V létě loňského roku se na toto téma uskutečnilo jednání výboru Sdružení porodních asistentek Zlínského kraje s vrchními sestrami porodnických ambulancí a porodnickogynekologických oddělení Krajské nemocnice T. Bati ve Zlíně, Nemocnice Atlas ve Zlíně, Nemocnice s poliklinikou v Uherském Hradišti, Kroměřížské nemocnice a zástupkyněmi Vyšší zdravotnické školy a Univerzity T. Bati ve Zlíně. Jako hosté se jednání zúčastnili hlavní sestra a přednosta porodnicko-gynekologického oddělení Krajské nemocnice T. Bati ve Zlíně. Pozvány byly, ale nezúčastnily se vrchní sestry porodnických ambulancí z nemocnic ve Vsetíně a Valašského Meziříčí. Zabývaly jsme se následujícími otázkami:
1. Kolik vzdělávacích akcí je nutné pořádat? Vyhláška MZ ČR č. 423/2004 Sb. stanoví (s mnoha chybami) kreditní systém pro ohodnocení celoživotního vzdělávání. Během 6 let musí každá z nás získat minimálně 40 kreditů, tzn. zhruba 7 kreditů každý rok. Většina kolegyň však pracuje na směny a nemůže se zúčastnit každé vzdělávací akce. Shodly jsme se, že bychom proto měly svým kolegyním každý rok nabídnout vzdělávací akce s minimálně dvojnásobným kreditním ohodnocením.
2. Kdo může akce celoživotního vzdělávání pořádat? Jednotlivé nemocnice -s výjimkou společných témat (například hygiena a dezinfekce) však nelze počítat s akcemi pro všeobecné sestry apod. mimo obor porodní asistence a) školy pro porodní asistentky - může jít především o akreditované kurzy, b) profesní sdružení porodních asistentek - s výjimkou 1 kongresu, konference či zájezdu s odbornou stáží ročně je však nelze organizovat centrálně z celostátní úrovně, c) jiné právnické a fyzické osoby - prozatím jde o zanedbatelné množství. Shodly jsme se na tom, že ideální je spolupráce profesní organizace, nemocnic a škol na úrovni kraje. Pro každou nemocnici to znamená připravit ve spolupráci s profesním sdružením pouze 1, maximálně 2 akce ročně. Vzhledem ke změnám místa a přednášejících by zároveň takové akce měly být pro účastnice zajímavější, přitom však nebudou muset cestovat daleko. Výhodou by měla být rovněž termínová a tematická koordinace jednotlivých akcí v kraji.
3. Jak by měly naše vzdělávací akce vypadat? Došly jsme k závěru, že každá akce by měla být zaměřena pouze na 1, maximálně 2 související témata. Rovnoměrně by se měly zabývat péčí o ženu během těhotenství, při porodu a v šestinedělí, péčí o novorozence a kojence a péčí o gynekologicky nemocnou ženu. Pokud si má porodní asistentka udržet odbornou způsobilost, nemůže si vybírat pouze témata blízká současnému pracovnímu zařazení. Chceme porodní asistentky podporovat v aktivním přístupu, to znamená, aby samy přednášely, nebo se alespoň zapojovaly do diskuse s výměnou zkušeností a hledáním možností, jak naši práci zlepšit. V tomto směru záleží především na organizátorovi akce (jak připraví její program) a moderátorovi akce (jak dokáže podnítit, případně usměrnit diskusi).
4. Vzdělávací akce budeme připravovat dobrovolně, ale ne zadarmo. Členky SPAZK, které platí roční příspěvek 600 Kč (z toho 300 Kč ČKPA, ICM a EMA), budou od účastnických poplatků osvobozeny nebo zvýhodněny, ostatní účastnice uhradí poplatek ve výši minimálně 200 Kč za dvouhodinovou akci, ohodnocenou 1 kreditem, a minimálně 400 Kč za čtyřhodinovou akci, ohodnocenou 3 kredity. Aby naše spolupráce dobře fungovala, provedly jsme vloni na podzim v profesní organizaci řadu změn: Česká asociace porodních asistentek se změnila na Českou konfederaci porodních asistentek. Naše krajské sdružení získalo právní subjektivitu, má vlastní hospodaření, bankovní účet a živnostenské oprávnění k pořádání různých vzdělávacích akcí. Kromě předsedkyně, místopředsedkyně a hospodářky je ve výboru sdružení zastoupena i každá nemocnice a univerzita, byla zřízena také revizní komise sdružení. Na 1. pololetí 2006 jsme připravily čtyři větší akce na krajské úrovni (1krát Uherské Hradiště, 1krát Kroměříž a 2krát Zlín) a také několik menších akcí na místní úrovni.
O autorovi: Radmila Dorazilová, předsedkyně SPAZK