Letecká záchranka. Zničila vláda fungující systém?

5. 4. 2016 8:23
přidejte názor
Autor: Redakce
Dosud bezvadně fungující letecká záchranná služba (LZS) je ohrožena. Vzhledem ke změně podmínek nového tendru, které pod tlakem ministra financí Andreje Babiše česká vláda v březnu na poslední chvíli odsouhlasila, ke konci roku končí jeden ze dvou současných privátních provozovatelů Alfa Helicopter.


Ta v oboru nepřetržitě působí od roku 1992 a do vypršení smlouvy bude létat v Jihlavě, Olomouci, Brně a Českých Budějovicích.

Do nového tendru se podle zástupců firmy právě kvůli nevýhodnosti podmínek již ale nepřihlásí. „Nemohli jsme hazardovat s osudem kolegů vzhledem k termínu tendru i poptávce policie po zkušených pilotech,“ odůvodnil konec firmy pro Zdravotnický deník spolumajitel společnosti Pavel Müller.

Vládě se tak začíná dařit její záměr, totiž vytlačit z trhu privátní společnosti s tím, že službu bude poskytovat levněji stát. Vzhledem k tomu, že ale nemá dostatek času do ledna vše potřebné zajistit, odebrala soukromým provozovatelům zatím dvě základny z osmi a zkrátila dobu tendru z osmi na čtyři roky.

Ohrožen je zejména provoz letecké záchranky v Jihlavě a Olomouci. Dvě další oblasti – České Budějovice a Brno bude podle rozhodnutí vlády od roku 2017 zajišťovat policie a armáda. Ti v posledních osmi letech již provozují po jedné základně v Plzni a Praze.

S LZS úzce spolupracuje rovněž Nemocnice Jihlava. Jde o pacienty, které je potřeba letecky převézt do nemocnic v Brně či Praze. Ředitel nemocnice Lukáš Velev je přesvědčen o tom, že náhradní řešení bude dražší. „Jde o další příklad toho, že umíme rozbít něco funkčního, aniž bychom řekli, čím to nahradíme a kolik to bude stát. Osobně jsem přesvědčený, že náhradní řešení bude dražší a méně funkční. Dovozuji tak ze zkušenosti,“ reagoval Velev s tím, že za 25 let se podařila ve zdravotnictví zbořit celá řada fungujících věcí.

Couvne i druhá firma?

Řešením pro Jihlavu by mohla být druhá soukromá firma DSA, která provozuje leteckou záchranku v Ostravě, Liberci, v Hradci Králové a v Ústí nad Labem. „Zájem naší společnosti o případné další části zakázky, kde naše společnost v současné době nepůsobí, bude záviset na podmínkách výběrového řízení zadavatele,“ sdělil Olomouckému deníku místopředseda představenstva Daniel Tuček. Společnost DSA provozuje vrtulníky letecké záchranky od roku 1993 a podle Tučka má zájem na tom, aby nadále byla občanům České republiky tato služba poskytována na špičkové evropské úrovni v co nejširším rozsahu.
Rozladění z nejisté situace neskrývá hejtman Kraje Vysočina Jiří Běhounek.

„Vývoj situace sleduji s nelibostí. Upozorňoval jsem na to a budu trvat na vysvětlení, jakým způsobem bude služba v kraji dále zajištěna. V současné chvíli ještě nevíme, zda se DSA do tendru přihlásí a zda a jak bude plně zajištěna kontinuita této služby v kraji,“ sdělil. Již před měsícem, kdy se rozhodovalo o tom, jak bude tendr vypadat, upozorňoval, že pokud nebude vypsán včas, nepodaří se zadavateli celou administraci letos realizovat, takže v příštím roce může dojít k zásadnímu ohrožení jejího fungování.
„LZS je klíčovou službou současného regionálního zdravotnictví,nesmíse stát, že chybné, ukvapené nebo nepřipravené zásahy do současného fungování povedou ke zhoršení kvality, úrovně a rozsahu zabezpečení LZS,“ vyjádřil se hejtman.

Obavy a nejistota

Také ředitelka Zdravotnické záchranné služby Kraje Vysočina neměla předem žádné signály o tom, že firma Alfa Helicopter skončí. „My tuto situaci neumíme řešit, je to na zodpovědnosti ministerstva zdravotnictví,“ uvedla ředitelka Vladislava Filová.

Nejistota trápí i Olomoucký kraj. „Tuto informaci jsme zaznamenali a situaci samozřejmě sledujeme. Vtuto chvíli má vše v rukou ministerstvo zdravotnictví, které připravuje výběrové řízení na rok 2017 a další období, a kraj nemůže do procesu výběru provozovatele nijak zasáhnout,“ sdělila mluvčí olomouckého hejtmanství Kamila Navrátilová.

Ministerstvo zdravotnictví, které výběrové řízení na obsluhu letecké záchranky vypsalo, se ale neobává, že by tyto změny ohrozily plnohodnotné fungování letecké záchranky. „V současné době probíhá veřejná zakázka na výběr dodavatelů, kteří od 1. 1. 2017 zajistí provozování této služby na šesti základnách, které v současné době provozují soukromí dodavatelé. Mezi nimi jsou i základny v Jihlavě a Olomouci. Konkrétní subjekt bude znám po ukončení veřejné zakázky,“ reagovala na dotaz Štěpánka Čechová, mluvčí ministerstva zdravotnictví.

Ministr Babiš odůvodňuje rozhodnutí svěřit leteckou záchranku státu vysokou cenou, za níž ji nyní provozují soukromníci. Odborníci se však shodují, že levněji to nelze a i odhady policie a armády na provoz již nyní více než dvojnásobně přesahují ty současné. Navíc provozování letecké záchranné služby policií a armádou je v rozporu s českou legislativou i s předpisy EU.

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?