Mariánky jsou pro mne srdeční záležitost

13. 1. 2009 0:00
přidejte názor
Autor: Redakce
„Už po roce a půl na průmyslové škole textilní jsem cítila, že moje cesta směřuje do zdravotnictví. A tak jsem učinila rozhodující krok a přestoupila na dvouletou ošetřovatelskou školu v Chebu. Později jsem se věnovala odbornému studiu při zaměstnání a nakonec jsem v Brně vystudovala Management ve zdravotnictví. Průběžně jsem, vzhledem k práci v lázních s mezinárodní klientelou, studovala jazyky,“ upřesňuje svůj výčet celoživotního studia vedoucí sestra Léčebných lázní Mariánské Lázně, a. s., Dagmar Sokolíková.


* Jak se vyvíjel váš profesní život ve zdravotnictví?

Po ukončení dvouleté zdravotnické školy jsem nastoupila do ústavu pro mentálně postiženou mládež v Mnichově. Když jsem založila rodinu, zjistila jsem, že bych ráda pracovala na odbornější úrovni a že mě práce ošetřovatelky nenaplňuje. Rokem 1976 nastal čas různých studií při zaměstnání. V roce 1981 jsem dokončila večerní studium Střední zdravotnické školy v Plzni a nastoupila na polikliniku v tehdy Československých lázních, kde jsem působila od roku 1986 jako vrchní sestra. Současně jsem se v Brně připravovala na specializaci v oboru interním.

* Kdy jste začala pracovat v překrásně situovaném hotelu Hvězda-Skalník v Mariánských Lázních?

V roce 1992 jsem dostala nabídku pracovat jako vrchní sestra v hotelu Hvězda-Skalník v Mariánských Lázních. Do té doby jsem zatím pracovala pouze s českými hosty. V tomto hotelu však byla ubytována převážně německy hovořící klientela. Od roku 1996 jsem byla pověřena zástupem vedoucí sestry Léčebných lázní Mariánské Lázně, a. s., a z toho důvodu jsem začala s ohledem na tuto práci opět studovat - tentokrát Management ve zdravotnictví. Následující rok a vlastně až dosud už vykonávám kumulovanou funkci vrchní a vedoucí sestry pro 8 hotelových komplexů se 1345 lůžky.

* Německá klientela přinesla další potřebu studia?

Po odborných studiích jsem se vrhla na cizí jazyky. Vzhledem k převážující německé klientele jsem začínala pochopitelně s němčinou. Začátky byly velmi náročné, pokud host slyšel slovo německy, nabyl přesvědčení, že mluvím německy plynně a hned se rozhovořil. Tak jsem se dostávala do situací, kdy jsem si pouze z kontextu skládala, o čem může host hovořit a bylo mi to velice nepříjemné. To mě motivovalo k vydatnějšímu samostudiu.

* Ve vašem hotelu se ale také hodně hovoří rusky?

Ano, po pár letech se k německy mluvící klientele přidávala čím dál častěji také ruská klientela a ke komunikaci v němčině se přidala ruština. Naštěstí se mi tentokrát hodilo, že naše generace se učila ruštinu od základní školy, navíc jsem z ní maturovala, a tak jsem neměla velké problémy. Stavěla jsem na získaných základech a rozšiřovala slovní zásobu. Šlo to podstatně rychleji.

* Musela jste se ale učit i anglicky?

Dnes Léčebné lázně Mariánské Lázně patří do mezinárodního řetězce hotelů Danubius Group a dalším žádaným jazykem je angličtina, eventuálně maďarština, případně další jazyky. V současnosti se u nás léčí hosté ze 40 zemí světa. Nutnost jazykové výbavy však platí nejenom pro mě. Výběr zdravotnického personálu je velmi přísný, zvláště u lékařů a sester je požadována nejen odbornost, ale i komunikace ve třech jazycích. Velmi nároční na veškeré služby jsou především hosté z rusky hovořících zemí a arabská klientela. Ani česká klientela co do náročnosti nezůstává pozadu, především při návštěvách našich mnoha doplňkových lázeňských programů, které hostům umožňují nabrat energii.

* S tím souvisí také fakt, že lázně se dnes nenavštěvují pouze z důvodu ryze léčebných…

Práce v našich zařízeních díky tomu vyžaduje vysoké nároky na provozní dobu, protože neposkytujeme služby pouze pro klasickou lázeňskou léčbu, ale i wellnes procedury. Ty jsou nejvíce žádané v odpoledních hodinách a o víkendech. Nabízíme u nás různé druhy masáží a vodní procedury. Většina provozů je otevřena od 7.00 do 18.00 hodin, a to po celý týden. V té době musí být i personál v permanenci.

* Jaké jsou nároky na váš personál?

Velmi často se setkávám se zájemci o zaměstnání, kteří přicházejí s představou, že práce v lázeňství je nenáročná. Většina těchto pracovníků do měsíce odchází, protože nejsou schopni, ani po zácviku, splnit všechna požadovaná standardní kritéria. Velmi si vážím všech našich pracovníků, kteří i přes širokou rozmanitost pracovních povinností a často pod tlakem vyšších pracovních výkonů napomáhají vytvářet atmosféru a prostředí, které chceme našim hostům poskytnout. Není to vždy jednoduché. Na trhu práce je nedostatek pracovníků v některých kategoriích, proto jsme nuceni oslovovat pracovníky z řad cizinců. V současnosti máme i několik pracovníků z Ruska, Ukrajiny, Slovenska, Maďarska, Rumunska a Egypta.

Péči o klienta máme založenu na vysoké profesionální úrovni. Spolupráce ve zdravotnických týmech je velmi dobrá a je plněna podle nejnovějších zásad platných jak v medicíně, tak ošetřovatelství. Našim pracovníkům je umožněno neustále si zvyšovat kvalifikaci v různých kurzech, nástavbách, seminářích a dalších vzdělávacích akcích. Kurzy je možno navštěvovat externě na odborných nebo školicích pracovištích, pokud nejsou zajišťovány přímo v našem zařízení. Jedná se převážně o kurzy specializované a jazykové. Náklady spojené se zvyšováním kvalifikace hradí organizace.

* Při jednání s cizinci je však třeba respektovat i odlišnosti v souvislosti s vírou, národnostními tradicemi apod…

Zaměstnanci musí přistupovat k hostům jako k individualitě, tzn. ctít jejich národní zvyky a pokud možno podat proceduru na maximální profesionální úrovni. Provedení procedury by mělo být stejné pro všechny klienty. Nemělo by být odvislé od jazykové odlišnosti.

* Poznala jste práci v lázeňství také v jiných zemích?

Ano, při různých služebních povinnostech jsem poznala i péči jinde. Dokonce jsem dostala nabídku pracovat v zahraničí za velmi dobrých podmínek, ale nepřijala jsem ji. Mám tuto práci ráda a těší mě v postatě asi i to, že probíhá v našich podmínkách, kdy mi udělá radost každý úspěch a spolupráce našich týmů.

* Jaký máte vztah ke zdejší lokalitě?

Ač nebydlím v Mariánských Lázních a do zaměstnání dojíždím, Mariánky miluji - jsou prostě moje srdeční záležitost. Lázeňské město je v posledních letech vylepšováno a zkrášlováno a pomalu se vrací do dob, kdy mělo v zahraničí velký věhlas. Mnoho našich klientů se k nám nebo vůbec do Mariánských Lázní navrací a také si k nim vytvořili citovou vazbu. Krása našich lesů i mariánskolázeňská architektura zasazená do zdejší přírody je ojedinělá.

* Na bedrech vedoucí nebo hlavní sestry bývá kromě zajištění odborného fungování také množství technických i organizačních povinností. Jak dobíjíte baterky?

Moje práce je časově i psychicky náročná a krásu zdejší přírody také využívám k načerpání energie. Ale i stromy v mé zahradě mají nepředstavitelnou sílu. Po náročném dni jdu do zeleně na zahradu za svými kytičkami a během krátké chvíle jsem zase schopna se vrhnout do další práce.

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?