Jsem pro, aby z pojišťoven byly akciovky

26.08.2008
přidejte názor
Ilustrační obrázek
Autor: VitalikRadko – Depositphotos
Ilustrační obrázek
"Naši pojištěnci od začátku roku do 25. července zaplatili na poplatcích a doplatcích zdravotnickým zařízením a lékárnám téměř 358 miliónů korun. Máme zatím 129 klientů, kteří už překročili ochranný limit poplatků a doplatků za léky 5000 korun za rok," sdělil v rozhovoru pro deník Právo generální ředitel zdravotní pojišťovny ministerstva vnitra Jaromír Gajdáček...


Od nového roku platíme poplatky ve zdravotnictví. Kolik už klienti vaší pojišťovny zaplatili a kolik jim vrátíte peněz?

Naši pojištěnci od začátku roku do 25. července zaplatili na poplatcích a doplatcích zdravotnickým zařízením a lékárnám téměř 358 miliónů korun. Máme zatím 129 klientů, kteří už překročili ochranný limit poplatků a doplatků za léky 5000 korun za rok. Vracíme jim 284 000 Kč.

Před časem jste řekl, že jedna vaše klientka odebírá téměř 40 druhů léků. Víte už více podrobností?

Jde o velmi vážně nemocnou paní, u které se v průběhu léčby léky měnily. K pochybení lékařů tedy nedošlo. Přesto jsme ošetřující lékaře na přemíru léků upozornili a podařilo se optimalizovat léčbu a počty léků, které tato paní užívala.

Jste pro, aby ze zdravotních pojišťoven byly akciové společnosti?

Jsem pro, aby se reforma zdravotnictví dotáhla do konce. Nejhorší by bylo zůstat v polovině cesty a přešlapovat na místě. Teď zdravotní pojišťovny vlastně nemají své skutečné vlastníky. V případě, že budou akciovými společnostmi, stoupne motivace k efektivní činnosti, k maximálnímu zájmu o klienta. Proto jsem pro, aby z pojišťoven akciovky byly.

Jaké výhody by to pro pacienta mělo?

Všem klientům musíme garantovat, že za ně zaplatíme veškerou drahou léčbu, tedy například transplantace, ošetření při úrazech apod. Pokud ale klient přistoupí na smlouvu s námi, že si například bude hradit některé levné léky nebo různé zdravotnické pomůcky, pak my mu za to můžeme nabídnout určitý bonus. To v současné době možné není. Proto chceme, aby se reforma dotáhla do konce.

Takže konkurence pojišťoven už by byla v základním fondu, z něhož se hradí zdravotní péče?

Ne. Základní péče, která zachovává solidaritu bohatých s chudými, zdravých s nemocnými, je dána a musí být hrazena vždy a všem. Například existuje systém přerozdělení pojistného - všechny zdravotní pojišťovny mají více než 50 procent státem hrazených pojištěnců, tedy především starších lidí - podle přerozdělení jde za nimi více peněz. To je jistá pojistka, aby žádná pojišťovna nebyla v nevýhodě proti ostatním, pokud má vyšší počet nákladnějších pojištěnců. Takže úhrad základní a akutní péče se konkurence mezi zdravotními pojišťovnami vlastně nemůže příliš týkat. Ovšem, v neakutní péči si dovedu představit např. individuální smlouvu mezi pojišťovnou a klientem, která by mu zajišťovala určitý nadstandard. Například zkrácení čekací doby na kyčelní kloub a jiné.

Praktický lékař by měl být hlavní v léčbě pacienta. Myslíte na tuto změnu?

Připravujeme pro praktické lékaře program integrované péče. Je založen na elektronické komunikaci mezi pojišťovnou a lékařem. Chceme jim dát k dispozici elektronický přehled zdravotní péče o ty naše klienty, které mají praktičtí lékaři ve své registraci. Díky tomu budou mít možnost sledovat veškeré dění, týkající se poskytování zdravotní péče jejich pacientovi. Uvidí, který lékař-specialista ho kdy vyšetřil a s jakým závěrem, jaké léky mu předepsal. Praktický lékař tak bude mít komplexní přehled o léčbě pacienta a bude moci podle toho přizpůsobit i další léčbu. Za snížení nákladů, případně rychlejší uzdravení pak budou bonifikováni oba - jak lékař, tak i pacient.

Jaký bonus to bude?

Pro pacienta je to v tuto chvíli možné jen formou rozšířené péče, tedy prostřednictvím příspěvků například na různá vyšetření, očkování, na nákup vitamínů, sportovních přileb a podobně, tedy na podporu zdravého stylu života. Dojde-li k reformě zdravotnictví a konkurence pojišťoven bude rozšířena nad rámec hrazené péče, která by byla stanovena nějakým standardem, pak můžeme pacientovi nabídnout i nákladnější benefity - například kvalitnější kloubní náhradu. Nebo bychom ho odměnili finančně. Peníze by měl na svém zdravotním účtu a mohl by je čerpat na nákup zdravotní péče, například na rekondiční pobyty.

Stínový ministr zdravotnictví ČSSD David Rath tvrdí, že by v ČR stačily jedna nebo dvě zdravotní pojišťovny.

Vláda jedné strany už tady byla. Jedné banky také. Chceme-li zefektivnit zdravotní péči, pak konkurence zdravotních pojišťoven je nezbytná, a proto tady nemůže být jedna jediná zdravotní pojišťovna.

Krédo vaší pojišťovny je nyní Zdraví jako vášeň. Není to přehnané?

Teprve když se dostaneme do zdravotních problémů, probouzí se v nás vášeň vedoucí k rychlému uzdravení. My chceme tuto vášeň prosadit už do prevence, do doby, kdy se ještě cítíme zdrávi. Jde nám prostě o to, aby lidé na své zdraví opravdu mysleli, a to myslím není nic přehnaného. Vždyť motorista se s vášní stará o své auto, sběratel o sbírku, chalupář o chalupu. Proč bychom se tedy s vášní neměli starat o to nejdražší, co máme - o zdraví?

A co se pod vyjádřením starat se skrývá?

To, co všichni dávno víme - nekouřit, jíst zdravě, sportovat, pravidelně chodit na preventivní prohlídky. Chceme například podpořit odvykání kouření a zdravý styl už u dětí, aby si uvědomovaly rizika nejen kouření, ale i obezity. Prevence je nejlepší a nejlevnější léčebná metoda.

Podvádějí vás lékaři, a jak k takovým hříšníkům přistupujete?

Stížnosti na lékaře, které nám docházejí, jsou často obecné. Je těžké na jejich základě lékaře postihnout. Když na stěžovateli chceme, aby šel k soudu svědčit proti lékaři, na kterého si stěžuje, v drtivé většině stěžovatelé couvnou. Vlastní kontrolou jsme zjistili i případy, kdy lékaři neoprávněně naší pojišťovně účtovali výkony, které neprovedli. To řešíme pokutami nebo i rozvázáním smluvního vztahu.

Nebylo by vhodné uzákonit povinnost zdravotních pojišťoven posílat klientovi jednou za rok výpis, kolik stálo jeho léčení?

Byl bych pro, aby výpis měli k dispozici skutečně všichni. Ve výpisu jsou však informace osobního charakteru a mohly by se dostat do ruky někomu jinému než klientovi. Kdyby takový výpis byl na doručenku do vlastních rukou, tak je to i otázka finanční. My máme přes milión klientů. Doručenka stojí minimálně 38 korun, takže hovoříme o nákladech převyšujících 38 miliónů korun.

A hledáte jiné řešení?

Už jsme ho našli. Klient bude moci nahlédnout do svého účtu a aktuálně zjistit, kolik jeho léčba stála. Bylo by to možné přes internet tak, že klient bude mít přístupový kód, prostřednictvím něhož se ke svému účtu dostane. Lidé, kteří nemají internet, by se pak mohli informovat na své pobočce zdravotní pojišťovny. Zřizujeme i mobilní pracoviště, kdy chodíme za zaměstnavatelem nebo na akce, kde můžeme být svým klientům blíž a tam, když se klient prokáže občanským průkazem a průkazkou naší pojišťovny, mu umožníme nahlédnout do jeho účtu u pojišťovny. Je to novinka, kterou brzo podstatně rozšíříme.

Václav Pergl, Právo

Kvíz týdne

Kvíz: Uhádnete, jaké nemoci se léčí těmito léky?
1/9 otázek