Dosud mohly vrtulníky v noci létat jen mezi nemocničními heliporty, řekl ČTK mluvčí olomoucké záchranky Pavel Vysloužil.
Společnost Alfa Helicopter, která vrtulníky provozuje, podle Vysloužila pořídila nejmodernější brýle třetí generace izraelské a severoamerické výroby, s nimiž létají i elitní vojenské zásahové jednotky mnoha států. Lehké brýle pro noční vidění jsou připevněny přímo na přilbě a posádka je využívá ke sledování prostoru v okolí vrtulníku. Pro systém létání v noci byl proškolen kromě pilotů také zdravotnický záchranář, který působí zároveň jako navigátor.
„Díky této technologii jsme schopni dostat se v krátkém čase za pacientem a rychle ho přepravit k nemocniční péči, obzvlášť v zimním období, kdy se začíná stmívat již odpoledne,“ uvedl náměstek ředitele olomoucké záchranky a lékař vrtulníkové posádky Petr Šmejkal.
Prvním uživatelem brýlí pro noční vidění v Česku byla policejní letka v polovině devadesátých let, od roku 2006 je používá armáda a od roku 2007 pražská letecká záchranná služba, která létá s policejními helikoptérami. Prvním českým civilním provozovatelem využívajícím brýle pro noční vidění v záchranářských vrtulnících je od loňska Alfa Helicopter.
„V současné době jsou vybaveny brýlemi pro noční vidění posádky vrtulníků letecké záchranné služby v Olomouci, Brně a Praze,“ uvedl Martin Škvrně ze společnosti Alfa Helicopter. Její piloti jsou součástí záchranných týmů.