Naše nemocnice se připravuje na národní akreditaci. To s sebou přináší mimo jiné i zvýšenou administrativu na všech odděleních. Sestry pak mají méně času na vlastní ošetřovatelskou práci. Chápu, že tento model zavádění kvality má jistě svá plus, ale jak máme řešit tento problém? Jak skloubit nárůst administrativy, zachovat stejnou kvalitu odborné práce a přitom neprodloužit pracovní dobu?Radek Stolař
Odpovídají:
Jaroslava Hepnerová, hlavní sestra Nemocnice Ostrov (Nemocnice Ostrov je 1 rok držitelem certifikátu ISO 9001) aIng. Veronika Filipi, konzultantka poradenské společnosti M. C. TRITON, spol. s r. o.
Obavy z nárůstu administrativy a ze snížení kvality ošetřovatelské péče jsou při projektu zavádění systému kvality určitě na místě. Projekt s sebou vždy přináší určitý nárůst objemu práce (a to nejen administrativní). Proto je nutné si hned na začátku ujasnit, k čemu všechna snaha směřuje, a říci si jak vytyčeného cíle efektivně dosáhnout.
Jistě nelze podcenit úroveň dokumentace systému, ale pokud cíl projektu vnímáme jako hromady papírů a formulářů, o motivaci a nadšení pro změnu nelze mluvit. Množství času, které bude třeba k zavedení a udržování systému, závisí na několika faktorech:• na systému dosavadní práce a rezervách v něm• na firemní kultuře• na správném výběru a výkonnosti pracovníků• na motivaci zaměstnanců (nemusí být pouze finanční)
CO JE TŘEBA UDĚLAT?
1. Zmapovat výchozí stav
Prvním krokem projektu je audit porovnávající současný stav v nemocnici s požadavky akreditačního standardu. Výstupem auditu je většinou zjištění, že hodně z požadovaného je již zavedeno a používáno (např. organizační řád, provozní řád, dezinfekční řády, ošetřovatelské standardy apod.). Mnoho „standardů“ existuje v poznámkách sester a lékařů a někdy je stačí jen „objevit“ a formalizovat.
Řešíte tento problém i ve vaší nemocnici?Stíháte vedle přípravy na akreditaci dělatodbornou práci stejně jako dřív?Pište nám!zdnonline@mf.cz |
Důkladný audit také většinou nalezne duplicity v činnostech, neefektivnosti. Např. různá pracoviště si sama vytváří formuláře, mnohdy jen proto, že se to tak „vždycky dělalo“. Význam těchto záznamů, často pořizovaných i v kopiích, zůstává nejasný. Výsledky vstupního auditu ukáží, jaké množství práce je třeba k zavedení a fungování systému jakosti.
2. Proces zavádění systému řízení jakosti
2a) Určení priorit a cílůK tomu, abychom celý proces zavedení systému jakosti adekvátně zvládli bez „zahlcení“, je nutné mít před sebou jasné a reálné cíle, pečlivě plánovat činnosti, identifikovat priority a také delegovat.
2b) Týmová práceV procesu samotné tvorby standardů se osvědčuje týmová práce. Většina systémů, které vznikly „od stolu“ lidí z vedení nemocnice, skončí jako formální. Naopak standardy, na jejichž vytvoření jejich uživatelé spolupracovali, jsou lépe přijaty a dodržovány.
2c) Definice zdrojů a rezervMnožství práce sester na oddělení závisí na organizaci jejich práce, mění se v jednotlivých směnách, ale i během jedné směny. Vytíženost sester během 24 hodin je různá. Aby nebyla snížena kvalita poskytované péče, musí dojít ke změnám v organizaci práce sester, a to hlavně k přesunu určitých činností např. na jinou dobu, než bylo dosud zvykem. Zde sehrává hlavní roli změna myšlení a přístupu.
Máte dotazy, které se týkají každodenních problémů v práci? V personální poradněZdraví.Euro.cz odpovíme na vaše otázky ohledně kariérního postupu, odměňování, komunikace s nadřízenými a podobně. Pište na e-mailovou adresu zdnonline@mf.cz. |
Další rezervy je možné hledat v činnostech sester během pracovní směny a ve využití jejich kvalifikace. Setkáváme se s tím, že sestra provádí nekvalifikované činnosti pomocného personálu, stejně tak ale vykonává i některé činnosti lékařů. Určitě mohou existovat i situace, kdy jsou všechny rezervy vyčerpány (např. nepříznivá personální situace, zvýšená nemocnost či doba dovolených) a pro zavedení systému řízení jakosti není prostor. Tyto situace jsou přechodného rázu a pak nezbývá než zavedení systému řízení jakosti přesunout na jinou dobu.
3. Funkční a zavedený systém řízení jakosti
Všechny kompetence a odpovědnosti v systému jsou jasně rozděleny. Činnosti jsou plánovány, pracuje se systematicky, ubývá operativních činností. Standardizace činností znamená zjednodušení a zabraňuje opakování chyb, jejichž napravování vyžaduje zbytečně vynaložený čas a stojí peníze. Zvyšování jakosti se dostavuje i přesto, že problémů jakoby neubývá, vyskytují se nové a nové, ale rozdíl je v tom, že se zavedeným systémem je vyhledáváme, vidíme, nejsme jimi zaskočeni a systematicky se snažíme je řešit.
4. Zlepšování systému řízení jakosti
Pro udržení fungování systému je důležité důsledné dodržování vzniklých standardů, ale na druhou stranu i „neustrnutí“ standardů. Standard není dogma, je nutné, aby se vyvíjel a měnil. Na počátku zavádění systémů jakosti se většina managementů zdravotnických zařízení potýká se složitostí systému, který se však postupně zjednodušuje s tím, jak „uživatelé systému“ získávají zkušenosti. Zavedení systému řízení jakosti je investicí do budoucnosti, která znamená přechodné navýšení práce, někdy prodloužení pracovní doby i poskytnutí finanční odměny za splněný úkol. Dle našich zkušeností se nemocnici a jejím zaměstnancům vynaložené úsilí vrátí ve spokojenosti pacientů i v jejich vlastní.
(ivb), www.Zdravi.Euro.cz