Letecká záchranka DSA plánuje usilovat i o dvě základny po Alfě

1. 4. 2016 8:20
přidejte názor
Autor: Redakce
Soukromý provozovatel letecké záchranné služby DSA se plánuje přihlásit do tendru na provoz vrtulníků, s konečným rozhodnutím ale čeká na zadávací podmínky. Uvažuje o tom, že by ke svým čtyřem základnám usiloval také o Jihlavu a Olomouc, kde leteckou záchrannou službu dosud zajišťuje končící společnost Alfa-Helicopter.


ČTK to řekl místopředseda představenstva DSA Daniel Tuček. Ministerstvo zdravotnictví tendr vyhlásilo v polovině března.

„Postavíme se k tomu zodpovědně a potom, až budou podmínky vyhlášeny, protože my ještě nevíme, za jakých podmínek to bude, tak předpokládám, že se zúčastníme,“ uvedl Tuček. Soukromým firmám, které provozují osm z deseti leteckých záchranných stanovišť v ČR, letos končí smlouvy. Vláda počátkem března schválila návrh tendru na leteckou záchranku už jen v šesti regionech.

Ministerstvo zdravotnictví pak zveřejnilo základní parametry tendru ve věstníku veřejných zakázek 11. března. Provozování vrtulníků na základnách v Moravskoslezském, Libereckém, Královéhradeckém, Ústeckém a Olomouckém kraji a na Vysočině bude podle předpokladu ministerstva stát 1,2 miliardy korun. Období neuvedlo, tendr má být ale podle dřívějších informací vypsán na čtyři roky počínaje 1. lednem 2017.

DSA uspěla spolu s Alfa-Helicopter v minulém tendru na osm let za 3,128 miliardy korun a leteckou záchrannou službu zajišťuje na základnách v Ostravě, Liberci, Hradci Králové a Ústí nad Labem. Alfa-Helicopter, která provozuje střediska v Brně, Českých Budějovicích, Jihlavě a Olomouci, podle Zdravotnického deníku ke konci letoška skončí činnost. Stanoviště v Brně a Českých Budějovicích má od příštího roku obsluhovat armáda a policie, které nyní zajišťují leteckou záchranku v Praze a Plzni.

„Nerozumíme, proč se rozbíjí systém, který funguje,“ řekl ČTK Tuček. Přesunout některá stanoviště letecké záchranky od soukromých provozovatelů pod stát je podle něj nepochopitelné rozhodnutí. „Armáda i policie jsou dražší, nemají kapacity, dělají to v rozporu s legislativou,“ dodal.

Vláda se tendrem na leteckou záchranku zabývala opakovaně, ministr financí Andrej Babiš (ANO) naléhal na snížení ceny. Dva existující posudky byly na 3,788 miliardy a 1,739 miliardy korun bez DPH, rozdíl byl v životnosti vrtulníků. Posudek s vyšší hodnotou napadlo ministerstvo financí. Stát by podle něj zajistil službu levněji, proto by ji měl v budoucnu zajistit sám celou. Analýzu možností zabezpečení letecké záchranné služby po roce 2019 má do srpna předložit vládě ministr zdravotnictví Svatopluk Němeček (ČSSD).

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?