Názorové rozdíly mezi ministryní a zdravotními pojišťovnami skutečně existují, ale jsou v jiné rovině. Ne v politické, ale ve zcela rozdílném vnímání rolí hráčů v poli zdravotního pojištění.
Základním rozdílem je fakt, že ministryně veřejně hájí stále se zvyšující nároky zdravotníků, především nemocnic, kterým se snaží přihrát co největší balík peněz.
Zajišťuje to například vydáním vyhlášky, kterou nutí zdravotní pojišťovny zvyšovat úhrady nemocnicím i přes porušování jiných platných zákonů a předpisů.
Vyhláška přiděluje bez ohledu na kvalitu zdravotní péče nemocnicím přibližně polovinu všech peněz, téměř 100 miliard Kč. Dalších 35 miliard Kč zaplatí pojišťovny za léky, které jsou hrazeny rovněž podle ministerské vyhlášky. To je celkem 80 % výdajů na zdravotní péči, které jsou dány ministerstvem.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY: |
---|
Proč ty boje? |
Podle usnesení vlády k výročním zprávám zdravotních pojišťoven za rok 2004 mají pojišťovny jen minimální možnost snížit výdaje na péči. Kdo je tedy tím zmíněným pánem domu? Nezkreslujme tedy čísla, ani fakta, která jsou prokazatelná, platná a lze je lehce doložit.
Pojišťovny jsou dlouhodobě vládou nuceny k vyšším výdajům, než jsou příjmy, a vzniká tak kumulovaný dluh bez možnosti jeho ovlivnění. Svým článkem ministryně asi skutečně vyhlašuje boj.
Musí však přejmenovat svůj úřad na ministerstvo nemocnic a veřejně přiznat statut ochránce těchto zdravotnických zařízení, které navíc přímo řídí. Je to ukázkový příklad malé domů.
Zdravotní pojišťovny jsou správci veřejných peněz vybraných od klientů a nesou za ně vůči nim zodpovědnost. Nechtějí se zúčastňovat žádných politických bojů.
Chtějí však klientům zajistit pravdivé informace o situaci v systému veřejného zdravotního pojištění a chtějí mít prostor pro hospodárné zacházení s penězi pojištěnců. K tomu jim ministerstvo nedává téměř žádný prostor.
A nemohou dovolit ani ministerstvu, aby vědomě s politickým podtextem poškozovalo oprávněné zájmy pojištěnců na dostupnou a kvalitně poskytovanou péči.
Jaromír Gajdáček (výkonný ředitel Svazu zdravotních pojišťoven ČR),
Právo
MUDr. Jiří Kilian
Jestliže mají ZP málo peněz na zaplacení poskytnuté péče podle nařízení státu, nechť žádají peníze od státu. Řešit , coby správcové peněz, situaci tak, že nezaplatí poskytovatelům, je diktátem, který nemá obdoby v rozvinutých demokraciích.
Parafrází výroku ministryně bych vyzval ZP, aby sejmuly z piedestálu priorit svých zájmů poškozovat z posice mocných zájmy svých smluvních partnerů a zdůvodňovat to neschopností někoho jiného, v daném případě státu.
Souhlasím s tím, že zdravotnictví jako politikum je zatahováno do politických bojů nepatřičně a že je to vskutku varovný signál.
MUDr Jiří Kilian
Jestliže mají ZP málo peněz na zaplacení poskytnuté péče podle nařízení státu, nechť žádají peníze od státu. Řešit , coby správcové peněz, situaci tak, že nezaplatí poskytovatelům, je diktátem, který nemá obdoby v rozvinutých demokraciích. Parafrází výroku ministryně bych vyzval ZP, aby sejmuly z piedestálu priorit svých zájmů poškozovat z posice mocných zájmy svých smluvních partnerů a zdůvodňovat to neschopností někoho jiného, v daném případě státu. Souhlasím s tím, že zdravotnictví jako politikum je zatahováno do
politických bojů nepatřičně a že je to vskutku varovný signál.