Lékárníci mají typologii zákazníků, mohou jim tak lépe radit

05.01.2009
přidejte názor
Ilustrační obrázek
Autor: VitalikRadko – Depositphotos
Ilustrační obrázek
Lidé se liší svým přístupem k nakupování v lékárnách, v očekávání informací od lékárníka i v citlivosti na cenu. V jednání s nimi se lékárníci mohou řídit typologií, kterou pro ně vypracovali odborníci...


Ti rozlišují zákazníka přátelského, rezignovaného, kverulanta, nerudu a běžný typ. Průzkum typologie českých zákazníků lékáren provedla společnost XuXa.

Nejčastějším typem zákazníka je přátelský typ. Obvykle jde pro lék do první lékárny, kterou má po ruce. K nákupu konkrétního přípravku se rozhodne po podrobném rozhovoru s lékárníkem. Zvažuje kvalitu i cenu. Na lékárníkovi si nejvíce cení vstřícnosti a snahy najít pro něj nejvhodnější přípravek. Do této skupiny patří hlavně mladí lidé do 35 let s vysokoškolským vzděláním a vyšším příjmem.

Rezignovaný typ zákazníka projde nejprve několik lékáren a porovná si ceny. Rozhodnutí o volbě přípravku však nechává na lékárníkovi, jen mu řekne, co zhruba chce. Na komunikaci s lékárníkem si nejvíce cení toho, že mu věnuje dostatek času a k jeho problémům má taktní přístup. V tomto typu je více starších lidí s nižším vzděláním.

Zákazník typu kverulant přichází do lékárny již rozhodnutý, co chce koupit. Na komunikaci s lékárníkem oceňuje stručnost, vítá odborné i praktické informace. Tento typ zastupují lidé svobodní a rozvedení, nejčastěji středoškoláci s průměrným příjmem.

Zákazník typu neruda si obvykle oblíbí jednu lékárnu, jen občas zajde i jinam. Při výběru přípravku zdůrazňuje poměr kvality a ceny. O nákupu se rozhoduje na místě na základě vlastní úvahy. Od lékárníka očekává stručné informace o přípravku, vítá i osobní zkušenost. Tento typ reprezentují spíše lidé nad 55 let s nižším příjmem. Mezi nerudy převažují muži.

Naopak nejvíce žen patří k běžnému typu zákazníků. Nejčastěji nechávají výběr přípravku na lékárníkovi. Očekávají od něj informace stručné a praktické, oceňují slušnost a trpělivost lékárníka.

Znalost typologie je pro lékárníky důležitá v době, kdy se v těchto zařízeních vedle léků na recept stále více rozšiřuje i sortiment volně prodejných přípravků a potravinových doplňků. Lékárník, který umí jednotlivé typy zákazníků rychle rozeznat, pracuje efektivněji. Na konci stojí spokojený zákazník, který není zahlcen informacemi, ale dozvěděl se vše, co potřeboval.

ČTK

Kvíz týdne

Kvíz: Uhádnete, jaké nemoci se léčí těmito léky?
1/9 otázek