Lékaři vs. pacienti

8. 9. 2014 8:30
přidejte názor
Autor: Redakce
Stejně jako mají pacienti právo na výběr lékaře, v budoucnu by to mohlo platit i obráceně. Česká lékařská komora chce, aby mohly ordinace odmítat lidi, kteří nerespektují léčbu, nebo si opakovaně stěžují.


Podle návrhu by doktoři mohli z péče vyřadit pacienty v případě, že by došlo k narušení vzájemné důvěry.

Lenka DRMOTOVÁ, redaktorka:
Vyřadit nebo nechat. Zatímco pacient se může s lékařem rozloučit poměrně rychle a jednoduše, opačně to v tomto svazku neplatí. Neodkladnou zdravotní péči nesmějí lékaři odmítnout nikdy. Ve své stálé kartotéce by ale chtěli mít volnější ruku.

Milan KUBEK prezident České lékařské komory: Pokud pacient nerespektuje doporučení lékaře, často si dokonce na toho lékaře stěžuje, je jasné, že prostě ten vztah důvěry neexistuje. Tak také, aby lékař mohl říci, o tohoto pacienta já se nemíním starat.

Lenka DRMOTOVÁ, redaktorka: Na jednoho praktického lékaře v Česku připadá zhruba 1600 pacientů. To odbornou ambulancí kardiologa Zorjana Jojka jich ročně projdou přes 2 tisíce. I on mezi nimi potkal pacienty, se kterými se zásadně neshodl.

Zorjan JOJKO, kardiolog, předseda Sdružení ambulantních specialistů: První případ, pacient pokaždé mi vynadal za to, že má stále ještě vysoký krevní tlak, ale pokaždé se zároveň přiznal, že neužívá medikaci. Jiná pacientka nechala se vždy po každé kontrole ovlivnit svojí dcerou, zdravotní sestrou.

Lenka DRMOTOVÁ, redaktorka: Dnes může lékař odmítnout pacienty jen v případě plné kartotéky, kdy si může dovolit ty nové už nepřijmout. V případě již léčených pacientů jen ve výjimečném případě, kdy pacient dlouhodobě závažným způsobem nedodržuje léčbu. Jenže to se v praxi dá mnohdy těžko prokázat.

Zorjan JOJKO, kardiolog, předseda Sdružení ambulantních specialistů: Například podle laboratorních nálezů nám vychází, že ten pacient asi nedodržuje, ale nemáme zcela jednoznačný důkaz.

Lenka Teska ARNOŠTOVÁ, náměstkyně pro legislativu, ministerstvo zdravotnictví: Ministerstvo zdravotnictví s tím návrhem souhlasí, ovšem pokud nedojde k bezprostřednímu ohrožení zdraví pacienta nebo k vážnému poškození zdraví pacienta.

Lenka DRMOTOVÁ, redaktorka: Pro Svaz pacientů ale ani taková záruka není dost. Novinka by podle nich i tak pacienty poškodila, a to na jejich právech.

Luboš OLEJÁR, prezident Svazu pacientů ČR: Bychom byli vazalové, prostě kteří musí poslouchat, nesmějí nic říct. Udělat z lékaře zase Bohy.

Lenka DRMOTOVÁ, redaktorka: I praktický lékař Cyril Mucha by novou pravomoc uvítal. Ovšem s jasnými pravidly, a to kvůli nepoctivým kolegům.

Cyril MUCHA, praktický lékař: Měl by třeba drahého pacienta, řeknu, abych ušetřil, tak ho nechci mít tam, by určitě nějaká brzda nebo nějaká pojistka měla být.

Lenka DRMOTOVÁ, redaktorka: Jednu pojistku budou mít ale pacienti vždy, i když ji lékař odmítne, pojišťovna jim za něj musí najít náhradu. Lenka Drmotová, Česká televize.

Aneta SAVAROVÁ, moderátorka: Hostem Událostí je prezident České lékařské komory Milan Kubek. Dobrý večer.

Milan KUBEK, prezident České lékařské komory: Dobrý večer.

Aneta SAVAROVÁ, moderátorka: Proč vlastně odmítnutí léčby navrhujete jako zákonnou úpravu, jsou spory v ordinacích opravdu tak časté a závažné?

Milan KUBEK, prezident České lékařské komory: Tak časté nejsou, ale pokud není vztah důvěry mezi lékařem a pacientem, ta léčba je obtížná, prakticky nemožná. A je lepší, když si pacient v tom případě najde jiného lékaře, kterému důvěřuje. To je analogie, jakou mají třeba advokáti, prostě pokud klient advokátovi lže, pak advokát může říct, vážený pane, vážená paní, vás já obhajovat nebudu, stejně je to s těmi lékaři. Lékař prostě nemůže přebírat zodpovědnost za zdravotní stav a vývoj choroby pacienta, který naprosto nerespektuje jeho doporučení a tedy mu nedůvěřuje, ale je určitý předpoklad, že takový pacient si najde lékaře jiného, s kterými s lépe sedne a jemu důvěřovat bude.

Aneta SAVAROVÁ, moderátorka: Na druhou stranu i dobře míněné opatření se dá zneužít. Jakou pojistku si dovedete představit, aby třeba lékaři neodmítali, v uvozovkách, drahé nebo časově náročné pacienty?

Milan KUBEK, prezident České lékařské komory: Tak ta pojistka je jednoduchá. Nesmí dojít k bezprostřednímu ohrožení zdraví či života daného pacienta, jedná se o chronické pacienty a jak bylo správně řečeno v úvodu v té reportáže, zdravotní pojišťovna je povinna každému pacientovi sehnat svého smluvního lékaře, bylo by dobře, kdyby pacienti také se obraceli na zdravotní pojišťovny, protože zdravotní pojišťovny jsou zatím tak trošku mimo, žádné povinnosti jakoby neměli vůči pacientům.

Aneta SAVAROVÁ, moderátorka: Co vedlejší efekty vašeho návrhu. Samotná debata mezi lékařem a pacientem je přece absolutní základ léčby. Nemůžou být pak někteří pacienti příliš opatrní, defenzivní, přestanou se ptát a nebudou si ani jistí, jak se mají léčit?

Milan KUBEK, prezident České lékařské komory: Tak to si nedovedu představit. Víte, to je skutečně pojistka pro ty případy, to, co my navrhujeme, kdy skutečně ten pacient je nějaký desperát, který vůbec nerespektuje to, co mu lékař radí, naopak třeba mu vyhrožuje, stěžuje si a podobně, máme případy pacientů, kteří vysloveně terorizují své lékaře, šikanují je, lékaři se jich často bojí a podobně. A v tomto případě pochopitelně je žádoucí a je to i v zájmu pacienta, aby tento bylo možno ukončit, aby pacient mohl přejít k jinému lékaři, nejenom z vlastní vůle, ale také z vůle daného lékaře.

Aneta SAVAROVÁ, moderátorka: Říká prezident České lékařské komory Milan Kubek.

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?