Má nemocnice právo ptát se pacientů na spokojenost s léčbou?

22. 6. 2005 0:00
přidejte názor
Autor: Redakce
Webový server Zdravotnictví a medicína nabízí svým čtenářům možnost konzultace některých právních problémů. Zde je odpověď na jeden z dotazů. Lékaře zajímá, zda má provozovatel nemocnice právo vysílat nezdravotníky k lůžku nemocného, aby se vyptávali, jak je pacient spokojen s péčí a s léčbou...


?

Odpovídá Mgr. Martin Schimmer, AK Marečková

Z Vašeho dotazu není zcela zřejmé, koho provozovatel vysílá k lůžku nemocného. Pojmem úředník míníte zaměstnance nemocnice, ovšem nikoliv lékaře nebo jiný zdravotnický personál a nebo znamená úředník zaměstnance státu nebo samosprávy? Předpokládám, že pojmem úředník (nezdravotník) rozumíte spíše zaměstnance nemocnice.

V takovém případě se domnívám, že provozovatel toto právo má (a to i privátní, i jiný). Tento problém právo výslovně neupravuje, a z ničeho neplyne zákaz takové aktivity provozovatele.

Dále se ale domnívám, že je nutné, aby s touto aktivitou provozovatele souhlasil sám pacient, kterého se týká. Není možné pacienta nutit na nějaké dotazy odpovídat. Domnívám se, že pokud pacient takovou aktivitu odmítne, nesmí ani provozovatel kohokoliv k jeho lůžku vysílat.

Pokud Vy jako ošetřující lékař nesouhlasíte s tím, aby byl k lůžku pacienta někdo posílán (např. to není vhodné vzhledem k zdravotnímu stavu pacienta, atp.), je na místě o tom informovat provozovatele nemocnice a v případě, že provozovatel bude trvat na svém, učinil bych o této skutečnosti písemný záznam a informoval o tom pacienta, je-li to možné.

V každém případě platí, že pacient musí s takovouto spoluprací souhlasit. I o možnosti dotazy odmítnout je třeba pacienta informovat.

(red), www.Zdravi.Euro.cz

REAKCE ČTENÁŘŮ Zdraví.Euro.cz

Petr R. Palouš

Setkal jsem se před léty s podobnou praxí ve dvou nemocnicích v Nizozemí (Eindhovenu). Při propouštění pacienta z nemocnice provedl potřebný pohovor i se standardizovaným dotazníkem pracovník (psycholog) nemocnice s tím, že jednak zjistil a zapsal stav mysli pacienta při propuštění. Ten to potvrdil podpisem a nemocnice se tak do jisté míry chrání proti pozdějším nařčením a soudním sporům a také vychytává chyby, které se tímto objeví. Dále každého ještě informoval a vybavil k ambulantní terapii či životu s nemocí i informačními letáky a příručkami, které se dotýkaly jeho potíží. Myslím, že by modifikace této praxe u nás prospěla jak vedení nemocnic, tak by jí přivítali i samotní pacienti. Je to jednoduché a s velkým efektem.

MUDr A. Lajčíková

Domnívám se, že každá nemocnice by se pacienta měla ptát! Zvolit vhodnou chvíli, např. při propuštění. Kritické poznámky by se pacient mohl obávat vyslovit během hospitalizace. Názor pacienta by každou nemocnici měl zajímat.

Ráda jsem na otázky ohledně spokojenosti s léčbou a péčí odpověděla v dotazníku, který mi byl loni předložen na ORL klinice ve FN Motol. Byla jsem totiž stoprocentně spokojená jak s léčbou, tak s péčí. Jak jinak má nemocnice zjistit, co má zlepšovat?



  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?