Kladruby se nebojí zveřejňovat výsledky spokojenosti pacientů

27. 5. 2015 9:29
přidejte názor
Autor: Redakce

Rehabilitační ústav Kladruby (RÚK) poskytuje komplexní rehabilitační péči osobám po operacích, úrazech, nemocech pohybového a nervového ústrojí. Cílem léčby je zlepšení jejich zdravotního stavu, obnova pracovních schopností, soběstačnosti a úspěšný návrat do domácího prostředí a k běžnému způsobu života.




Management RÚK se systematicky snaží zlepšovat kvalitu péče a zvyšovat důvěru veřejnosti v zařízení. Velký důraz klade na spokojenost a bezpečnost pacientů. Je si vědom, že nejen moderní zdravotnické postupy zlepšují zdravotní stav pacientů. Důležitý je lidský přístup, komunikace, informace, pochopení změny životní situace pacientů. Při plánování strategie zvyšování kvality proto potřebuje mít k dispozici údaje o spokojenosti pacientů. K jejich získání je však třeba zvolit správný standardizovaný nástroj. Prokázat odvahu a otevřenost ukázat veřejnosti nejen přednosti, ale i nedostatky zařízení.

Důraz na práva pacientů

RÚK se v roce 2008 připojil k zařízením, která systematicky pracují na zlepšování kvality a využívají výzkum založený na metodice měření osmi základních dimenzí kvality zdravotní péče (viz graf 2), používaný ve vyspělých zdravotnických systémech ve světě. Spolehlivé a objektivní srovnání výsledků musí být získáno za použití shodné výzkumné metody, musí splnit náročné metodické požadavky, což projekt Kvalita očima pacientů (KOP) používaný v RÚK splňuje. Právě při sledování výsledků na časové ose mezi rokem 2008 a 2014 je patrné zlepšení (viz graf 1 a graf 2). V celkové spokojenosti ústav překonal hranici standardu dobré péče (80 %) již poosmé.
Management zdravotních služeb se stává v současné době aktuálním tématem. Právům pacientů a zvyšování kvality péče se věnuje velká pozornost. Po mnoho století neměli pacienti žádná práva. Byli plně závislí na lékaři. Asymetrie jejich vztahu byla obrovská a lze ji přirovnat k paternalistickému modelu. O právech pacientů se začíná hovořit teprve na začátku 70. let minulého století. V této oblasti byly přijaty významné dokumenty. V roce 2001 přistoupila ČR k Úmluvě o lidských právech a biomedicíně. V ČR je zakotveno právo pacienta na svobodnou volbu lékaře a zdravotnického zařízení. Aby si pacient mohl vybrat, musí mít k dispozici validní veřejně dostupné informace o zdravotnických zařízeních, což RÚK splňuje. Jedním z požadavků externího auditu, kterým RÚK prošel, je i splnění standardu sledování spokojenosti pacientů. Významným dokumentem specifikujícím práva pacientů je zákon č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách. Mimo jiné ukládá poskytovateli zdravotních služeb v rámci zajištění kvality a bezpečí poskytovaných zdravotních služeb zavést interní systém hodnocení kvality a bezpečí. Jedním z požadavků hodnocení je i standard vztahující se ke sledování spokojenosti pacientů. Jak je patrné, požadavky na hodnocení kvality a bezpečí pacientů se začínají rozšiřovat do legislativních norem a musí je akceptovat všechna zdravotnická zařízení. V Kladrubech jsme na to připraveni.
Podrobné informace za jednotlivé roky jsou k dispozici na: http://rehabilitace.cz/czech/index.php?pageZprojekt-kvalita-ocima-pacienta

O autorovi| Mgr. Eva Talpová, MBA, náměstkyně pro kvalitu a ošetřovatelskou péči, Rehabilitační ústav Kladruby

Graf 1 Celková spokojenost v letech 2008-2014
Graf 2 Výsledky podle dimenzí v letech 2008-2014

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?