Kompetence personálu - konkurenční výhoda nemocnice

18.07.2007
přidejte názor
Ilustrační obrázek
Autor: VitalikRadko – Depositphotos
Ilustrační obrázek
"V průběhu několika posledních let je patrný trend rostoucích očekávání pacientů od poskytovatelů zdravotnických služeb. Potenciální i reální pacienti jsou stále více informovaní a kladou i na zdravotnický personál stále vyšší nároky. Očekávají, že lékaři i sestřičky budou pro ně partnerem, se kterým budou řešit problémy v oblasti, která je pro ně velmi důležitá – vlastní zdraví," píše ve svém příspěvku pro Zdraví.Euro.cz ing. Petr Váňa...


Příspěvek čtenáře Zdraví.Euro.cz

Po přečtení názvu tohoto článku možná řadu z vás napadne otázka, jestli slovo konkurence ve spojení s nemocnicí a poskytováním akutní zdravotní péče je vůbec relevantní? Jestli konkurence ve zdravotnictví je „zdravá“ nebo „nezdravá“?

Letos v červnu proběhla v Praze konference „Manažerské řízení nemocnic 2007 – konkurence a konkurenceschopnost“.

V souvislosti s ní mě zaujala charakteristika konkurence prezentovaná MUDr. Rudolfem Stříteckým (vedoucí Institutu zdravotního managementu, fakulta managementu v Jindřichově Hradci při VŠE Praha):

„Konkurence je soutěž. Je to proces, který je starý jako lidstvo samo. Je součástí podstaty vývoje člověka. Někteří lidé se mylně domnívají, že konkurence vznikla v důsledku tržní ekonomiky, ale ona je součástí všeho dění kolem nás a je jedním z prvků možnosti rozhodovat se – je jedním z atributů svobody člověka.“

V průběhu konference zazněla řada různých názorů na to, co může mít vliv na konkurenceschopnost zdravotnického zařízení:

- kvalita péče

- zdravotní pojišťovny

- vlastník

- nozokomiální infekce

- vize a strategie organizace

- úspora provozních nákladů

- znalosti a dovednosti personálu

Kompetence zdravotnického personálu

V průběhu několika posledních let je patrný trend rostoucích očekávání pacientů od poskytovatelů zdravotnických služeb. Potenciální i reální pacienti jsou stále více informovaní a kladou i na zdravotnický personál stále vyšší nároky.

Očekávají, že lékaři i sestřičky budou pro ně partnerem, se kterým budou řešit problémy v oblasti, která je pro ně velmi důležitá – vlastní zdraví.

Vezmeme-li k tomuto trendu v úvahu i další fakt, a sice že poskytování zdravotní péče je služba pro občana, pak je zřejmé, jak nesmírně významná je role „prvoliniových“ zaměstnanců nemocnice – lékařů i nelékařů. Velká část personálu je 24 hodin denně v kontaktu s pacienty, což vytváří velký prostor pro pozitivní ovlivňování pacientů a zároveň přináší značnou míru rizika při pochybení. Zaměstnanci nemocnice hrají rozhodující roli v kvalitě poskytované péče.

Pokud jsou tedy zaměstnanci nemocnice významným faktorem její konkurenceschopnosti, pak je třeba o ně pečovat – vyhledávat, adaptovat, vhodně motivovat, rozvíjet individuality i týmového ducha. Jedním z nástrojů, který k tomuto účelu lze využít je kompetenční model. Model kompetencí poskytuje odpověď na dvě klíčové otázky:

Má-li nemocnice uspět v konkurenci, jak má vypadat způsobilost jednotlivých zaměstnanců?

Jak skutečnost, že zaměstnanec danou způsobilostí disponuje, poznám v praxi?

Každá kompetence obsahuje stručnou charakteristiku a je popsána pomocí projevů, které umožní rozpoznat v chování zaměstnance míru způsobilosti. Popis projevů je popsán ve škále od nepřijatelné způsobilosti po vynikající.

Rozlišujeme dvě základní skupiny kompetencí – odborné a manažerské. Odborným vědomostem, znalostem a dovednostem je věnována poměrně velká pozornost jak v odborných zdravotnických společnostech, tak i v legislativě. Proto se dále budu věnovat manažerským schopnostem.

Příklad kompetenčního modelu – Řídící lékařský pracovník

Síla osobnosti


Přístup ke změnám a osobnímu rozvoji


Řídící dovednosti


Komunikace a schopnost spolupráce

Příklad definice způsobilosti (kompetence)

ŘÍDÍCÍ DOVEDNOSTI

0 procent

neví, co chce, je nerozhodný

vidí jen detaily, nemá přehled


roztěkaný, nedrží se priorit


nepřehledný, chaotický


nerozděluje úkoly a role


tým nesměruje k cíli

100 procent

ví, co chce, je rozhodný

vidí celek, má přehled


je zacílený, drží se priorit


strukturovaný, přehledný


rozděluje role a úkoly


směruje tým k cíli

Jak vytvořit kompetenční model v nemocnici, k čemu ho lze využít, jak ho zaintegrovat do řízení nemocnice, co v praxi funguje a co ne? Čtěte na Zdraví.Euro.cz zítra

Ing. Petr Váňa, www.Zdravi.Euro.cz

autor je Senior Consultant, M.C.TRITON, spol. s r.o.

Kvíz týdne

Kvíz: Uhádnete, jaké nemoci se léčí těmito léky?
1/9 otázek