To jsou některé z otázek, které si klademe od školního roku 2004/2005, tedy od doby, kdy nastala zákonem č. 93/2004 Sb., zásadní změna ve vzdělávání ošetřovatelských profesí. Studijní obor všeobecná sestra byl na středních zdravotnických školách nahrazen studijním oborem zdravotnický asistent. Po této změně musejí absolventi tohoto oboru pro získání odborné způsobilosti profese všeobecná sestra pokračovat v dalším studiu.
Buď ve 3letém studiu v oboru diplomovaná všeobecná sestra na vyšších odborných školách zdravotnických, nebo minimálně v bakalářském ošetřovatelském programu na vysokých školách. My na zdravotnických školách všech stupňů povinně reagujeme na přicházející změny a snažíme se co nejlépe přizpůsobovat vzdělávacím požadavkům a potřebám současné ošetřovatelské praxe. Nejsme si ale stále jisti, zda jsou tyto změny opravdu výrazem požadavků odborné praxe, zda naše ošetřovatelství o tyto změny stojí a zda se touto změnou zvýší kvalita poskytované ošetřovatelské praxe. Nejedná se spíše o rozhodnutí „od zeleného stolu“?
Zajímá se vůbec odborná veřejnost o změny ve vzdělávání? Podle zpráv z praxe lze obecně konstatovat, že povědomí o změnách zdravotnických škol a o změnách vzdělávání na těchto školách je nedostatečné. Ačkoli se snažíme na různých úrovních tyto změny zveřejňovat a vysvětlovat, opakovaně se setkáváme s neznalostí, nezájmem a následným rozčarováním ze současné situace, a to dokonce i u žáků a jejich rodičů, kteří již studují a teprve s postupem let začínají změny vnímat a uvědomovat si rozdíly.
Nedostatek informací, jejich neúplnost, nejasnost ve změnách vzdělávání a v jejich postupném zavádění jsou jedním z důvodů, proč jsem se rozhodla znovu se vrátit k této problematice a vysvětlit zásadní principy změn, které právě v současnosti na středních zdravotnických školách a vyšších odborných školách zdravotnických probíhají a významně tak mění systém ošetřovatelského vzdělávání u nás. Změny zdravotnického školství jako celku jsou velmi rozsáhlé a není možné je včlenit do jednoho článku, proto se soustředím na popis současného systému zdravotnických škol a na změny ve vzdělávání základního ošetřovatelského studijního oboru všeobecná sestra.
Systém zdravotnických škol a jeho změny
V současné době existuje v ČR několik úrovní poskytujících ošetřovatelské vzdělání. Toto vzdělání je možné získat na středních zdravotnických školách, vyšších odborných školách zdravotnických a vysokých školách. Ve školním roce 2005/2006 existuje 76 zdravotnických škol. Z tohoto počtu je 44 středních zdravotnických škol (poskytují vzdělání ve 4letých nebo kratších zdravotnických a sociálních studijních oborech), 7 vyšších odborných škol zdravotnických (poskytují vzdělání pouze v oborech vyššího zdravotnického školství), 24 škol kombinovaných - středních a vyšších zdravotnických škol (zde jsou vyučovány jak obory střední, tak obory vyšší) a dvě soukromé VŠ zdravotnické. Vysokoškolské vzdělání v oboru ošetřovatelství je možné získat na mnoha dalších vysokých školách po celé ČR. Nově se některé vyšší odborné školy zdravotnické začleňují do vysokých škol, stávají se jejich součástmi a podílejí se na výuce bakalářských ošetřovatelských oborů. Tento proces slučování některých vyšších zdravotnických škol se školami vysokými je „v chodu“ a bude zřejmě dále pokračovat.
Existuje také několik středních zdravotnických škol, které ztratily svoji samostatnost a jsou přiřazeny k jiné škole, například Střední zdravotnická škola v Krnově, která je přičleněna ke Střední pedagogické škole, existují ale i další. Většina středních a vyšších zdravotnických škol jsou školy krajské (62), řízené krajskými úřady, ostatní školy jsou školy církevní a školy soukromé (14).
Změny studijního oboru všeobecná sestra
Současný systém vzdělávání na zdravotnických školách upravuje zákon č. 93/2004 Sb. (zákon o nelékařských zdravotnických povoláních). Tento zákon významně změnil dosavadní studium ošetřovatelských oborů. Změny se týkají prakticky všech studijních oborů, já se v příspěvku soustředím na změny, které se týkají základního ošetřovatelského studijního oboru všeobecná sestra. Od školního roku 2004/2005 došlo na středních zdravotnických školách ke zrušení studijního oboru všeobecná sestra. Tento obor byl vystřídán studijním oborem zdravotnický asistent.
Porovnáme-li učební plány těchto studijních oborů, zjistíme, že změny v obsahu vzdělávání nejsou příliš velké. Dochází k mírnému zvýšení počtu hodin předmětů, z nichž budou žáci skládat státní maturitu (o 3 hodiny týdně) -tyto změny jsou však zařazeny ve všech maturitních studijních oborech v ČR. Změny ve výuce odborných předmětů se týkají výuky lékařských předmětů: vnitřní lékařství, chirurgie, gynekologie a porodnictví, pediatrie. Tyto předměty jsou vyučovány pouze jako součást výuky odborných bloků v ošetřovatelství, nevyučují se jako samostatné předměty.
Změny v předmětu ošetřovatelství a v odborné praxi jsou při porovnání těchto oborů velmi malé. Například počet vyučovacích hodin předmětu ošetřovatelství u původního oboru všeobecná sestra byl dokonce nižší (16), než je nyní v novém oboru zdravotnický asistent (19).
Počet hodin odborné praxe v nemocnici se snížil u zdravotnického asistenta z 29 hodin na 26 hodin. Co se však výrazně změnilo, je získání (či nezískání) odborné způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání bez dohledu, tj. možnost samostatného výkonu práce.
Za výkon povolání zdravotnického asistenta se považuje poskytování ošetřovatelské péče pod odborným dohledem všeobecné sestry nebo porodní asistentky. Znamená to tedy, že zdravotnický asistent nebude moci pracovat samostatně, bude moci pracovat pouze pod vedením výše postavených profesí.
Tato závislost zdravotnického asistenta na „dohledu“ je v současné době jednou z velkých nejasností v budoucím výkonu povolání zdravotnického asistenta. Význam termínu „práce pod dohledem“ nebyl doposud dostatečně vysvětlen, a to ani pracovníkům ve zdravotnickém terénu, ani nám, učitelům ve školách, kteří toto vzdělávání poskytují a měli by umět tuto změnu vysvětlit.
Tato nejasnost vytváří nejistotu v budoucím uplatnění našich absolventů a vede k nedůvěře k informacím, které jsou žákům poskytovány jak ze strany školy, tak ze strany odborníků, kteří tyto změny prosadili.
Postup pro získání kvalifikace všeobecné sestry
Změnou systému vzdělávání se zvyšuje počet let potřebný k získání vzdělání v oboru všeobecná sestra s odbornou způsobilostí k výkonu povolání ze 4 let na 7. Jak se tedy stát všeobecnou sestrou s odbornou způsobilostí k výkonu povolání bez dohledu? Postup je následující: Nejprve absolvent základní školy musí studovat na střední škole zakončené maturitní zkouškou, ideálně na střední zdravotnické škole studijní obor zdravotnický asistent. Po maturitě musí tento absolvent/ka pokračovat ve studiu buď na vyšší odborné škole zdravotnické ve studijním oboru diplomovaná všeobecní sestra, nebo na vysoké škole bakalářský nebo magisterský studijní obor všeobecná sestra. Teprve tímto postupným studiem získává absolvent odbornou způsobilost k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu. Jaký je rozdíl v uplatnění diplomované všeobecné sestry a všeobecné sestry bakalářky, se zatím vzhledem k malému počtu absolventů neřeší.
Jisté je, že po ukončení bakalářského studia je možné pokračovat v kariéře (studiu) na VŠ dál, kdežto ukončením studia na vyšší odborné škole zdravotnické systematické institucionální vzdělávání končí. Zatím není umožněna „prostupnost“, tj. uznání vzdělání (nebo jeho části) mezi vyššími školami a školami vysokými, což je velký nedostatek. Tato definitiva ve vzdělávání na vyšších odborných školách zdravotnických tyto školy velmi znevýhodňuje v porovnání se stejnými obory vzdělávání na školách vysokých. Zásadní otázka, bez ohledu na tyto nedořešené záležitosti, nadále zůstává nezodpovězena.
Byla výše popsaná změna potřebná a je naší ošetřovatelskou praxí vyžadována? Na odpověď si budeme muset ještě počkat, a to minimálně do roku 2008, kdy budou ukončovat studium první absolventi studijního oboru zdravotnický asistent a začnou se ucházet o zaměstnání ve své profesi v našich zdravotnických zařízeních.
Budeme si s nimi vědět rady? Budeme jim umět vysvětlit, co znamená práce pod dohledem? My ve zdravotnických školách to zatím vysvětlit neumíme, ačkoli se neustále dotazujeme na místech nejkompetentnějších. Autoři této změny nám zatím nejsou schopni dát uspokojivou odpověď.
Řada je nyní právě na straně zodpovědných odborníků MZ ČR, kteří, doufejme, již brzy vysvětlí odborné veřejnosti, co prakticky znamená pracovat pod dohledem, jaké bude početní profesní rozvržení ošetřovatelského týmu (procentuální poměr ošetřovatelek, zdravotnických asistentů, všeobecných sester) a jaké odborné kompetence budou svěřeny našim absolventům, maturantům studijního oboru zdravotnický asistent.
Vývoj naší společnosti pokračuje velmi progresivně a s ním se také velmi rychle mění požadavky na rozvoj průmyslu a služeb. Zdravotnictví spolu se sociální péčí je jednou z oblastí služeb, kde velmi rychle stoupají nároky na dostupnost, kvalitu a odbornost a s tím nároky na kvalitní vzdělávání. Věřme tedy pevně, že probíhající změny jsou právě ty postupy, které k této nové kvalitě povedou.
O autorovi: PhDr. Dagmar Sitná, SZŠ Nymburk