Lékaři mají už dva roky povinnost uložit údaje o každém receptu na léky na datovém úložišti. Recept potom pacientovi vytisknou, pošlou jako SMS či e-mail nebo si ji může nemocný zobrazit v aplikaci na webu či v mobilním telefonu. Papírový formulář smí použít jen v případě výpadku elektřiny či internetu, případně když recept vystaví u pacienta doma.
Lékárna dostane za přepsání údajů o léku, pacientovi a předepisujícím lékaři 12 korun od zdravotních pojišťoven. "Cílem je, aby lékový záznam pacienta obsahoval kompletní informace o vydaných lécích na předpis, což je hlavní podmínkou pro to, aby měl lékař či lékárník dostatek informací pro stanovení účinné a bezpečné léčby," uvedla mluvčí.
Podle lékárníků ale zatím není jasné, jak přesně mají recepty digitalizovat, protože dosud chybí k zákonu potřebná vyhláška. "Ta bude dostupná v řádu týdnů a obsahuje jen technické detaily a lhůty pro digitalizaci," dodala. Podle mluvčí ČLnK Michaely Bažantové bylo datové rozhraní, přes nějž mají lékárny data o receptech zadávat, spuštěno v pátek 21. prosince odpoledne. V pondělí 23. prosince začaly na propojení systému pracovat firmy, které zajišťují lékárenské softwary. Podle lékárníků 1. ledna trvalo digitalizovat recept i 10 až 20 minut.
Ministerstvo podle mluvčí zatím s pokutami nepočítá, lékárníky chce postupně v průběhu roku poučit a pak dodržování kontrolovat. Podobně ministerstvo zdravotnictví postupovalo i při zavádění elektronických receptů u lékařů. Ministerstvo práce ale pokuty u zavádění e-neschopenek neodložilo.