Příspěvek čtenáře Zdraví.Euro.cz
Po přečtení názvu tohoto článku možná řadu z vás napadne otázka, jestli slovo konkurence ve spojení s nemocnicí a poskytováním akutní zdravotní péče je vůbec relevantní? Jestli konkurence ve zdravotnictví je „zdravá“ nebo „nezdravá“?
Letos v červnu proběhla v Praze konference „Manažerské řízení nemocnic 2007 – konkurence a konkurenceschopnost“.
V souvislosti s ní mě zaujala charakteristika konkurence prezentovaná MUDr. Rudolfem Stříteckým (vedoucí Institutu zdravotního managementu, fakulta managementu v Jindřichově Hradci při VŠE Praha):
„Konkurence je soutěž. Je to proces, který je starý jako lidstvo samo. Je součástí podstaty vývoje člověka. Někteří lidé se mylně domnívají, že konkurence vznikla v důsledku tržní ekonomiky, ale ona je součástí všeho dění kolem nás a je jedním z prvků možnosti rozhodovat se – je jedním z atributů svobody člověka.“
V průběhu konference zazněla řada různých názorů na to, co může mít vliv na konkurenceschopnost zdravotnického zařízení:
- kvalita péče
- zdravotní pojišťovny
- vlastník
- nozokomiální infekce
- vize a strategie organizace
- úspora provozních nákladů
- znalosti a dovednosti personálu
Kompetence zdravotnického personálu
V průběhu několika posledních let je patrný trend rostoucích očekávání pacientů od poskytovatelů zdravotnických služeb. Potenciální i reální pacienti jsou stále více informovaní a kladou i na zdravotnický personál stále vyšší nároky.
Očekávají, že lékaři i sestřičky budou pro ně partnerem, se kterým budou řešit problémy v oblasti, která je pro ně velmi důležitá – vlastní zdraví.
Vezmeme-li k tomuto trendu v úvahu i další fakt, a sice že poskytování zdravotní péče je služba pro občana, pak je zřejmé, jak nesmírně významná je role „prvoliniových“ zaměstnanců nemocnice – lékařů i nelékařů. Velká část personálu je 24 hodin denně v kontaktu s pacienty, což vytváří velký prostor pro pozitivní ovlivňování pacientů a zároveň přináší značnou míru rizika při pochybení. Zaměstnanci nemocnice hrají rozhodující roli v kvalitě poskytované péče.
Pokud jsou tedy zaměstnanci nemocnice významným faktorem její konkurenceschopnosti, pak je třeba o ně pečovat – vyhledávat, adaptovat, vhodně motivovat, rozvíjet individuality i týmového ducha. Jedním z nástrojů, který k tomuto účelu lze využít je kompetenční model. Model kompetencí poskytuje odpověď na dvě klíčové otázky:
Má-li nemocnice uspět v konkurenci, jak má vypadat způsobilost jednotlivých zaměstnanců?
Jak skutečnost, že zaměstnanec danou způsobilostí disponuje, poznám v praxi?
Každá kompetence obsahuje stručnou charakteristiku a je popsána pomocí projevů, které umožní rozpoznat v chování zaměstnance míru způsobilosti. Popis projevů je popsán ve škále od nepřijatelné způsobilosti po vynikající.
Rozlišujeme dvě základní skupiny kompetencí – odborné a manažerské. Odborným vědomostem, znalostem a dovednostem je věnována poměrně velká pozornost jak v odborných zdravotnických společnostech, tak i v legislativě. Proto se dále budu věnovat manažerským schopnostem.
Příklad kompetenčního modelu – Řídící lékařský pracovník
Síla osobnosti
Přístup ke změnám a osobnímu rozvoji
Řídící dovednosti
Komunikace a schopnost spolupráce
Příklad definice způsobilosti (kompetence)
ŘÍDÍCÍ DOVEDNOSTI
0 procent
neví, co chce, je nerozhodný
vidí jen detaily, nemá přehled
roztěkaný, nedrží se priorit
nepřehledný, chaotický
nerozděluje úkoly a role
tým nesměruje k cíli
100 procent
ví, co chce, je rozhodný
vidí celek, má přehled
je zacílený, drží se priorit
strukturovaný, přehledný
rozděluje role a úkoly
směruje tým k cíli
Jak vytvořit kompetenční model v nemocnici, k čemu ho lze využít, jak ho zaintegrovat do řízení nemocnice, co v praxi funguje a co ne? Čtěte na Zdraví.Euro.cz zítra
Ing. Petr Váňa, www.Zdravi.Euro.cz
autor je Senior Consultant, M.C.TRITON, spol. s r.o.