Komentář Martina Čabana najdete ZDE.
Hlavním cílem zdravotních knížek je od počátku zvýšení kvality a bezpečnosti zdravotní péče. Zdraví je přece mnohem důležitější než odhalování švindlů ve vykazované péči.
Zdravotní knížky slouží k tomu, aby měl jak pacient, tak jeho lékaři k disposici co nejvíce existujících zdravotních informací. Když pacient přichází k lékaři, může mu ve své zdravotní knížce ukázat výsledky vyšetření, která již absolvoval, zprávy předcházejících lékařů, léky které bral a bere a další důležité informace. Lékař se může lépe a rychleji rozhodnout a lépe pacienta léčit. Pokud lékař současně neprovede nějaké vyšetření, protože se dozví potřebný výsledek ze zdravotní knížky, zabrání se duplicitě - ale to je vedlejší efekt, ne hlavní cíl.
Zdravotní pojišťovny mají ve svých databázích informace o vyúčtované péči, ale ne zdravotní informace. Pojišťovna ví, že lékař provedl vyšetření, ale neví, co nalezl a co pacientovi doporučil. Pojišťovna ví, že bylo provedeno laboratorní vyšetření, ale nezná jeho výsledek.
Informace o vyúčtované péči se navíc v databázích zdravotní pojišťovny objevují se značným zpožděním. Lékaři vykazují péči vždy za měsíc, někdy i za delší časové období. Proto se informace o tom, že bylo provedeno vyšetření, v databázi objeví až za měsíc. To ale pacientovi nijak nepomůže a opakovanému vyšetřování rozhodně nezabrání.
Zdravotní pojišťovny mohou na základě svých databází provádět kontroly. Jejich databáze však nepomohou zvýšit kvalitu péče pro pacienty. A tak se musíme rozhodnout: chceme pomáhat lidem k lepší zdravotní péči nebo pojišťovnám při kontrole?
MUDr. Milan Cabrnoch, 31. května 2012