Podle komory došlo za uplynulý víkend ke třem výpadkům, nejdelší trval hodinu. "Lékárníci se stávají terčem kritiky ze strany pacientů. Jsou osočováni z lenosti, nedbalosti a neschopnosti, přestože v dané chvíli nemohou prakticky nic dělat," popsal viceprezident komory Aleš Krebs.
Systém byl podle Peterové loni dostupný 99,977 procenta času. "Jako každý jiný systém, i Centrální úložiště elektronických receptů vyžaduje průběžnou údržbu," uvedla. Pravidelný servis, který může mít za následek krátkodobý výpadek, může podle ní eliminovat riziko zásadní poruchy, která by si vyžádala dlouhý a finančně nákladný servisní zásah.
Víkendová údržba byla podle ní dalším významným krokem k vyššímu zabezpečení informačních systémů SÚKL. "Na letošní rok je naplánována masivní výměna síťové infrastruktury, která souvisí s dlouho plánovanou kompletní modernizací," sdělila Peterová. E-recept byl podle ní jako jediný systém při víkendové údržbě ponechaný v provozu "i za cenu mimořádných opatření a s vědomím potenciálních rizik krátkodobých výpadků".
Problémy při výpadku mají podle ČLnK hlavně pacienti, kteří přijdou s e-receptem zaslaných do mobilního telefonu formou SMS, protože v nich není na první pohled uvedeno, jaký lék má pacient dostat. Bez načtení receptu z centrálního úložiště tak lékárník lék nemůže vydat. V lednu bylo touto formou vydáno přes 700.000 z celkového počtu 6,8 milionu předepsaných receptů.
"Jsme schopni pochopit občasné a krátkodobé výpadky techniky. Jejich frekvence v posledních měsících však překročila akceptovatelnou míru. A situaci dále zhoršuje, pokud se ze strany SÚKL nedozvíme žádné konkrétní informace a nemůžeme tedy ani pacientům sdělit, kdy se ke svým lékům dostanou," uvedl prezident ČLnK Lubomír Chudoba.
SÚKL o funkčnosti systému informuje na webu e-preskripce.cz. Výpadek je zobrazený červěně, omezení oranžově, jinak zeleně jako v případě semaforu. Podle komory sice informace o plánovaném výpadku byly na webu dostupné předem, ale nejprve bylo uvedeno, že k výpadkům nedojde, pak byly avizovány do sobotního a pak do nedělního rána. Nedorazil podle nich informační mail a nebylo možné se dovolat na infolinku.
"V případě výpadku úložiště potřebují aktuální informaci o vývoji především vydávající lékárníci v lékárnách. Těm by SÚKL měl poslat avízo stejně, jako činí například při stahování závadných léčiv," uvedla mluvčí komory Michaela Bažantová.
Za roku 2018 bylo podle SÚKL vydáno přes 20 upozornění na plánované údržby či ostávky systému. Plánovaná omezení byla podle Peterové řádově několik minut v nočních hodinách. "Kromě těchto omezení došlo v loňském roce i ke dvěma neplánovaným výpadkům, a to v řádu desítek minut," dodala.