je uděleno na určitou dobu.
Ministerstvo zveřejňuje ve Věstníku MZ ČR seznam akreditovaných zařízení a dobu, na kterou jim byla akreditace udělena, včetně kreditního ohodnocení. Proč jsou tyto činnosti ohodnoceny tímto způsobem je zcela nasnadě.
Jedná se o formy celoživotního vzdělávání, kterými získáváme buď specializovanou způsobilost k výkonu specializovaných činností příslušného zdravotnického povolání nebo certifikovaným kurzem získáme zvláštní odbornou způsobilost pro úzce vymezené činnosti.
Pro ostatní formy celoživotního vzdělávání je platná vyhláška č. 423/2004 Sb., kterou se stanoví kreditní systém pro vydání osvědčení. Pokud se týká charakteristiky jednotlivých vzdělávacích aktivit, vyplývají z textu vyhlášky skutečnosti:
Inovační kurz
* Cíl: seznámit se s novými poznatky a metodami. * Pořádaný zdravotnickým zařízením, fyzickou nebo právnickou osobou - vedený fyzickou osobou způsobilou k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu.* Za každý započatý den 1 kredit. Nejvíce 10 kreditů.
Odborná stáž
* Cíl: prohloubení znalostí na jiném pracovišti, než je místo výkonu povolání pod odborným dohledem. * Výkon odborné praxe v akreditovaném zařízení. * Za každý započatý den 1 kredit. Nejvíce 15 kreditů.
Školicí akce
* Seminář nebo odborný kurz -trvající minimálně 2 hodiny. * Týká se oboru činnosti nelékařského zdravotnického pracovníka. * Neakreditované zařízení žádá o souhlasné stanovisko. * Za každý započatý den 1 kredit. Nejvíce 10 kreditů.
Odborná konference, kongres nebo sympozium
* Vzdělávací akce v trvání nejméně 4 hodin. * Týká se oboru činnosti nelékařského zdravotnického pracovníka. * Souhlasné stanovisko. * Za každý den 3 kredity. Nejvíce 10 kreditů. * Přednesení přednášky 15 kreditů. Spoluautorství 10 kreditů (počet neomezen).
Publikační činnost
* Publikování v periodickém tisku včetně jejich elektronické podoby nebo v neperiodických publikacích. * Týká se oboru činnosti nelékařského zdravotnického pracovníka nebo zdravotní péče. Odborný článek 15 kreditů. Spoluautor 10 kreditů. * Autor nebo spoluautor učebnice, skript, výukového filmu nebo jiné učební pomůcky 25 kreditů.
Pedagogická činnost
* Teoretická nebo praktická výuka ve specializačním vzdělávání, certifikovaném nebo inovačním kurzu, školicí akci nebo při vedení odborné stáže a vyučování odborných předmětů. * Nesmí být předmětem výkonu povolání na základě pracovního nebo obdobného pracovního poměru. * Do 1 dne náleží 4 kredity. Od 2 dnů do 5 dnů 7 kreditů. Nad 5 dnů 15 kreditů. * V průběhu jednoho registračního období max. 25 kreditů.
Vědecko-výzkumná činnost
* Účast na výzkumných projektech a záměrech: délka trvání min. 6 měsíců, doloženy oponovanou závěrečnou prací, týká se oboru činnosti nelékařského zdravotnického pracovníka, seznam řešitelů. * Nesmí být předmětem výkonu povolání na základě pracovního nebo obdobného pracovního poměru. * Náleží 25 kreditů.
Studium
* Navazující vysokoškolské studijní programy, předchozí absolvování akreditovaného zdravotnického studijního oboru nebo SZŠ. * Studijní obor zdravotnického zaměření na vysoké škole. * Studijní obor na vyšší zdravotnické škole po získání odborné způsobilosti. * Pomaturitní specializační studium. * Speciální příprava. * Dlouhodobý tematický kurz. * Náleží 25 kreditů. * Za každý ukončený semestr nebo za každých 6 měsíců studia.
Za účast na vzdělávacích akcích v zahraničí nebo pokud jsou vedeny v cizím jazyce se počty kreditů zvyšují o 30 %. Pokud se objeví pochybnosti o obsahu potvrzení vydaného v jiném jazyce než českém, může si pracovník Registru vyžádat překlad potvrzení ověřeným tlumočníkem zapsaným v seznamu znalců a tlumočníků.
Souhlasné stanovisko vydává profesní sdružení, které sdružuje osoby s odbornou/specializovanou způsobilostí vykonávající zdravotnické povolání, kterého se celoživotní vzdělávání týká. Žádá o ně pouze pořadatel, pokud není akreditovaným zařízením nebo neorganizuje inovační kurz.
Týká se těchto forem celoživotního vzdělávání: školicích akcí -seminář, odborný kurz, odborné konference, kongresy nebo sympozia. Souhlasné stanovisko neznamená přidělení kreditů, ale souhlas s odbornou úrovní vzdělávací akce, na jejímž základě je akce zařazena do kreditního systému. Zmiňované právní předpisy můžete nalézt na www.nconzo.cz cestou registrace -registr - související předpisy.
Toto je malá exkurze do kreditní vyhlášky a její mírné zlidštění. Přeji málo trnitou cestu za kredity, které nejsou tak důležité. Podstatou celoživotního vzdělávání je naučit se tvořivě myslet, zbavit se stereotypů, podívat se na věci novým pohledem a zkvalitňovat péči o pacienta.
O autorovi: PhDr. Michaela Hofštetrová Knotková, vedoucí Registru zdravotnických pracovníků, NCO NZO Brno (hofstetrova@nconzo.cz)