KPMG: Lidé se po aféře víc zajímají o značku a původ alkoholu

17. 12. 2012 7:14
přidejte názor
Autor: Redakce
Metanolová aféra přiměla téměř 70 procent pijáků tvrdého alkoholu, aby se víc zajímali o jeho značku a původ. Téměř čtvrtina spotřebitelů - 24,2 procenta - si z obavy o zdraví raději tvrdý alkohol odepře zcela, vyplývá z průzkumu společnosti KPMG Česká republika. Velká většina, 81 procent konzumentů, kupuje tento druh alkoholu v obchodních řetězcích. O výsledcích průzkumu, jehož se v listopadu zúčastnilo 500 lidí, dnes firma informovala ČTK v tiskové zprávě.


Metanolová aféra vypukla na začátku září. Vyžádala si dosud 38 mrtvých a další desítky lidí měly po vypití otráveného alkoholu zdravotní problémy. Zákaz prodeje lihovin s obsahem alkoholu od 20 procent na celém území vyhlásilo ministerstvo zdravotnictví 14. září, zmírnilo ho po necelých dvou týdnech, když vláda umožnila prodávat a konzumovat lihoviny vyrobené před 1. lednem 2012 a letos vyrobený alkohol s prokázaným původem lihu.

Podle citovaného průzkumu KPMG se o značku a původ tvrdého alkoholu nyní více zajímá 68,7 procenta jeho konzumentů a konzumentek. Tyto věci naopak nezajímají 25 procent žen a 35 procent mužů, ženy jsou tedy opatrnější než muži.

Přes 61 procent kupuje jen prověřené značky od tradičních českých a zahraničních výrobců, což představuje zhruba třetinový nárůst proti situaci před metanolovou kauzou.

Nejčastěji lidé tvrdý alkohol kupují v obchodních řetězcích, kam pro něj chodí 81 procent kupců, jen necelé půl procento se pro něj momentálně vydává do stánku, tržnice nebo do večerky. Do hospod nebo restaurací pro tento druh pití zamíří osm procent konzumentů, šest procent tvrdý alkohol nakupuje v malých prodejnách. Ještě méně - čtyři procenta konzumentů - ho pořizuje u výrobců domácích lihovin.

„Výsledky průzkumu naznačují, že hromadná otrava metanolem změnila přístup lidí ke konzumaci tvrdého alkoholu. Dnes nás daleko více zajímá, kde a jaký alkohol kupujeme. Raději také vsadíme na prověřené značky od tradičních českých či zahraničních výrobců, než bychom kupovali levnější alkohol nejasného původu,“ uvedl v tiskové zprávě Karel Růžička z KPMG Česká republika. Jestli jde o přechodnou reakci na aktuální situaci nebo o nový trend, se podle něj ukáže až časem.

Výsledky společného průzkumu na téma pití tvrdého alkoholu a dopad metanolové aféry tento týden zveřejnily rovněž Národní monitorovací středisko pro drogy a drogové závislosti a agentura SCaC. Podle jejich zjištění tvrdý alkohol pila v době částečné prohibice více než pětina Češek a Čechů, jen necelá třetina pravidelných pijáků se ze strachu z otravy metanolem pití vzdala.

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?