Autorka následujícího příspěvku získává za prezentaci materiálu v rámci celoživotního vzdělávání nelékařů další kreditní body. Pokud máte zájem zaslat svou upravenou prezentaci, najdete více informací ZDE.
V rámci celoživotního vzdělávání sester jsem se účastnila 2.5.2007 semináře „komunikace pro zdravotní sestry“, kterou pořádala vzdělávací agentura PULS v Ústavu sociálních služeb, Praha 4, Podolská 31. Tímto se s vámi chci podělit o získané informace i vlastní názor.
Komunikace je ovlivněna řadou faktorů a provází nás každodenně.
Zajímavý je procentuální podíl vnímání komunikace:
Verbální komunikace je vnímána 10%
Vokální komunikace je vnímána 40%
Neverbální komunikace je vnímána 50%
Komunikaci ovlivňuje: první dojem, mimika tváře, vokální zabarvení hlasu, způsob vyjadřování, pachy a vůně, vystupování-oční kontakt, pověst toho, s kým komunikujeme, postavení (nadřízený-podřízený), povaha i pohlaví.
Sestry by si měly uvědomit, že pacienti jsou v nemocnicích nebo i při ambulantním vyšetření ve znevýhodněném postavení. Přichází do prostředí, které neznají, není jim dobře, mají obavu z toho, co se s nimi bude dít, často nerozumí odborným výrazům, které jsou pro zdravotníky běžné a podobně. Všechno toto by si zdravotníci měli uvědomit a při komunikaci s nemocnými na to myslet.
Důležité je myslet na to, že každý člověk si zapamatuje ¼ z toho co slyší, ¼ z toho co vidí a ½ z toho co zažije.
Špatný zážitek ze zdravotnického zařízení vyvolává v pacientech obavu, nedůvěru. To vše působí hůře na jeho uzdravení.
Pacient potřebuje: pocit jistoty, klidu, usnadnění situace, dostatečné informace, pocit sebeúcty - nesmí mít pocit, že obtěžuje, potřeba servisu-péče, důvěru v personál.
Pacienty můžeme rozdělit na :
Mluvní - těm je třeba klást uzavřené otázky
Málomluvní - těm klademe otázky neuzavřené, alternativní
Agresivní - u těchto pacientů je třeba nechat částečně vyventilovat agresi
Zadržující informace - nechtějí si připustit závažnost stavu.
Úsměv na tváři nebolí a není ani drahý, tak proč se neusmívat. Z praxe sester vím, že to není vždy snadné, jsme přece také jen lidé s vlastními starostmi, únavou aj. Proto je velmi důležitá vhodná relaxace - sport, kultura, spánek, četba, mít nějakého koníčka a přátele.
Na pacienty hůře působí luxusně vybavená nemocnice s nepříjemným personálem, než když je prostředí horší, ale personál usměvavý a má zájem o nemocného. Toto vím i z vlastní zkušenosti.
Marcela Šachová, www.Zdravi.Euro.cz