I když v posledních letech přibylo těch, kteří s lékaři diskutují a chtějí i nahlížet do své zdravotní dokumentace, stále ještě se jich řada bojí, aby lékaře řadou dotazů nerozzlobili.
„Pro pacienty je nejtěžší překonat vlastní strach z toho, aby nenazlobili svého lékaře, když se ho budou ptát, aby si nemyslel, že ho kontrolují, zkoušejí a chtějí se mu plést do řemesla,“ vysvětlila.
Koalice zastřešuje řadu pacientských organizací zaměřených na konkrétní nemoc. Už pět let dělá osvětu o pacientských právech pro pacienty i lékaře.
„Za tu dobu vidíme dramatickou změnu - lékaři už přicházejí na to, že informovaný pacient je lepší, protože se s ním dá rozumně diskutovat. Lépe také spolupracuje v léčbě, když je informovaný,“ uvedla Petrenko.
Pacientské organizace pečují i o rodiny nemocných. Lékař, který je odborníkem na léčení dané nemoci, neví obvykle všechno o sociálních dávkách a dalších okolnostech onemocnění. To ví jen pacient, který zná nemoc „z první ruky“.
V pacientské organizaci předává své zkušenosti dalším pacientům a jejich rodinám. Organizace také vědí ze zkušeností svých členů, co u většiny nemocných funguje v léčbě nejlépe.
Petrenko ocenila i to, že pacientské organizace spolupracují se členy rodiny. Lékaři na ně nemají čas, organizace jim pomůže vyrovnat se s onemocněním svého člena a učí je, jak s ním jednat. Osvětu o právech pacientů mají organizace na webech, lidé je najdou i na stránkách koalice.
Bezplatnou právní poradnu poskytuje pacientům Liga lidských práv v projektu Férová nemocnice.
Na svém webu shrnuje práva i povinnosti pacientů i zdravotníků. Lidé se dozvědí například to, za jakých okolností mohou souhlasit s vyšetřením či operací, komu může lékař dát zprávu o jejich zdravotním stavu, jak je zajištěno dodržení lékařského tajemství, jak postupovat při stížnosti, když nejsou spokojeni s péčí či jaká mají práva pacienti s duševní nemocí nebo umírající.