Manipulace s prádlem

6. 4. 2006 0:00
přidejte názor
Autor: Redakce
Vedoucí zaměstnanci na všech stupních řízení odpovídají za dodržování této vyhlášky a dalších hygienických předpisů pro zdravotnická zařízení včetně vnitroústavních směrnic.


Zároveň odpovídají za hospodaření s prádlem na svých pracovištích. Tato odpovědnost z velké části leží na bedrech staničních a vrchních sester. Vytvořit vhodný systém a realizovat jej, je práce týmu odborníků. V následujících řádcích se pokusíme popsat postup používaný v naší nemocnici. Způsoby zajištění jednotlivých provozů čistým prádlem jsou různé. Některá zdravotnická zařízení volí dodavatelskou službu a prádlo si vlastně pronajímají. Existují způsoby výměny prádla kus proti kusu -do prádelny je použité prádlo převezeno z oddělení a počítá se ve vyčleněné místnosti za dodržování přísných hygienických pravidel (použití ochranných osobních pomůcek). Tento postup je snad již ojedinělý. Některá zdravotnická zařízení volí „požadavkový systém“. V naší nemocnici máme s tímto systémem několikaleté zkušenosti. Zdravotnická oddělení (jednotlivé stanice) mají v prádelně trvalé požadavky pro denní potřebu čistého prádla, která byla stanovena na základě sledování denní spotřeby prádla a zprůměrována. Vznikne-li potřeba trvalý požadavek změnit z důvodu zvýšení či snížení množství prádla na oddělení v souvislosti se změnou obložnosti nebo uzavřením oddělení, uplatní potřebu telefonicky na úseku expedientce prádla v ústavní prádelně. POŽADAVKOVÝ SYSTÉM je třeba ošetřit pro zvláštní situace, kdy se prádla v prádelně nedostává. V případě nedostatku prádla, způsobeného zdržením obratu prádla, je vedoucí prádelny oprávněna požadavky jednotlivých oddělení přiměřeně krátit. Povinnosti pracovníků přicházejících do styku s ústavním prádlem lze rozdělit na dvě skupiny - zdravotnické pracovníky, kteří manipulují s prádlem na zdravotnických pracovištích, a ostatní zaměstnance nemocnice, kteří zajišťují praní prádla, expedici, opravy a dopravu prádla na jednotlivá zdravotnická pracoviště.

POVINNOSTI ZDRAVOTNICKÝCH PRACOVNÍKŮ NA JEDNOTLIVÝCH ÚSECÍCH

Při zacházení s použitým prádlem dodržují pracovníci výše uvedenou vyhlášku: „Výměna lůžkovin se provádí podle potřeby, nejméně jednou týdně, vždy po kontaminaci a po operačním výkonu, popřípadě převazu a po propuštění nebo přeložení pacienta.“ Personál manipulující s použitým prádlem používá ochranný oděv, rukavice, ústenku a dodržuje zásady hygieny včetně osobní hygieny. Po skončení práce provede hygienickou dezinfekci rukou. Použité prádlo se ukládá do speciálních silnostěnných textilních pytlů (obalů, které zabraňují kontaminaci okolí nečistotami) a ty musí být uloženy v prostoru, který je větratelný, chladný a suchý, má omyvatelný obklad do 1,5 m a pravidelně se 1krát denně dezinfi kuje. Při ukládání špinavého prádla do pytlů je zdravotničtí pracovníci třídí podle druhů (schéma 1). Prádlo se nesmí roztřepávat a pracovníci jsou povinni odstranit všechny předměty a nástroje (propisovací tužky, fixy, operační nástroje, injekční jehly, jednorázové pleny) nebo odstranitelné biologické výměšky, aby nedocházelo ke zbytečnému znehodnocení prádla, poranění jiného zaměstnance nebo k poškození pračky. V souvislosti s požadavky na bezpečnost práce je třeba roztříděné prádlo ukládat do pytlů tak, aby jejich hmotnost nepřesáhla 15 kg.

Pytle musejí být zajištěny barevným páskem tak, aby prádlo během transportu nevypadlo. Barevné označení vyjadřuje hledisko zdravotního rizika během transportu. Pytle s použitým prádlem jsou ukládány do klecí. Klece, případně samostatné pytle z nelůžkových oddělení jsou připraveny k odvozu podle harmonogramu svozu na stanoveném místě. K předávání a přijímání klecí (pytlů) je vhodné pověřit odpovědného pracovníka pro případ řešení problémů. Hygienické požadavky na ukládání čistého prádla jsou rovněž přesně definované - musí být ihned po převzetí uloženo do uzamykatelných prostorů k tomu určených a pravidelně jednou denně dezinfi kováno dezinfekčním prostředkem stanoveným ústavním hygienikem. Osobní ochranné pracovní prostředky (OOPP) jsou zasílány do prádelny podle týdenního harmonogramu a zvláštního režimu označení.

POVINNOSTI PRACOVNÍKŮ NA DALŠÍCH ÚSECÍCH

ZAJIŠTĚNÍ PŘEPRAVY PRÁDLA probíhá přesně podle harmonogramu. Použité prádlo se musí přepravovat odděleně, tj. v samostatném nákladním vozidle. Řádně neoznačené a nezavázané pytle se ke svozu nepřijímají. Za přepravované zásilky ručí pracovníci svozu. S pytli zacházejí šetrně, dojde-li k roztržení či rozvázání při manipulaci, zajistí nápravu. Vozy jsou vybaveny ochrannými rukavicemi. Po ukončení svozu provedou pracovníci dezinfekci úložného prostoru vozidla, ve kterém je následně rozváženo prádlo čisté. Pracovníci přebírají řádně označené klece s čistým prádlem. Rozvoz se provádí v návaznosti na expedici a pracovníci dopravy ručí za to, že nedojde k poškození, znečištění a ztrátám klecí, případně pytlů během rozvozu. Označené klece či pytle předávají na určené místo a dbají, aby při přepravě nedošlo k jejich záměně.

ZAJIŠTĚNÍ PŘÍJMU POUŽITÉHO PRÁDLA NA ODDĚLENÍ PRÁDELNY

Veškerá manipulace s použitým prádlem probíhá v souladu s vyhláškou a hygienicko-epidemiologickým řádem prádelny. Při práci používají pracovníci osobní ochranné pracovní prostředky vyčleněné k tomuto účelu (ochranný oděv, ústní masku a rukavice) a dbají zásad osobní hygieny. Prostory musejí odpovídat požadavku „nekřížení prádla čistého se špinavým“. Podlaha i stěny jsou omyvatelné. Pracovníci příjmu pytle rozvazují, prádlo z nich vyjímají a vkládají do pracích strojů podle infekčnosti, stupně zašpinění, podle druhu a barvy. Pytle se perou odděleně od prádla. Pracovníci průběžně provádějí dezinfekci klecí. Po skončení příjmu špinavého prádla provádějí dezinfekci vozíků na prádlo a pracích strojů v prostoru prádelny, dbají na dodržování hygieny a dezinfekce rukou. Ochranný oděv si mění podle potřeby nebo nejméně jednou denně.

MANIPULACE S ČISTÝM PRÁDLEM NA ÚSEKU PRÁDELNY

V prostoru žehlírny třídí pracovnice vyprané prádlo podle druhů a vkládají je do žehlicích, případně sušicích strojů. Po vyžehlení či usušení předávají prádlo do expedice prádelny. Při žehlení prohlédnou prádlo a při zjištěném poškození je předají do krejčovny k opravě. Pracovníci expedice ručí za přesné vydávání čistého prádla podle požadavků oddělení s výjimkou uvedenou výše.

Současně s čistým prádlem zasílají na oddělení dodací list. Čisté prádlo ukládají do klecí, případně pytlů, a klece uzavřou a přikryjí látkovým povlakem. V prostoru žehlení a výdeje čistého prádla provádějí pracovníci dezinfekci povrchů podle hygienicko-epidemiologického provozního řádu oddělení prádelny. Evidence dodávek prádla probíhá na úseku expedice, kde pověřená administrativní pracovnice vede evidenci dodávek prádla na jednotlivá oddělení/stanice. Sledují se celkové měsíční dodávky prádla na jednotlivá nákladová střediska, přepočítané na kilogramy, a náklady jsou jim přeúčtovány. Na požádání vrchní sestry je možné zaslat měsíční přehled čerpání prádla jak v kusech, tak v kilogramech.

Přehledy jsou k dispozici také managementu nemocnice. Pro ilustraci uvádíme přehled spotřeby prádla v jednotlivých měsících a kilogramech prádla ve vybraných interních oborech (graf 1) a chirurgických oborech (graf 2).

ZÁVĚR

Vyhláška stanoví povinnosti při manipulaci s prádlem na dvou stránkách textu, ale organizační zajištění manipulace s prádlem v provozu zdravotnického zařízení je značně složitější.

Vyžaduje využití logistiky, přesné defi nování povinností jednotlivých profesních skupin i jedinců. Je nutné provádět pravidelnou kontrolu navržených a výše popsaných procesů. Vyhledávat kritická místa a navrhovat takové změny, které vedou ke zlepšení organizace práce a kvality poskytovaných služeb. Je to týmová práce a všem by nám mělo jít o hlavní benefit, a tím je spokojenost pacienta i zdravotníka. Naším přáním je, aby pacienti měli v naší nemocnici pocit bezpečí. Čisté lůžko nebo pracovní oděv zdravotníků by tento pocit měly podporovat.


SOUHRN

Manipulace s prádlem ve zdravotnickém zařízení musí respektovat vyhlášku MZ ČR 195/2005 Sb. (dále jen vyhláška), kterou se upravují podmínky předcházení vzniku a šíření infekčních onemocnění a hygienické požadavky na provoz zdravotnických zařízení a ústavů sociální péče. Použité nemocniční prádlo je kontaminováno mikroorganismy a znečištěno organickými látkami, a proto je třeba s ním nakládat jako s infekčním materiálem.

SUMMARY

Handling hospital linens and personal clothing has to follow the decree of MZ CR 195/2005 Coll. (further only a decree) that regulates prevention and spread of infectious diseases as well as hygienic requirements placed on health care and social care facilities. Used hospital linens and clothes is contaminated by microorganisms and soiled by organic matter, therefore they should be dealt with as an infectious material.


O autorovi: Bc. Nina Müllerová Josef Černý Dagmar Hejzková, FN Plzeň (mullerova@fnplzen.cz)

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?